Asiasana: peruskoulu

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Uusi koulujen turvallisuusajattelua käsittelevä verkko-opintojakso Kaarinan ja Turun kaupunkien sekä Turun yliopiston Sote-akatemian yhteistyönä

15.11.2024

Oppilaitosympäristössä työskentely vaatii monenlaista erityisosaamista, joista yksi liittyy ammattilaisten tarpeeseen täyttää lain vaatimat velvoitteet oppijoiden ja asiakkaiden turvallisuuteen liittyen. Kaarinan ja Turun kaupunkien lasten ja nuorten rikollisuuden ehkäisevät hankkeet tuottivat uusia koulutussisältöjä kasvatus- ja koulualojen ammattilaisille ja opiskelijoille yhdessä Turun yliopiston Sote-akatemian kanssa. 

Kutsu: Lapsen oikeuksien päivä 2023 – verkkotilaisuus Lapsen oikeudesta koulunkäyntiin

10.11.2023

Lapsen oikeus koulunkäyntiin on teemana tämänvuotisessa Varsinais-Suomen Lastensuojelujärjestöt ry:n sekä Turun yliopistosta tutkimuskeskus ja lippulaiva INVESTin ja Sote-akatemian järjestämässä Kansainvälisen Lapsen oikeuksien päivän tapahtumassa. Verkossa toteutettavaa keskustelua voi seurata keskiviikkona 22.11. klo 9–11.

Yli 50 tutkijan suomalaista peruskoulua luotaava teos nostaa esille eriytymiskehityksen ja puutteen moninaisuuden huomioimisessa

30.03.2023

Suomalaisesta peruskoulusta on julkaistu yli 50 kasvatussosiologian ja koulutuspolitiikan tutkijan kirjoittama kokonaisvaltainen analyysiteos. Avoimesti saatavilla oleva teos avaa kaunistelemattomalla otteella Suomen kuuluisaa peruskoulua. Keskeiseksi ongelmakohdaksi nousee eriytymiskehitys, jonka pysäyttämiseksi teos antaa eväitä.

Karvin arviointi nostaa esille KiVa Koulun vahvuudet kiusaamisen vastaisena ohjelmana

24.08.2022

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut ensimmäistä kertaa perusopetuksessa käytettyjä kiusaamisen vastaisia menetelmiä. Yksi arvioitavista menetelmistä oli Turun yliopiston psykologian oppiaineessa kehitetty KiVa Koulu. Ohjelman vahvuuksiksi nähtiin muun muassa sen tarjoamien materiaalien monipuolisuus ja laajuus sekä ohjelman selkeys ja johdonmukaisuus. Kiitosta sai myös menetelmän toimivuuteen liittyvä tutkimus, joka on tuottanut näyttöä ohjelman tehosta.

Opettajat ja kouluterveydenhoitajat toivovat lisää keinoja mielenterveyden tukemiseen kouluissa – Verkkopohjaiset tukiohjelmat lupaava menetelmä mielenterveysongelmien varhaiseen tunnistamiseen (Väitös: TtM Pihla Markkanen, 10.12.2021, hoitotiede)

TtM Pihla Markkasen Turun yliopistossa tarkastettava väitöskirja osoittaa, että oppilaiden mielenterveyden tukemista koulun arjessa tulee vahvistaa. Opetushenkilöstö ja kouluterveydenhoitajat toivovat kouluihin lisää keinoja oppilaiden mielenterveyden tukemiseen. Verkkopohjaiset menetelmät voivat olla hyödyllisiä oppilaiden mielenterveysongelmien varhaisessa tunnistamisessa sekä mielenterveyden tukemisessa.

Oppilailla paljon kokemuksia opettajien välittämisestä (Väitös: KL Maarit Hosio, 3.12.2021, kasvatustiede)

Yhdeksäsluokkalaiset oppilaat kokevat opettajan välittävän asenteen monella eri tavalla. Asiaa väitöstutkimuksessaan selvittäneen Maarit Hosion mukaan välittämiseksi koetaan esimerkiksi oppilaan huomioiminen kohtaamistilanteissa, oppilaan kuulluksi tuleminen sekä oppitunnin sisällöstä ja ajankäytöstä huolehtiminen. Lähes kaikilla haastatteluun osallistuneilla oppilailla oli peruskouluaikana syntyneitä kokemuksia opettajien välittämisestä.

FUTE antaa opettajalle konkreettiset eväät designajattelun tuomisesta oppimiseen

23.10.2020

Miten designajattelu voisi auttaa oppimisessa? Tähän kysymykseen haettiin vastausta eurooppalaisessa tulevaisuuden koulutuksen toimintamallia etsivässä tutkimushankkeessa, jossa Suomesta mukana olivat Turun yliopiston kasvatustieteen tutkijat. Lopputuloksena syntyi FUTE-menetelmä, jonka voi ladata netistä maksutta käyttöön.