Asiasana: lapset

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Interventiotutkimuksen iltapäivässä esiteltiin tuoreita tutkimustuloksia Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen kehittämistä ohjelmista

26.03.2025

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjesti tiistaina 25.3. Interventiotutkimuksen iltapäivän, jossa kuultiin tuoreista tutkimustuloksista, jotka liittyvät lapsille ja perheille kehitettyihin interventio-ohjelmiin. Tutkimuskeskus on 15 vuoden ajan kehittänyt riskiryhmille kohdennettuja matalan kynnyksen digiavusteisia hoito-ohjelmia ja tutkinut niiden vaikuttavuutta sekä käyttöönottoa.

Lasten ahdistuneisuushäiriötä voidaan seuloa kouluterveydenhuollossa

05.03.2025

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen uudessa tutkimuksessa seulottiin kouluikäisten lasten ahdistuneisuutta ja tarkasteltiin lasten ahdistuneisuuden hoitoon kehitetyn Huolet hallintaan -ohjelman vaikuttavuutta. Tutkimuksessa selvisi, että ohjelma vähensi lasten yleisen ahdistuneisuushäiriön, sosiaalisen ahdistuksen ja eroahdistuksen oireita. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että kevyempi, täysin digitaalinen itseopiskelumateriaali voi vähentää lasten ahdistusoireita.

Väitöstutkimus tarjoaa uutta tietoa lapsen valikoivan puhumattomuuden taustoista (Väitös: LL Miina Koskela, 15.11.2024, lastenpsykiatria)

Turun yliopistossa tarkastettu väitöskirjatutkimus totesi, että valikoivasti puhumattomien lasten perheissä on kontrolliperheitä enemmän psykiatrisia sekä neuropsykiatrisia häiriöitä. Lisäksi muut perheensisäiset tekijät, kuten vanhemman ikä tai perheen sosioekonominen asema saattavat lisätä riskiä lapsen valikoivaan puhumattomuuteen. Koko perheen huomioiminen hoitoa suunnitellessa onkin tärkeää.

Vanhemmilla on keskeinen rooli lasten aktiivisen koulumatkaliikkumisen edistämisessä

31.10.2024

Vastajulkaistu tutkimus tarkasteli suomalaisvanhempien käsityksiä, asenteita ja käytännön tekijöitä, jotka vaikuttavat heidän päätökseensä rohkaista lapsiaan aktiiviseen liikkumiseen koulumatkoilla. Tulokset paljastivat keskeisiä esteitä ja motivaatiotekijöitä, jotka voivat auttaa edistämään lapsille terveellisempiä ja ympäristöystävällisempiä liikkumistapoja.