Kuukauden tutkija: Iida Kiesi
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEn Kuukauden tutkija -sarjassa esittelyvuorossa lokakuussa on väitöskirjatutkija Iida Kiesi.
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEn Kuukauden tutkija -sarjassa esittelyvuorossa lokakuussa on väitöskirjatutkija Iida Kiesi.
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEn Kuukauden tutkija -sarjassa esittelyvuorossa toukokuussa on yliopistotutkija Nina Haltia.
Oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskus CERLI ja Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE julkaisevat vuorotellen Kuukauden tutkija -artikkelin, joka nostaa keskuksen tutkijan ja hänen työnsä valokeilaan.
Turun yliopiston valtakunnallinen kyselytutkimus nostaa esiin opiskelijoiden ammatinvalintamotiivit ja uraan liittyvät mieltymykset alalla, joka kärsii valtakunnallisesta työvoimapulasta.
Lasten sosiaalisten kontaktien määrä 13 kuukauden iässä ennustaa kavereiden määrää nelivuotiaana, paljastaa Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa tehty tutkimus. Mitä enemmän taaperolla oli sosiaalisia kontakteja päiväkodissa, kerhoissa tai muualla, sitä enemmän hänellä oli kavereita päiväkodissa nelivuotiaana.
Suomalaisesta peruskoulusta on julkaistu yli 50 kasvatussosiologian ja koulutuspolitiikan tutkijan kirjoittama kokonaisvaltainen analyysiteos. Avoimesti saatavilla oleva teos avaa kaunistelemattomalla otteella Suomen kuuluisaa peruskoulua. Keskeiseksi ongelmakohdaksi nousee eriytymiskehitys, jonka pysäyttämiseksi teos antaa eväitä.
Koulutuksesta työelämään tapahtuvan siirtymän haasteisiin pureutuva NoRNet2023-konferenssi järjestetään lokakuun alussa Turussa. Konferenssin teemana on The Politics of Educational and Working Life Transitions: Intersectional perspectives. Abstrakteja konferenssiin voi jättää 30.3. saakka.
Miten korkeakoulutus uudistuu ja vastaa muuttuvan maailman haasteisiin? Kysymykseen haetaan vastausta paneelikeskustelussa Educariumissa torstaina 9.2. kello 12.30 alkaen.
Yliopisto-opettajan rooli on muuttunut voimakkaasti viime vuosikymmeninä. Yliopistossa opettavat ovat olleet pitkään ennen kaikkea tutkijoita, joilta ei ole perinteisesti vaadittu pedagogisia opintoja. Ymmärrys yliopistopedagogiikan merkityksestä on kuitenkin kasvanut viime vuosikymmeninä. Yliopisto-opettajuutta väitöstyössään tutkinut Reeta Lehto havaitsikin kuitenkin, että tutkimus- ja opetustehtävien väliä on yhä jännitteitä