Luonnonvarakeskuksen ja Sote-akatemian opintojakso tarjoaa tietoa luontoperustaisista hyvinvointiratkaisuista

10.09.2024

Ihmisen toiminnalla on vaikutusta luontoympäristöihin ja luonto puolestaan vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin ja terveyteen. Luonnonvarakeskus ja Turun yliopiston Sote-akatemia ovat tuottaneet kaikille avoimen verkkokurssin, joka tekee näkyväksi ihmisen ja muun luonnon terveyden välistä yhteyttä. Opintojakso sopii täydennyskoulutukseksi esimerkiksi kasvatus-, sosiaali- ja terveys- sekä hyvinvointipalveluiden ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään luontoa työssään.

Vapaa-ajan omaehtoinen toiminta luonnossa tukee terveyttä ja hyvinvointia, mikä on tärkeää kansanterveydellisesti. Luontokontaktien määrää voidaan lisätä esimerkiksi arki- ja virkistysympäristöjen suunnittelun ja asiakasohjauksen keinoin. Luontoperustaisia toimintatapoja on mahdollista hyödyntää myös monissa sosiaali- ja terveyspalveluissa asiakkaiden kuntoutus- ja hoitosuunnitelmiin perustuen.

Luken ja Sote-akatemian tuottama opintojakso tarjoaa tutkimustietoa sekä sovellusesimerkkejä Suomesta ja maailmalta. Opintojaksolla tarkastellaan kestävyysnäkökulmia osana luontoperustaisen hyvinvoinnin palvelujen kehittämistä ja arviointia. Verkko-opintojakson aineistot ovat vapaasti kaikkien tutustuttavissa.

– Luontoon pohjautuvat ratkaisut kiinnostavat nyt terveyden edistämisen kysymyksissä. Koulutuksessa tarjotaan ammattilaisille tietoa siitä, miten kestäviä elämäntapoja edistämällä voidaan samalla edistää terveyttä ja hyvinvointia, kertoo Luken tutkija Maija Lipponen.

Verkkokurssi sopii luontoperustaisista hyvinvointiratkaisuista kiinnostuneille

Oppimisympäristön monipuolisia aineistoja voivat hyödyntää esimerkiksi kuntien hyvinvointikoordinaattorit ja -suunnittelijat sekä liikuntapalveluiden, nuorisotyön, kasvatus- ja opetusalan ammattilaiset, työllisyyspalveluiden asiantuntijat ja maankäytön suunnittelijat. Hyvinvointialueilla opintojakson antia voidaan soveltaa esimerkiksi perusterveydenhuollossa, terapiapalveluissa ja kuntoutuksessa sekä sosiaalityössä. Opintojakso sopii myös esimerkiksi luontoalan yrittäjille sekä järjestöjen ja yhdistysten työntekijöille.

– On todella hienoa, että saamme tutkimukseen perustuvaa uusinta tietoa tarjolle tässä muodossa. Eri alojen ammattilaiset saavat konkreettista tukea ja syvempää ymmärrystä luontoperustaisen hyvinvoinnin hyödyntämisestä sekä sen monista eri mahdollisuuksista osana omaa työtään, Sote-akatemian koulutuksesta vastaava tutkimuspäällikkö Jussi Lehtonen kertoo.

Itsenäisesti suoritettava ja täysin uudistettu verkkokurssi on tarjolla kenelle tahansa Turun yliopiston avoimen yliopiston kautta. Myös Turun yliopiston tutkinto-opiskelijat voivat suorittaa opintojakson Sote-akatemian kautta. Teemoitettuihin osioihin jaoteltu ja oman aikataulun mukaan suoritettava verkkokurssi antaa vapautta tutustua sisältöihin ja tehdä opintosuorituksia itselle parhaaseen aikaan.

Lisätietoja:

Maija Lipponen, tutkija, Luonnonvarakeskus, +358 29 532 2024, maija.lipponen@luke.fi www.luke.fi

Jussi Lehtonen, tutkimuspäällikkö, Sote-akatemia, Turun yliopisto, +358 50 326 3735, jussi.lehtonen@utu.fi

www.utu.fi/sote

Luotu 10.09.2024 | Muokattu 25.09.2024