Asiasana: kiusaaminen

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Erolalle, Souranderille ja Malamutille akatemiarahoitukset

14.06.2024

Suomen Akatemia on myöntänyt kolme rahoitusta INVEST-tutkijoille. Professorit Jani Erola ja Andre Sourander saivat akatemiahankerahoituksen, yliopistotutkija Sarah Malamutille akatemiatutkijan rahoituksen. Erolan ryhmä kehittää uutta menetelmää mahdollisuuksien tasa-arvon tutkimiseen. Souranderin ryhmä tutkii raskaudenaikaisen masennuksen digitaalisen hoidon vaikuttavuutta. Malamutin selvittää tutkimuksessaan, mikä on liiallisen murehtimisen tai ahdingossa vellomisen ja kiusatuksi tulemisen yhteys.

INVEST Psykologia ja KiVa Koulu järjestävät webinaarisarjan koulu- ja nettikiusaamisesta

29.01.2024

INVEST Psykologia ja KiVa Koulu avaavat kaikille mahdollisuuden kuulla tuoreinta tietoa sekä koulussa että netissä tapahtuvasta kiusaamisesta ja kiusaamisen vastaisesta työstä. Aiemmin kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen liittyvää koulutusta on ollut tarjolla vain lisenssikumppaneille, nyt ensimmäistä kertaa järjestettäviin webinaareihin voivat ilmoittautua kaikki halukkaat.

Kiusaaminen on yhteydessä nuorten mielenterveysoireisiin ja myöhempään väkivaltarikollisuuteen (Väitös: LL Elina Tiiri, 2.12.2022, lastenpsykiatria)

Kiusaaminen on yleinen ilmiö, johon osallistuu kiusaajina, kiusattuina tai molempina arvioiden mukaan jopa neljäsosa nuorista. Kiusatuksi joutuminen niin kasvokkain kuin netissä on yhteydessä koettuihin mielenterveysoireisiin. LL Elina Tiiri tutki Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan kiusatuksi joutumisen yleisyyttä ja sen yhteyttä mielenterveysoireisiin. Lisäksi hän tutki kiusaamisen ja kiusatuksi tulemisen yhteyttä suhteelliseen ikään ja aikuisiän väkivaltarikollisuuteen.

Karvin arviointi nostaa esille KiVa Koulun vahvuudet kiusaamisen vastaisena ohjelmana

24.08.2022

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on arvioinut ensimmäistä kertaa perusopetuksessa käytettyjä kiusaamisen vastaisia menetelmiä. Yksi arvioitavista menetelmistä oli Turun yliopiston psykologian oppiaineessa kehitetty KiVa Koulu. Ohjelman vahvuuksiksi nähtiin muun muassa sen tarjoamien materiaalien monipuolisuus ja laajuus sekä ohjelman selkeys ja johdonmukaisuus. Kiitosta sai myös menetelmän toimivuuteen liittyvä tutkimus, joka on tuottanut näyttöä ohjelman tehosta.

Psyykkisesti oireilevien lasten osuus ei ole lisääntynyt neljännesvuosisadan aikana, mutta avun hakeminen on moninkertaistunut (Väitös: FM Lotta Lempinen, 3.12.2021, lastenpsykiatria)

Lasten käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmat eivät lisääntyneet neljännesvuosisadan aikana vuosia 1989 ja 2013 vertailtaessa, selviää FM Lotta Lempisen väitöstutkimuksessa. Avun etsiminen ongelmiin kasvoi kuitenkin tänä aikana moninkertaisesti. Yksinäisten lasten osuus oli suuri kaikkina tutkimusajankohtina ja kiusaamisessa tapahtui pientä laskua.