Oppilaitosympäristössä työskentely vaatii monenlaista erityisosaamista, joista yksi liittyy ammattilaisten tarpeeseen täyttää lain vaatimat velvoitteet oppijoiden ja asiakkaiden turvallisuuteen liittyen. Kaarinan ja Turun kaupunkien lasten ja nuorten rikollisuuden ehkäisevät hankkeet tuottivat uusia koulutussisältöjä kasvatus- ja koulualojen ammattilaisille ja opiskelijoille yhdessä Turun yliopiston Sote-akatemian kanssa.
Turvallisuusajattelussa kaikki lähtee laadukkaasti toteutetusta kohtaamisesta. Tärkeä asia on myös lapsen, nuoren, kollegan tai yhteistyökumppanin kanssa rakennettava yhteisymmärrys. Kun yhteisössä työskennellään turvallisuusajattelun periaatteiden mukaan ja kohdataan laadukkaasti, vähenevät turvallisuuden riskikehityspolut kuten syrjäytymiskehitys. Kaikki ihmisten kanssa tehtävä työ on ainakin osittain kohtaamista ja kohtaamisosaamista voi jokainen oman uransa varrella kehittää.
Kaarinan ja Turun Kaupungeissa on käynnissä lasten ja nuorten rikollisuutta ehkäisevät OKM:n rahoittamat hankkeet. Turun kaupungin jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemisen projektin tavoitteena on muun muassa lisätä kasvatus- ja opetushenkilöstön osaamista sekä kehittää turvallisuuden tilannekuvaa ja yhteistä ymmärrystä olemassa olevissa organisaatiorakenteissa.
– Kaarinan kaupungin Meidän nuoret -hankkeen päätavoitteena on ennaltaehkäistä lasten ja nuorten syrjäytymistä, epäsosiaalista käyttäytymistä ja väkivaltaa. Vajaa kaksivuotinen hanke on päättymässä tämän vuoden lopussa ja tämä yhteistyö verkkokursseineen oli osaltaan hieno mahdollisuus jättää hankkeen tulokset elämään myös hankekauden jälkeen, kertoo Kaarinan kaupungin hankkeen projektikoordinaattori Saara Juutinen.
Tietopaketti kaikille kouluympäristössä työskenteleville
Turvallisuusajattelun kehittäminen ja vahvistaminen antaa keinoja tunnistaa ja reagoida sekä toimia monenlaisissa tilanteissa, koulumaailman vaihtuvien tapahtumien ja ilmiöiden keskellä. Esimerkiksi kohtaamista verkkokurssilla käsitellään sekä asiakastyön että kohtaamattomuuden riskien näkökulmasta. Lisäksi avataan väkivallan tekijöiden ja kokijoiden kohtaamista.
– Turvallisuusajattelu voi tuntua monimutkaiseltakin käsitteeltä, joten halusimme koota selkeäksi paketiksi kyvyn tunnistaa turvallisuuden merkityksiä kouluyhteisöissä sekä sen, miten oma ammattirooli ja toiminta vaikuttavat turvallisuuden muodostumiseen, toteaa Turun kaupungin projektikoordinaattori Paula Mäkelä.
Kaupunkien ja Turun yliopiston monitieteisen Sote-akatemian yhteisesti toteuttamalla ja kaikille avoimella verkko-opintojaksolla kuka tahansa pääsee perehtymään turvallisuuteen ja turvallisuusajattelun perusteisiin koulumaailmassa. Asian omaksuminen on tärkeää kouluissa työskentelevien ammattilaisten lisäksi myös monien alojen opiskelijoille, jotka tulevat työskentelemään kasvatus- ja kouluympäristöissä lasten ja nuorten parissa.
– Turvallisuusnäkökulmaan liittyvä ennakointi, suunnittelu ja varautuminen auttavat oppilaitosturvallisuuden toteutumista. Turvallisuusosaamisen lisääminen vahvistaa myös varhaista puuttumista sekä ehkäisevän lastensuojelun toteutumista oppilaitosympäristöissä, toteaa sosiaalityön yliopisto-opettaja Sanni Salonen Sote-akatemiasta. Hänen mukaansa verkkokurssi on tarkoitettu kaikille kouluympäristössä työskenteleville, jotka haluavat tiiviin tietopaketin ilmoitusvelvollisuudesta, monialaisesta yhteistyöstä, vastuista ja velvollisuuksista kouluissa.
Lisätietoja:
Saara Juutinen, Meidän nuoret -hankekoordinaattori, Kaarinan kaupunki, +35840 485 7901, saara.juutinen@kaarina.fi
Paula Mäkelä, projektikoordinaattori, Nuorten jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemisen projekti, Turun kaupunki, +35844 907 5516, paula.makela@turku.fi
Jussi Lehtonen, tutkimuspäällikkö, Sote-akatemia, Turun yliopisto, +358 50 326 3735, jussi.lehtonen@utu.fi