Asiasana: lapset, nuoret ja oppiminen

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Opettajilla on tärkeä rooli luonnon köyhtymisen pysäyttämisessä – kannustaa yliopistoja tiedelukutaidon vahvistamiseen

02.01.2025

Luonnon köyhtyminen on noussut ilmastonmuutoksen rinnalle maailmanlaajuiseksi haasteeksi. Sen pysäyttäminen tarvitsee onnistuakseen biodiversiteetti- ja ympäristötietoisuuden vahvistamista yhteiskunnassa. Turun yliopiston tutkijat selvittivät uudessa tutkimuksessa opintonsa aloittavien luokanopettajaopiskelijoiden luonnon köyhtymiseen liittyvää tiedelukutaitoa. 

Lukio-iässä syttynyt halu auttaa haavoittuvassa asemassa olevia vei Riikka Korjan huippuyksikön johtoon

11.09.2024

Kesätyö seurakunnan lapsille järjestämillä leireillä muutti nuoren lukiolaisen elämän. Lasten kanssa toimiessa syttyi halu auttaa ja ymmärtää haavoittuvassa asemassa olevia lapsia ja nuoria. Tuo havainto on johdattanut Riikka Korjan Turun yliopiston psykologian professoriksi. Nyt hänen intohimonaan on auttaa paitsi haavoittuvassa asemassa olevia myös nuorempia tutkijoita ja opiskelijoita. 

Seminaarissa syvennyttiin lasten ja nuorten ADHD:n diagnosointiin ja hoitoon

18.03.2024

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus ja Suomen Akatemian tutkimuksen lippulaiva INVEST järjestivät perjantaina 15.3. kansallisen seminaarin, jossa keskityttiin lasten ja nuorten ADHD:n diagnosointiin ja hoitoon. Lasten ja nuorten ADHD-diagnoosit ovat olleet viime vuosina kasvussa Suomessa ja alueelliset erot ovat merkittäviä.

Miten tukea lapsen mielenterveyttä, oppimista ja hyvän elämän rakentumista?

27.09.2023

Aikuisten tehtävänä on tarjota riittävän kasvun ja kehityksen eväät kaikille lapsille. Ratkaisut ongelmiin pitää etsiä yhteistyössä: lasten ja nuorten oppimis-, mielenterveys- ja hyvinvointiongelmien kasvua ei pysäytetä vain yhden tieteenalan tai palvelusektorin keinoin, kirjoittaa professori Riikka Korja Turun yliopistosta.

Perinteiset sukupuoliroolit heikentävät nuorena äidiksi tulevien asemaa (Väitös: KM Virve Murto, 15.9.2023, kasvatustiede)

Alle 20-vuotiaana esikoisensa saaneista monilla oli hyvin perinteinen rooli vanhempana, selviää kasvatustieteiden maisteri Virve Murron Turun yliopistoon tekemästä väitöstutkimuksesta. Etenkin parisuhteen päätyttyä suurempi vastuu lapsesta jäi useammin äideille kuin isille. Nuorilla isillä lapsen saanti ei hidasta kouluttautumista samalla tavalla kuin nuorilla äideillä.