Omavastuun korotus vähensi tyypin 2 diabeteslääkkeiden kulutusta (Väitös: VTM Hanna Rättö, 6.9.2024, sosiologia)

Insuliinin kokonaiskulutuksessa ei muutoksen jälkeen havaittu kasvua, mutta muutoksen vaikutukset näkyivät toimeentulotuen käytössä, osoittaa Turun yliopistossa tehty väitöstutkimus.

Nainen kuvattuna studiossa.Muutos tyypin 2 diabeteslääkkeiden omavastuuosuudessa aiheutti näiden lääkkeiden kokonaiskulutuksen vähenemisen, selviää Turun yliopiston väitöskirjatutkija ja valtiotieteiden maisteri Hanna Rätön tutkimuksessa. Tyypin 2 diabeteslääkkeiden omavastuuosuus nousi vuonna 2017, kun potilaan lääkkeen hinnasta saamaa korvausta alennettiin 100 prosentista 65 prosenttiin osana lääkekorvauksiin kohdistettuja säästötoimia.

Omavastuuosuuden korotus ei koskenut insuliineja. Ennen muutosta esitettiin huoli siitä, että muutos johtaisi epätarkoituksenmukaiseen insuliinihoitoon siirtymiseen. Näin ei kuitenkaan vaikuta tapahtuneen.

– Insuliinin kokonaiskulutus ei kasvanut muutoksen jälkeen, Rättö sanoo.

Myöskään insuliinihoidon aloittamisen kehityksessä ei muutoksen jälkeen havaittu eroa sellaisten potilaiden välillä, joiden tulotaso oli erilainen.

Terveys- ja sosiaaliturvan muutokset voivat näkyä järjestelmän muissa osissa

Rättö tarkasteli väitöskirjassaan terveydenhuollon politiikkamuutoksia ja rakenteita, jotka vaikuttavat julkisesta sairausvakuutuksesta korvattavia tyypin 2 diabeteslääkkeitä käyttäviin potilaisiin. Laajoja rekisteriaineistoja hyödyntäneessä tutkimuksessa tarkasteltiin potilaiden lääkkeistään itse maksaman osuuden noston vaikutuksia ja uudempien lääkkeiden määräämistä terveydenhuollon eri sektoreilla.

Lääkekorvausten muutokset näkyivät toimeentulotuen käytössä. Toimeentulotuen käyttö tyypin 2 diabeteslääkkeiden maksamisessa yleistyi omavastuuosuuden korotuksen jälkeen. Tulos vahvistaa aiemman tiedon siitä, että Suomessa sosiaali- ja terveysturvajärjestelmän eri osat ovat voimakkaasti yhteydessä toisiinsa.

Lisäksi tutkimus vahvistaa käsitystä suomalaisen perusterveydenhuollon sosioekonomisesta eriytymisestä. Potilasryhmät, jotka aloittivat uudempien tyypin 2 diabeteslääkkeiden käytön julkisessa terveydenhuollossa, yksityisessä terveydenhuollossa ja työterveyshuollossa, erosivat toisistaan sosioekonomiselta taustaltaan. Potilaiden aiempi lääkehoito kuitenkin heijasteli tyypin 2 diabeteksen hoitosuosituksia kaikilla sektoreilla.

– Kun tehdään politiikkamuutoksia järjestelmään, joka tarjoaa hoitoa ja turvaa niitä tarvittaessa, tulee käyttää erittäin huolellista harkintaa. Muutosten vaikutuksia tulisi myös arvioida mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, Rättö sanoo.

***

VTM Hanna Rättö esittää väitöskirjansa ”Impacts of policy changes and the role of institutional structures in healthcare: Exploring outcomes related to the pharmacological care of type 2 diabetes” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 06.09.2024 klo 12.00 (Turun yliopisto, Publicum, Pub2-luentosali, Assistentinkatu 7, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Pauline Norris (Otagon yliopisto, Uusi-Seelanti) ja kustoksena professori Mikko Niemelä (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on sosiologia.

Luotu 27.08.2024 | Muokattu 27.08.2024