Asiasana: kulttuuri- ja kielitietoinen

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Suomea opettelevien koulunkäynnin tukemisen tulee tapahtua yhteistyössä ja koulutusjärjestelmän eri tasoilla (Väitös: FM Elisa Repo, 24.2.2023, kasvatustiede)

Opettajien taidot tukea kielellistä moninaisuutta eivät aina ole peruskoulun opetussuunnitelmien edellyttämällä tasolla. Suunnitelmat ovat jo usean vuoden ajan edellyttäneet jokaiselta opettajalta kieli- ja kulttuuritietoista pedagogiikkaa, mutta asiaa kasvatustieteen alan väitöstyössään tutkinut Elisa Repo havaitsi eroja opettajien asenteissa ja käytänteissä.

Turun yliopistossa kehitettävään KieliVertailu-työvälineeseen pikavauhdilla mukaan ukraina

14.06.2022

Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella kehitettävään KieliVertailu-työvälineeseen on pikavauhdilla luotu ukraina-suomi-ukraina -vertailu. Työkalua kehitetään varhaiskasvatuksen henkilöstön tueksi monikielisissä lapsiryhmissä toimimiseen. Se otettiin koekäyttöön keväällä 38 kunnassa, ja koekäytön jälkeen tehtyjen viimeistelyjen jälkeen työväline avataan kaikkien vapaasti käytettäväksi syksyllä 2022.

Varhaiskasvatusikäisten eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuus ja oppiminen mahdollistuvat leikissä (Väitös: KM Outi Arvola, 23.6.2021, kasvatustiede)

Eri kieli- ja kulttuuritaustaiset lapset tarvitsevat tukea erityisesti varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteisiin kiinnittymiseen, selviää kasvatustieteiden maisteri Outi Arvolan Turun yliopistoon tekemästä väitöstutkimuksessa. Tuloksissa korostui yhteys leikkiin, erityisesti mielikuvaleikkiin, sillä lasten osallisuus näkyi erityisesti roolileikkitilanteissa ja kaverisuhteissa.