Suomalaisesta peruskoulusta on julkaistu yli 50 kasvatussosiologian ja koulutuspolitiikan tutkijan kirjoittama kokonaisvaltainen analyysiteos. Avoimesti saatavilla oleva teos avaa kaunistelemattomalla otteella Suomen kuuluisaa peruskoulua. Keskeiseksi ongelmakohdaksi nousee eriytymiskehitys, jonka pysäyttämiseksi teos antaa eväitä.
– Päivän polttavassa koulutuspoliittisessa keskustelussa on kaivattu tutkimustietoa. Yliopistoissa on tehty pitkäjänteisesti yhteiskunnallista kasvatus- ja koulutustutkimusta, jonka antiin jokainen pääsee tutustumaan tuoreessa, avoimesti saatavilla olevassa kirjassa korostaa koulutuspolitiikan professori Piia Seppänen Turun yliopistosta.
Aiemmin PISA-juhlitussa Suomessa oppimistulokset ovat nyt laskussa, ja tutkijat näkevät taustalla koulujen ja oppilaiden eriytymiskehityksen. He tuovat teoksessa esille, miten peruskoululla on myös oppimistuloksia laajempi asema tulevaisuuden yhteiskunnan rakentajana.
Peruskoulutuksen eriytymisen suuntaa Suomessa voi vielä vaihtaa. Tilanteen korjaamiseksi ei ole tarjolla yksinkertaisia ratkaisuja vaan tarvitaan kauaskatseisia toimia.
– Pitkäaikaista kehitystä voidaan edistää rakenteellisilla muutoksilla kaupunki-, koulutus- ja sosiaalipolitiikassa. Lyhytaikaisia ratkaisuja voidaan laastaroida rahalla, mutta nopeita ja helppoja konsteja ei koko eriarvoisuuskierteen katkaisemiseen löydy. Se edellyttää pitkäjänteistä, monitasoista ja politiikkakentät risteävää resursointia ja kehittämistyötä, toteaa kasvatussosiologian apulaisprofessori Sonja Kosunen Helsingin yliopistosta.
Koulutusjärjestelmän toiminta on nojannut virkavaltaiseen ja edunvalvontaan perustuvaan päätöksentekoon. Vahvaa poliittista linjaa eriytymisen taittamiseen ei ole syntynyt. Kirjassa analysoidaan eriytymistä kunnissa, kaupungeissa ja valtakunnallisesti.
– Opetus- ja kulttuuriministeriön sektori on suurimpia valtion budjetissa, mutta laajempi poliittinen mielenkiinto eriytymisen juurisyihin on ollut vähäistä jo pitkään, huomauttaa koulutuspolitiikan professori Jaakko Kauko Tampereen yliopistosta.
Tutkijat ovat vuosikymmeniä tuoneet esille yhteiskunnallista moninaisuutta, jota peruskoulun arkitodellisuuteen sisältyy. Uusi kirja kokoaa lukijalle muun muassa yhteiskuntaluokkaan, monikielisyyteen, vähemmistöasemiin, sukupuoleen sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin sekä näihin koulutuksessa nivoutuviin eriarvoisuuksiin liittyviä tutkimuksellisia tarkasteluja.
Opettajiin kohdistuu laajoja yhteiskunnallisia odotuksia, joten kirja tarjoaa eväitä opettajankoulutuksen kytkemiseen aiempaan enemmän moninaisuuden kohtaamiseen koulujen arjessa. Tutkijoiden mukaan moninaisen kouluyhteisön monimutkaisuus voi ilmetä erontekoina puheissa ja koulujen arjen käytännöissä, eivätkä nämä jäsenny ainoastaan minkään yksittäisen oppilaisiin liittyvän piirteen, kuten sukupuolen tai kotikielen, mukaisesti toisin kuin julkinen keskustelu usein antaa ymmärtää.
Kirjan päätöskappaleessa täysinpalvelleet kasvatustieteen professorit näkevät, että tasa-arvon pyrkimys on ollut isoin saavutus peruskoulussa, ja kasvatussosiologisella tutkimuksella on keskeinen sija tulevaisuuden koulun rakentamisessa.
Kirjan päätoimittaja, Uuden-Seelannin Waikaton yliopiston kasvatustieteen professori Martin Thrupp painottaa, että Suomessa on hyvä peruskoulu, joka pärjää kansainvälisessä vertailussa erinomaisesti. Poliittiset hätäiset liikkeet ovat nyt huonosta. Mikäli oppimistuloksia halutaan parantaa, päätöksenteossa on tärkeää tukea koulujen eriarvoisuutta vähentäviä rakenteita ja suunnitella nämä toimenpiteet pitkälle aikavälille.
Kirjan kirjoittajat esitelevät teosta yleisötilaisuudessa kahdessa kaupungissa samaan aikaan torstaina 13.4. kello 12.30–14.00. Tapahtumaan voi osallistua Turun yliopistossa (Educarium, 4 krs., huone 441 Assistentinkatu 5, Turku) tai Helsingin yliopistossa (Minerva K108, Siltavuorenpenger 5 A, Helsinki) tai etänä, johon linkin saa ilmoittautumalla osoitteeseen cele@utu.fi.
Lisätiedot:
Piia Seppänen, piia.seppanen@utu.fi, + 358 294503695, Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE, Turun yliopisto
Jaakko Kauko, jaakko.kauko@tuni.fi, +358 50 318 7788, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Sonja Kosunen, sonja.kosunen@helsinki.fi, +358504487235, Social studies in Urban Education -tutkimusyksikkö (SURE), Helsingin yliopisto
Kirjanjulkistus: Finland’s Famous Education System – Unvarnished Insights into Finnish Schooling
Suomalaisesta peruskoulusta on julkaistu yli 50 kasvatussosiologian ja koulutuspolitiikan tutkijan kirjoittama kokonaisvaltainen analyysiteos:
Finland’s Famous Education System – Unvarnished Insights into Finnish Schooling
Avoimesti saatavilla oleva teos avaa kaunistelemattomalla otteella Suomen kuuluisaa peruskoulua. Kirjan kirjoittajat esitelevät teosta torstaina 13.4. kello 12.30–14.00. Tapahtumaan voi osallistua Turun yliopistossa (Educarium, 4 krs., huone 441 Assistentinkatu 5), Tampereen yliopistossa (Edu’s café, Åkerlundinkatu 5, 3 krs) tai Helsingin yliopistossa (Minerva K108, Siltavuorenpenger 5 A) tai etänä, johon linkin saa ilmoittautumalla osoitteeseen cele@utu.fi. Tilaisuus on englanniksi. Tervetuloa!
12.30 Opening: professor Piia Seppänen & professor Martin Thrupp
12.45 Book themes: professor Jaakko Kauko
A selection of chapters presented in the event at Tampere/Turku/Helsinki/on-line (see the full list all authors from hyperlinks)
- Jaakko Kauko: Finland’s Ministry of Education and Culture in the Light of Its Working Groups
- Niina Mykrä: Ecological Sustainability and Steering of Finnish Comprehensive Schools
- Inkeri Rissanen: Religions and Worldviews as “The Problem” in Finnish Schools
- Piia Seppänen, Iida Kiesi & Nina Nivanaho: Businessing Around Comprehensive Schooling & Co-operation of Edu-business and Public Schooling: Is the Governance of Education in Finland Shifting from the Public Sector to Networks?
- Piia af Ursin & Tero Järvinen: Student Disengagement in Finnish Comprehensive Schooling & The Significance of Socioeconomic Background for the Educational Dispositions and Aspirations of Finnish School Leavers
- Piia Seppänen, Terhi Pasu & Sonja Kosunen: Pupil Selection and Enrolment in Comprehensive Schools in Urban Finland
- Sonja Kosunen & Venla Bernelius: “Three Bedrooms and a Nice School”—Residential Choices, School Choices and Vicious Circles of Segregation in the Education Landscape of Finnish Cities
- Elina Lahelma Controversies and Challenges in the History of Gender Discourses in Education in Finland
- Hanna Helander: Saami Language Online Education Outside the Saami Homeland—New Pathways to Social Justice
- Pia Mikander: Racism in Finnish School Textbooks: Developments and Discussions
- Markku Jahnukainen: Inclusion in Finland: Myths and Realities
- Tuuli From: Rethinking Finland’s Official Bilingualism in Education
- Heidi Huilla, Tiina Luoma & Riikka Oittinen: Everyday Life in Schools in Disadvantaged Areas
13.45–14.00 Discussion and closing: associate professor Sonja Kosunen
***
Book / Kirja:
Finland’s Famous Education System – Unvarnished Insights into Finnish Schooling
Editors: Martin Thrupp, Piia Seppänen, Jaakko Kauko, Sonja Kosunen
Springer, open access