Asiasana: Uutinen

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Tutustu syksyn 2024 avoimeen yliopisto-opetukseen – maksut ennallaan, myös maksuttomia opintoja ja uutuuksia

16.05.2024

Avoimessa yliopistossa voit opiskella Turun yliopiston tutkinto-ohjelmien sekä kieli- ja viestintäkeskuksen opintoja oman kiinnostuksesi mukaan. Opintoihin voi osallistua Turussa ja Porin yliopistokeskuksessa, kesäyliopistoissa, kansalais- ja kansanopistoissa eri puolilla Suomea sekä joustavasti verkossa.

Turun yliopiston mentorointiohjelma keräsi ennätysmäärän osallistujia

28.06.2024

Vapaaehtoiset mentorit ja opiskelijat kokoontuivat 12.6. Turun yliopiston kauppakoreakoulun Mercatorille juhlistamaan kuluneen lukuvuoden mentorointiohjelman menestyksekästä päättymistä. Yliopiston pitkäaikainen mentorointiohjelma järjestettiin nyt 22. kerran. Kahdella viimeisimmällä kerralla ohjelma on järjestetty sekä suomeksi että englanniksi.

Diplomiopiskelijat tutkivat syanobakteerien mahdollisuuksia kestävässä kemikaalien tuotannossa

28.06.2024

Teknillisen tiedekunnan bioteknologian laitoksella tutkitaan syanobakteerien käyttöä hiilipohjaisten yhdisteiden valmistamisessa fotosynteesiä käyttäen. Tutkimus on osa molekulaarisen kasvibiologian yksikön soveltavaa fotosynteesitutkimusta ja keskittyy menetelmien kehittämiseen ja soveltamiseen, kuten laitteiston ja olosuhteiden muutoksien testaamiseen. Tätä aihetta käsittelevät myös kahden tiedekunnan opiskelijan diplomityöt.

Tutkimus osoittaa puutteita ympärivuorokautiseen hoitoon pääsyssä ja hoidon laadussa

27.06.2024

Tampereen, Turun ja Helsingin yliopiston tutkijoiden toteuttamassa haastattelututkimuksessa tarkasteltiin hoivakodeissa asuvien muistisairaiden henkilöiden kohtaamattomia hoidontarpeita läheisten näkökulmasta. Haastattelujen perusteella hoitoon pääseminen saattoi edellyttää paitsi mittavia hoidontarpeita ja avointa paikkaa, myös jo todentuneita riskejä. Hoitopaikan saaminen ei myöskään kaikkien kohdalla ollut johtanut tarpeita vastaavaan hoitoon.