Työpajat järjestettiin Rauman kaupungin toiminta-avustuksen turvin.
Kasvatustieteiden tiedekunnan opettajankoulutuslaitoksen ja Turun ja Rauman normaalikoulujen henkilöstö tutustui erilaisiin tekoälysovelluksiin verkkotyöpajoissa, jotka järjestettiin torstaina 12. joulukuuta ja keskiviikkona 18. joulukuuta.
Yli kolme tuntia kestänyt torstain työpaja starttasi tutustumalla aiheeseen yleisellä tasolla: miten tekoäly toimii, mitä promptit eli kehotteet ovat ja minkälaisia työkaluja on olemassa. Seuraavaksi osallistujat jakautuivat kahteen ryhmään, joissa he pääsivät tekemään omia harjoitteita Perplexity.ai-ohjelmalla.
Tauon jälkeen työpaja jatkui kirjallisuuskatsauksella, jonka aikana osallistujat tutustuivat esimerkiksi ScopusAI:n, Research Rabbitin, Copilotin ja ChatGPT:n DALL-E:n käyttöön. Työpajan aikana käytiin muun muassa läpi, miten tekoälyä voi käyttää PowerPoint-esitysten tekemiseen.
Työpajojen ohjaajina toimivat yliopistonlehtori, TT Anu Suominen ja yliopisto-opettaja, TT Krista Sorri Tampereen yliopiston tietojohtamisen yksiköstä. Heidän mukaansa työpajat ovat saaneet positiivisen ja aktiivisen vastaanoton.
Turun yliopiston professori Eila Lindforsin mukaan tekoälysovellukset ovat uusia työkaluja, mikä oli yksi syy koulutusten järjestämiseen.
– Jotta henkilökunta voisi ottaa tekoälyä käyttöön mahdollisimman sujuvasti oman työnsä osaksi, järjestettiin työpajat, joissa ei vain puhuttu tekoälyn käytöstä vaan kokeiltiin käytännössä erilaisia sovelluksia. Lisäksi uusien sovellusten kirjo on laaja ja osallistujat saivat uusia ajatuksia tekoälyn hyödyntämisestä, hän kertoo.
Lindforsin mukaan työn vaatimukset lisääntyvät koko ajan, mutta vuorokauden tunnit pysyvät samoina. Kysymys kuuluukin, miten sovellukset saadaan tutkijoiden ja opettajien avuksi optimoimaan työajan käyttöä.
– Tekoälyn tehtävänä voisi olla esimerkiksi tuottaa tutkijalle tietoja ja ennakkoymmärrystä globaalisti saatavilla olevasta tutkimustiedosta. Näin tutkija voi keskittyä tuottamaan uutta tietoa sillä ajalla, joka menisi aiempien tutkimusten etsimiseen. Tekoäly voi olla apuna myös tutkimuksesta tiedottamiseen liittyvässä työssä, Lindfors sanoo.
Työpajat järjesti Rauman kampuksen tutkimuksen kehittämisen työryhmä RATUKE Rauman kaupungin toiminta-avustuksen turvin.
– Työpajat ovat käytännön esimerkki siitä, miten tässä tekoälyn käyttöönoton murrosvaiheessa oli avustuksen turvin mahdollista vahvistaa oikea-aikaisesti tutkijoiden ja opettajien tekoälylukutaidon kehittymistä. Tämä näkyy jatkossa Rauman kampuksella sekä tutkimuksen että opetuksen toteuttamisessa, Lindfors toteaa.