Tiedesatutunti innostaa lapsia kirjojen pariin – Turun yliopisto tarjoaa videon päiväkotien ja vanhempien käyttöön

16.01.2023

Turun yliopisto tarjoaa päiväkotien käyttöön yhdessä lasten kanssa katsottavan tiedesatutunnin, joka tutustuttaa lapset lepakoiden maailmaan. Myös vanhemmat ja muut kasvattavat voivat hyödyntää tiedesatutuntia, joka on vapaasti katsottavissa verkossa.

Tiedesatutunti on videolle kuvattu elämyksellinen lukuhetki, jossa Turun yliopiston harjoittelupäiväkodin Rauman pikkunorssin varhaiskasvatuksen opettaja Pauliina Liukkoila lukee päiväkodin lapsiryhmälle kirjan Lepakon vuosi (2020). Mia Rönkän ja Thomas Lilleyn kirjoittama sekä Nadja Sarellin kuvittama teos tarjoaa monipuolisesti tietoa lepakoiden elämästä – aina myyteistä ja uskomuksista uusiin tutkimustuloksiin.

– Tiedesatutunti on uusi avaus ja uudenlainen tapa viestiä tieteestä lapsille, varhaiskasvattajille ja vanhemmille. Toivomme, että satutunti innostaa lapsia ja aikuisia lukemaan yhdessä, toteaa Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi.

Liukkoila hyödyntää satutunnin lukijana keinoja, jotka pohjautuvat Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksen lukuintoon kannustaviin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin. Puoli tuntia kestävä tiedesatutunti on suunnattu noin 5–7-vuotiaille lapsille. Aikuisille video näyttää, millä tavoin satutunneista voi tehdä entistäkin antoisampia.

– Tieteen sisällöt ja lukuhetket sopivat hyvin yhteen, sillä lapset etsivät kirjallisuudesta tietoa ja ovat kiinnostuneita ympäristöstään. Kun lukuhetken lähteenä on tuoreimpaan tieteelliseen tutkimukseen pohjautuva lastenkirja, oppii myös aikuinen. Lisäksi aikuinen ja lapsi rauhoittuvat lukuhetkeen yhdessä ja uuden oppimiseen aletaan liittää positiivisia tunteita. Tiedesatuhetkestä tulee odotettu aikuisen ja lapsen yhteinen oppimistilanne, jota voi laajentaa vaikka luontoretkeen, sanoo Turun yliopiston Rauman kampuksella työskentelevä yliopistonlehtori Juli-Anna Aerila.

Tiedesatutunnin tallenne välitetään suomalaisiin päiväkoteihin varhaiskasvatuksen ammattilaisten hyödynnettäväksi. Päiväkoteihin välitetään myös varhaiskasvattajille suunnattu video, jolla Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan tutkijat kertovat lasten lukemiseen innostavista tutkimus- ja kehittämishankkeista.

Videolla Juli-Anna Aerila esittelee yhdessä Rauman pikkunorssin varhaiskasvatuksen opettajien Pauliina Liukkoilan, Tiina Kaurasen ja Iida Myllymaan kanssa Lukupesä - ja Kirjoosi-hankkeita. Lukupesä on oppimisympäristö, joka on rakennettu helpottamaan kirjojen maailmaan sukeltamista. Kirjoosissa puolestaan tarjotaan materiaaleja ja toimintaohjeita, joilla vahvistetaan aikuisen ja sitä kautta koko perheen lukijuutta.

– Kerromme videolla Lukupesän ja Kirjoosin kehittämistyöstä sekä niiden toimivuutta selvittäneistä tutkimuksista. Olemme ottaneet Lukupesän ja Kirjoosin käyttöön Rauman pikkunorssissa ja kerromme kokemuksistamme niihin liittyen, toteaa Rauman Pikkunorssin päiväkodin johtaja Anne Toivonen.

Kirjoosi oli Rauman Pikkunorssin oma hanke ja sitä rahoitti Opetushallitus. Kansainvälisessä NordPlus-rahoitteisessa Lukupesä-hankkeessa ovat Turun yliopistosta mukana myös Rauman ja Turun normaalikoulut.

Tiedesatutunti sekä Lukupesää ja Kirjoosia esittelevä video ovat vapaasti katsottavissa verkossa. Molempien videoiden ensiesitys nähtiin Turun yliopiston Tieteen päivillä lauantaina 14.1.2023.

> Tiedesatutunti

> Intoa lukemiseen – Kirjoosi ja Lukupesä esimerkkeinä lukutaitoon kannustavista tutkimuksista

Luotu 16.01.2023 | Muokattu 16.01.2023