Kuukauden tutkija: Iida Kiesi

22.10.2024

Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEn Kuukauden tutkija -sarjassa esittelyvuorossa lokakuussa on väitöskirjatutkija Iida Kiesi.

Paraikaa tutkin peruskoulutukseen kytkeytyvää koulutusliiketoimintaa, ”edu-bisnestä”. Olen juuri julkaistussa väitöstutkimuksessani tutkinut sitä, millainen koulutusliiketoimintaverkosto Suomessa on ja mikä sen ja julkisen peruskoulutuksen suhde on. Selvitin väitöstutkimuksessani millaista yhteistyötä yksityinen ja julkinen sektori tekevät koulutusliiketoimintaan liittyen, miten koulutusliiketoimijat reagoivat koronapandemiaan ja miten tutkimani toimijat verkostoituvat koulutusliiketoiminnan yhteysorganisaatioissa ja yritysten hallituksissa.

Tämän aiheen tutkiminen on tärkeää, koska yksityisten toimijoiden osallistuminen julkiseen koulutukseen on lisääntynyt 2010-luvulla, niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. Koulutusliiketoiminnan ilmiö on moniulotteinen ja koulutusliiketoimintaverkosto Suomessa sisältää monenlaisia toimijoita Opetushallituksesta suuriin globaaleihin yrityksiin. Emme vielä toistaiseksi tiedä tarpeeksi siitä, miten ilmiö muovaa Suomen julkista koulutusta.

Tutkijan arjessa työpäiviini kuuluu muun muassa lukemista, tutkimusaineistojen keräämistä ja analysointia, tutkimusraporttien kirjoittamista ja kollegoiden kanssa yhdessä pohtimista. Minulla on myös vaihtelevasti erilaisia akateemisen maailman työtehtäviä, kuten opetusta sekä konferenssien ja muiden tapahtumien järjestelyä. Tärkeä osa työpäiviäni ovat kohtaamiset kollegoiden ja opiskelijoiden kanssa. Tutkimusryhmissä, kahvihuoneessa ja Edun käytävillä käydyt keskustelut auttavat usein tutkimuksen teon haasteiden yli. Työpäiviäni tauottavat ja tasapainottavat pienet taukojumpat ja kävelyt työkavereiden kanssa kampuksella.

Teen yhteistyötä todella mielelläni! Tutkijan työssä parasta ovat erilaiset pienet ja isommatkin tutkimusryhmät ja -yhteisöt. Aloitin tutkimuksen teon Suomen Akatemian rahoittamassa Hollowing Out of Public Education Systems? Private Actors in Compulsory Schooling in Finland, Sweden and New Zealand (HOPES) -tutkimushankkeessa, jossa sain arvokasta kokemusta ja tukea hankemaidemme kokeneilta tutkijoilta.

Kun en tutki, vietän aikaani ystävieni ja perheeni kanssa. Salibandy- ja tanssitreenit ovat tärkeä osa arkeani: urheillessa mieli lepää. Rakastan rentoutua kotona sarjoja ja leffoja katsellen, palapelejä tehden tai hömppäkirjoja lukien. Myös musiikkitapahtumat, kuten konsertit, festarit ja Euroviisut ovat lähellä sydäntäni!

Terveiseni kasvatussosiologisen ja koulutuspolitiikan tutkimuksen parissa toimiville ja erityisesti aloitteleville tutkijoille: etsi ympärillesi ihmisiä, joiden kanssa voit jakaa ajatuksiasi tutkimuksen teosta ja sen mahdollisista haasteista. Yhteiskunnallisen tutkimuksen aiheet voivat olla joskus tunteita herättäviä, jolloin kollegoiden tuki on ensiarvoista.

Kuukauden tutkija on kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuslaitosten CERLIn ja CELEn yhteinen julkaisusarja, jossa esitellään kerran kuussa yksi tutkija. Tutkimuslaitokset vuorottelevat tutkijaesittelyn kanssa kuukausittain. Aiemmin julkaistut esittelyt on koottu julkaisusarjan omalle verkkosivulle.

Kuva: Nella Merisaari

Luotu 22.10.2024 | Muokattu 22.10.2024