CELE – kansainvälistä ja monitieteistä koulutustutkimusta
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEssä tutkitaan tasa-arvoisen ja inklusiivisen koulutuksen periaatteisiin nojaten, miten globaalit ja yhteiskunnalliset muutokset vaikuttavat koulutuspolitiikkaan ja koulutuksen käytäntöihin kansallisesti ja paikallisesti.
Tutkimukselliset lähestymistavat:
Kasvatussosiologia, vertaileva koulutustutkimus, koulutuspolitiikan tutkimus, korkeakoulutuksen tutkimus, aikuiskasvatus, erityispedagogiikka, nuorisotutkimus, sukupuolentutkimus ja kasvatushistoria.
Tutkimusteemat:
- Koulutuspolitiikka ja koulutuksen hallinta
- Yhdenvertaisuus, osallisuus, kestävä kehitys ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus koulutuksessa
- Koulutussiirtymät, koulutuspolut ja elinikäinen oppiminen
- Globaalit ja yhteiskunnalliset muutokset ja koulutus
Tutustu tutkimusteemoihimme ja tutkimusryhmiimme
Vertailevan ja kansainvälisen koulutuksen tutkimusryhmä
Tutkimusryhmän jäsenet
Tutkimusryhmän vetäjät:
Johanna Kallo, tutkijatohtori
Suvi Jokila, tutkijatohtori
Risto Rinne, emeritusprofessori
Fazal Rizvi, vieraileva professori
Gabriel Ezechukwu, väitöskirjatutkija
Osku Haapasaari, projektitutkija
Adrita Ghosh, väitöskirjatutkija
Linda Hamoonga, väitöskirjatutkija
Xingguo Zhou, erikoistutkija
Yoojin Kim, väitöskirjatutkija
Larimatti Pynnönen, väitöskirjatutkija
Tutkimusryhmästä väitelleitä
Elizabeth Eta, KT
Kalypso Filippou, KT, yliopistonlehtori
Olli Suominen, KT
Sevcan Hakyemez-Paul, KT
Koulutuspolitiikan, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden tutkimusryhmä
Tutkimusryhmässä keskitytään erityisesti koulutuspolitiikan, koulutuksen hallinnan, koulutusjärjestelmien, koulutuksellisen tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden sekä nuorten koulutus- ja työmarkkinasiirtymien tutkimiseen. Ryhmä kokoaa yhteen eri vaiheissa tutkijanuraa olevia CELEn tutkijoita monimetodisen, kansainvälisesti vertailevan ja poikkitieteellisen tutkimuksen äärelle.
Ryhmä hakee aktiivisesti rahoitusta tutkimushankkeisiin ja kansainvälisen tutkijaliikkuvuuden edistämiseen. Ryhmässä tuetaan väitöskirjojen tekemistä, julkaisutoimintaa ja pyritään edistämään tutkijoiden väitöksenjälkeistä urakehitystä. Ryhmän jäsenet osallistuvat kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön ja tutkijaverkostojen toimintaan, sekä yhteistyöhön koulutussektorin sidosryhmien ja koulutuspolitiikan tekijöiden kanssa. Tutkimustuloksista tiedotetaan aktiivisesti tieteellisillä, yhteiskunnallisilla ja muilla julkisilla foorumeilla.
Tutkimusryhmän jäsenet
Tutkimusryhmän vetäjät:
Tero Järvinen, professori
Piia Seppänen, professori
Anna-Maija Niemi, yliopistotutkija
Aino Nevalainen, väitöskirjatutkija
Deborah Akinola, väitöskirjatutkija
Elina Nikula, väitöskirjatutkija
Fazal Rizvi, vieraileva professori
Giulia De Vergori, vieraileva tutkija
Heli Tirri, väitöskirjatutkija
Iida Kiesi, väitöskirjatutkija
Jaakko Honkanen, väitöskirjatutkija
Jenni Tikkanen, tutkijatohtori
Kaspian Herrala, väitöskirjatutkija
Katariina Löfblom, yliopisto-opettaja
Larimatti Pynnönen, väitöskirjatutkija
Mari Siipola, projektitutkija
Markku Vanttaja, yliopistotutkija
Nina Nivanaho, väitöskirjatutkija
Piia Åminne, erikoistutkija, tutkimuskoordinaattori
Päivi Naumanen, erikoistutkija
Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja
Suvi Jokila, tutkijatohtori
Taina Heinonen, väitöskirjatutkija
Terhi Pasu, projektitutkija, väitöskirjatutkija
Xingguo Zhou, erikoistutkija
Korkeakoulutuksen ja aikuiskasvatuksen -tutkimusryhmä
Tutkimusryhmä kokoaa yhteen tutkijoita, jotka ovat kiinnostuneita aikuiskasvatuksesta ja korkeakoulututkimuksesta yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Eri muodoissa ja tasoilla tapahtuvaa koulutusta tarkastellaan monipuolisesti sosiaalisessa, kulttuurisessa ja poliittisessa kontekstissa. Globaali ja kansallinen koulutuspolitiikka ja sosiaaliset muutokset muodostavat ryhmässä tehtävälle tutkimukselle tärkeän kontekstin. Teoreettisesti, tutkimus perustuu sosiologisiin, historiallisiin ja sosio-kultuurisiin tutkimusperinteisiin sekä koulutuspolitiikan tutkimukseen. Tutkimusta tehdään sekä määrällisillä että laadullisilla menetelmillä, ja tarkastellaan erityisesti sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä.
Tärkeimmät tutkimusalueet:
1) Korkeakoulupolitiikka ja elinikäinen oppiminen
2) Koulutukseen pääsy ja osallistuminen koulutukseen
3) Opiskeluun kiinnittyminen ja toimijuus
4) Koulutuspolut ja uratrajektorit
5) Työelämätutkimus ja akateeminen työ
6) Hallinnan tutkimus ja ideaalisubjektien rakentuminen koulutuskonteksteissa ja yhteiskunnassa laajemmin
AHE -tutkimusryhmä tukee erityisesti väitöskirjatutkijoita ja post doc -tutkijoita akateemisessa julkaisemisessa ja tutkimustulosten levittämisessä laajemmalle yleisölle.
Projektit
Meneillään olevat projektit:
Äskettäin päättyneitä projekteja:
Changing University Institution and Equalities in Academic Work, 2021-2022
Higher Education Graduates' Employability and Social Positioning in the Labour Market (HighEmploy), 2018-2022
Alternative Paths to University (TRY), 2018-2020
Tutkimusryhmän jäsenet
Tutkimusryhmän vetäjät:
Ulpukka Isopahkala-Bouret, professori
Päivi Siivonen, apulaisprofessori
Arto Jauhiainen, emeritusprofessori
Heikki Silvennoinen, professori
Masroor Alam, väitöskirjatutkija
Paulina Chavez Rodrigues, väitöskirjatutkija
Gabriel Ezechukwu, väitöskirjatutkija
Kalypso Filippou, yliopistonlehtori
Nina Haltia, tutkijatohtori
Annukka Jauhiainen, lehtori
Suvi Jokila, tutkijatohtori
Anna Jolkkonen, väitöskirjatutkija
Yoojin Kim, väitöskirjatutkija
Heikki Kinnari, erikoistutkija
Meri Kotamäki, väitöskirjatutkija
Hanna Laalo, tutkijatohtori
Mervi Lahtomaa, väitöskirjatutkija
Anne Laiho, yliopistonlehtori
Outi Lietzén, väitöskirjatutkija
Hanna Nori, yliopistotutkija
Raakel Plamper, väitöskirjatutkija
Sangge Qi, väitöskirjatutkija
Tiina Tuijula, yliopistonlehtori
Markku Vanttaja, yliopistotutkija
Somang Yeo, väitöskirjatutkija
Inklusiivinen ja erityiskasvatus
Ryhmämme tutkimus kohdistuu osallisuuteen ja erilaisiin tuen käytäntöihin niin yhteiskunnan instituutioissa kuin yksilöiden elämänkulun eri vaiheissa ja eri alueilla. Moninaisen yhteiskunnan ja tuen ilmiöitä tarkastellaan erityispedagogisista, kasvatuspsykologisista, koulutussosiologisista ja yhteiskuntatieteellisen vammaistutkimuksen näkökulmista. Ryhmämme tutkimus on monitieteistä ja metodologisesti hyödynnämme sekä laadullisia että määrällisiä lähestymistapoja.
Ryhmässämme on eri tutkijanuran vaiheessa olevia tutkijoita. Ryhmän jäsenet hakevat aktiivisesti rahoitusta tutkimushankkeisiin ja osallistuvat kansalliseen ja kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön ja tutkijaverkostojen toimintaan sekä yhteistyöhön erilaisten sidosryhmien kanssa. Tutkimustuloksista tiedotamme aktiivisesti tieteellisillä, yhteiskunnallisilla ja muilla foorumeilla.
Tutkimusryhmän jäsenet
Tutkimusryhmän vetäjät:
Minna Kyttälä, professori
Anna-Maija Niemi, yliopistotutkija
Joel Kivirauma, emeritusprofessori
Minna Saarinen, yliopistonlehtori
Marianna Heinonen, yliopisto-opettaja, väitöskirjatutkija
Linda Maria Laaksonen, yliopisto-opettaja
Sonia Lempinen, yliopisto-opettaja
Anniina Eklöf, väitöskirjatutkija
Maija Gerke, väitöskirjatutkija
Laura Heimo, väitöskirjatutkija
Anna Jolkkonen, väitöskirjatutkija
Marja Junttila, väitöskirjatutkija
Marianna Kostiainen, väitöskirjatutkija
Paula Laakso, väitöskirjatutkija
Aija laaksonen, väitöskirjatutkija
Karoliina Lehtinen, väitöskirjatutkija
Henna Pirhonen, väitöskirjatutkija
Susanna Valkama, väitöskirjatutkija
CELEssä tutkittavia aiheita ovat muun muassa:
- Alueellinen, koulujen välinen ja sisäinen eriytyminen
- Oppilasvalikoinnin ja -valinnan politiikat ja käytännöt
- Oppimistulosten rakentuminen (eurooppalaisessa vertailussa)
- Koulutuksen yksityistäminen ja kaupallistuminen, koulutusliiketoiminta
- Kansainväliset järjestöt ja niiden tulevaisuusajattelu, ennakoiva hallinta
- Yhteiskunnallinen eriarvoisuus ja siirtymät koulutuksesta työelämään
- Opiskelijaliikkuvuus ja korkeakoulutuksen kansainvälistyminen
- Elinikäinen oppiminen riskiyhteiskunnassa
Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELE:n johtaja ja koordinaattori
Uusimmat julkaisut
Kasvatus : Korkeakoulutuksen tasa-arvo, vol 55 Nro 3 (2024) (2024)
The psycho-social implications of institutional hierarchy : an exploratory study into Chinese doctoral graduates' engagement in career planning for non-academic employment (2024)
Scandinavia in the Middle Ages 900-1550: Between Two Oceans (2024)
Professional collaboration for children and adolescents with neurodevelopmental disorders: a scoping review (2024)
Previous Events
CELE research group Inclusive and Special Education seminar with Fulbright Scholar, Associate Professori Sean Wachsmuth, Minnesota State University, USA
9.15–9.30 Seminaarin avaus ja tutkimusryhmän esittely | apulaisprofessori Minna Kyttälä
9.30–10.30 Associate Professor Sean Wachsmuth: A Sample of American Intervention Research
10.30–11.00 Tohtorikoulutettava Marianna Heinonen: Sosiaalis-emotionaalinen tuen tarve – käsityksiä tutkimassa
11.00–11.30 Yliopistotutkija Anna-Maija Niemi: Erityisopetuksen ja erityisen tuen tarpeen merkitykset koulutuselämänkulun kerronnassa
11.30–12.00 Yliopistonlehtori Minna Saarinen: Itsenäisesti vai kavereiden perässä? Vertaissuhteet ja maahanmuuttotausta koulutusvalinnoissa
12.00–12.15 Tilaisuuden päätös.
Aamupäiväseminaari järjestetään etäseminaarina/ Join Zoom Meeting: https://utu.zoom.us/j/69125289759
Centre for Research on Lifelong Learning and Education CELE, University of Turku,
will organise 2nd December a discussion of UNESCO’s Futures of Education initiative report.
December 2, at 2–4 p.m. (EET) at the online-webinar
UNESCO will launch its long-awaited report 'Reimagining our futures together: a new social contract for education?' on 10th of November 2021. The UNESCO report asks us to rethink the ways in which knowledge, education and learning have the potential to address some of the most serious challenges we face in an increasingly complex, uncertain and fragile world. It expresses great confidence in education’s capacity to address issues of social fragmentation, strains to natural ecosystems, and threats to peaceful coexistence across cultural divides. While acknowledging that recent technological developments can enhance human welfare, the report also notes that these developments pose serious ethical concerns and challenges for governance. It invites us to reimagine a future in which a new social contract is negotiated, that puts education at the heart of our attempts to build peaceful, just, and sustainable futures for all.
How realistic is this agenda for transformation and how should we approach the work that needs to be done to realize the report’s bold aspirations?
You are most welcome to join a discussion of the challenges for education posed by this report, led by an international panel of experts:
Dr. Noah Sobe Senior Project Manager, UNESCO Futures of Education Initiative
Emeritus Professor and Visiting Professor Fazal Rizvi (University of Melbourne, University of Turku)
Professor Kristiina Brunila (University of Helsinki)
Academy Research Fellow Johanna Kallo (Academy of Finland, University of Turku).
Chair: Professor Piia Seppänen Director of Centre for Research on Lifelong Learning and Education CELE (University of Turku)
Programme
2 p.m. Event commences online
Dr. Noah Sobe: Introduction to the UNESCO report
Comments from Professor Fazal Rizvi, Professor Kristiina Brunila and
Academy Research Fellow Johanna Kallo
3:10 p.m. Questions from audience
4 p.m. Event concludes
3rd December at Educarium EDU 3 (Assistentinkatu 5)
10–11 My CELE friends: Get to know your colleagues
- explore the halls of 3rd Educarium and learn something new about your "CELE friends" by visiting
their doors | Ystäväkirjat ovilla
Open doors at CELE library & meeting room
12.00 Opening | Director of CELE, Professor Piia Seppänen
12.15 Lecture: Risk Society and Prospects of Lifelong Learning | Visiting Professor Fazal Rizvi (join online)
13.45 Professor talk: Koulutuskilvoittelu tasa-arvon haasteena – Positional competition is a challenge for egalitarian education | Professor Ulpukka Isopahkala-Bouret
14.00 Coffee
14.30 Book projects with national and international collaborators of CELE - Introducing three edited book projects (join online)
14.30–15.00 Fazal Rizvi, Bob Lingard and Risto Rinne (eds.) 2022: Reimagining globalization and education policy (Routledge)
15.00–15.30 Martin Thrupp, Piia Seppänen, Jaakko Kauko and Sonja Kosunen (eds.) 2022: Finland’s Famous Education System - Unvarnished insights into Finnish schooling (Springer)
15.30–16.00 Päivi Siivonen, Ulpukka Isopahkala-Bouret, Michael Tomlinson, Maija Korhonen, Nina Haltia and Katri Komulainen (eds.) tba: Rethinking graduate employability in context. Discourse, policy and practice (Palgrave Macmillan)
16.00 Closing