Lastentautien tutkimussäätiö myönsi 397 000 euroa apurahoja turkulaisille tutkijoille

11.09.2024

Lastentautien tutkimussäätiö myöntää apurahoja lasten terveyteen ja hyvinvointiin kohdistuvaan tieteelliseen tutkimukseen. Säätiö on myöntänyt vuodelle 2025 apurahoja kaikkiaan ennätykselliset 2 895 300 euroa 110 tutkijalle tai tutkimusryhmälle.

Turun yliopistossa ja Turun yliopistollisessa sairaalassa toimiville tutkijoille myönnettiin yhteensä 21 hankeapurahaa, joiden kokonaissumma on 397 000 euroa.

Valtakunnallisesti Lastentautien tutkimussäätiön tutkimusapurahoja myönnettiin yhteensä 110 tutkimusryhmälle tai tutkijalle. Myönnetyistä apurahoista 40 prosenttia kohdistuu lastenneurologian, neonatologian (vastasyntyneiden), endokrinologian (sisätautien), diabetologian ja lasten infektiotautien tutkimushankkeisiin. Muut apurahat jakautuvat melko tasaisesti lastentautien eri alojen tutkimukseen.

Suurin apuraha, 180 000 euroa, myönnettiin Turun yliopiston dosentti, InFLAMES-tutkija Vilhelmiina Parikan tutkimusryhmälle. Parikan tutkimusryhmä tutkii vastasyntyneiden synnytyksen aikaisesta hapenpuutteesta johtuvia aivovaurioita. Tutkimustyö tehdään Turun yliopistollisessa keskussairaalassa ja Turun yliopistossa, joissa Parikka toimii lastenlääkärinä ja tutkijana.

– Sitä, mikä rooli valkosoluilla ja puolustusjärjestelmän aktivoitumisella on aivovaurioiden syntymisessä, ei vielä tiedetä. Jos tulehdusreaktiolla on vaikutusta, osa tulehdusreaktioista voitaisiin tulevaisuudessa ehkä sammuttaa täsmälääkkeillä ja näin suojata vastasyntyneen aivoja. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa voidaan auttaa yhä useampia lapsia. Tällä hetkellä hoitokeinoja on niukasti ja hoitojen teho on rajallinen, Vilhelmiina Parikka sanoo.

– Säätiöiden rooli tutkimuksen rahoittajina on äärimmäisen tärkeä, sillä ne mahdollistavat pitkäjänteisen tutkimuksen. Tässä työssä ei jaeta pikavoittoja, vaan uusien hoitovaihtoehtojen löytyminen vaatii paljon aikaa ja työtä. Meidänkin tutkimuksessamme seuraavat kolme vuotta ovat tärkeitä, sillä tässä vaiheessa meidän on aidosti mahdollista löytää aivovaurioon liittyviä varhaisvaiheen muutoksia, jotka voivat johtaa uusien hoitovaihtoehtojen löytymiseen, Parikka kertoo. Hän on tutkinut aihepiiriä vuodesta 2018.

Turkulaistutkijoille myönnetyt apurahat:

Yksivuotiset hankeapurahat

• PhD Katriina Heikkilä, Ennenaikainen syntymä ja sikiön kasvun hidastuma lapsuuden ja nuoruuden monisairastuvuuden kehityksessä, 20 000 euroa.
  • LT, el Liisa Järvelä, Lapsisyöpäpotilaiden suolistomikrobisto ja myöhempi terveys, 5 000 euroa.
  • Dosentti Paula Tähtinen, Antibioottialtistus vastasyntyneellä - Voidaanko resilienssi saavuttaa aikaisella interventiolla?, 25 000 euroa.

Monivuotiset hankeapurahat

• Lääketieteen tohtori Elisa Paavilainen, Varhainen puuttuminen koulupoissaoloihin; taustatekijät ja vaikutusmahdollisuudet monialaisella työllä, 40 000 euroa.
  • Dosentti Vilhelmiina Parikka, Inflammaation rooli vastasyntyneen hapenpuutteeseen liittyvässä aivovauriossa, 180 000 euroa.

Apuraha väitöksen jälkeiseen työskentelyyn kotimaassa

• Lääketieteen tohtori, lastenpsykiatrian erikoislääkäri Marika Leppänen, Lapsien ja heidän vanhempiensa sairastavuus Suomessa – rekisteripohjainen syntymäkohorttitutkimus, 6 000 euroa

Apuraha väitöksen jälkeiseen työskentelyyn ulkomailla

• Dosentti, InFLAMES-tutkija Lauri Ivaska, Hinkuyskä- ja influenssarokotteiden tuottama limakalvoimmuunivaste lapsilla, 50 000 euroa