Sote-akatemia tarjoaa monitieteistä osaamista sote- ja kasvatusalan ammattilaisille sekä sote-alan lähiesihenkilöille

21.08.2024

Sote-akatemia on Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteistyöalusta, joka tukee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetuksen ja kasvatuksen ammattilaisten osaamista ja palvelujen kehittämistä tarjoamalla monialaista koulutusta yliopiston opiskelijoille ja avoimena yliopisto-opetuksena kaikille kiinnostuneille.

Monitieteisiä sosiaali-, terveys- ja sivistysalan kursseja joustavasti verkossa

Sote-akatemian opintoja leimaa moniammatillisuus ja -alaisuus ja opinnot suoritetaankin monitieteisissä ryhmissä. Opintojaksoja voi valita oman kiinnostuksen mukaan joko yhden tai useampia. Laajimmillaan niistä voi koostaa minimissään 25 opintopisteen opintokokonaisuuden.

- Tarjonnasta löytyy sekä kenelle tahansa sopivia opintojaksoja että tiiviimmin ammattisidonnaisia sisältöjä, kertoo koulutuksesta vastaava tutkimuspäällikkö Jussi Lehtonen. Kenen tahansa kannattaa tutustua esimerkiksi surevan ihmisen kohtaamista sekä luontoperustaista tai kulttuurista hyvinvointia käsitteleviin opintojaksoihin. Sosiaali- ja kouluoikeutta ja esimerkiksi systeemisyyttä ja lastensuojelua käsittelevät opinnot antavat puolestaan päivitettyä tietoa myös alalla jo työskenteleville ammattilaisille.

Sote-akatemiassa on tarjolla syyslukukauden alkaessa 32 opintojaksoa, joista 16 on vuoden ympäri itsenäisesti suoritettavia. Kevätlukukauden tarjonnassa on seitsemän jaksoa lisää. Monet opintojaksot, kuten Nuoret hoivaajat, Lastensuojelun perusteet ja Luontoperustainen hyvinvointi, on uudistettu. Lisäksi lukuvuoden aikana on valmistumassa täysin uusia kursseja, muun muassa ilmoitusvelvollisuutta koulussa ja alkoholin riskikäyttöä käsittelevät verkkokurssit.

- Opinnot järjestetään tutkinto-opetukseen integroituna opetuksena Turun yliopistossa. Lähes kaikki opintojaksot ovat suoritettavissa verkko-opintoina ja niihin voi osallistua paikkakunnasta riippumatta, korostaa Lehtonen. Tarjonta sisältää paljon täysin itsenäisesti ja omaan tahtiin suoritettavia verkkokursseja. Opiskelu onnistuu joustavasti myös työn ohella!

Uutuutena Monialainen johtaminen uudistuvassa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä, MoJo 10 op -opintokokonaisuus

Sote-akatemian tarjoamista opintojaksoista voi koota myös viiden jakson Monialaisen johtamisen paketin. MoJo-opinnot on suunnattu työelämässä toimiville sosiaali- ja terveysalan lähiesihenkilöille, lähijohtamisesta kiinnostuneille asiantuntijoille sekä kaikille sote-alojen johtamisesta kiinnostuneille.

- Opintokokonaisuus pyrkii vastaamaan muuttuvan yhteiskunnan asettamiin haasteisiin sekä sote-uudistuksen mukanaan tuomaan osaamisen uudistamisen tarpeeseen, kuvailee Lehtonen. Tavoitteena on synnyttää aito vuoropuhelu sote-alan toimijoiden, opiskelijoiden ja opetushenkilökunnan välille.

MoJo-opintokokonaisuuteen kuuluvista jaksoista kaksi järjestetään syyslukukaudella ja kolme kevätlukukaudella. Opinnot alkavat Johda monialaisesti sote-palvelujärjestelmässä 2 op -opintojaksolla 10.9. - 8.10.2024. Kaikki MoJo-opinnot ovat suoritettavissa verkossa, paikasta riippumatta.

> Tutustu Sote-akatemian opintotarjontaan

> Sote-akatemian avoimen yliopisto-opetuksen esittelysivut