Asiasana: kielitietoinen

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Suomea opettelevien koulunkäynnin tukemisen tulee tapahtua yhteistyössä ja koulutusjärjestelmän eri tasoilla (Väitös: FM Elisa Repo, 24.2.2023, kasvatustiede)

Opettajien taidot tukea kielellistä moninaisuutta eivät aina ole peruskoulun opetussuunnitelmien edellyttämällä tasolla. Suunnitelmat ovat jo usean vuoden ajan edellyttäneet jokaiselta opettajalta kieli- ja kulttuuritietoista pedagogiikkaa, mutta asiaa kasvatustieteen alan väitöstyössään tutkinut Elisa Repo havaitsi eroja opettajien asenteissa ja käytänteissä.

Tutkijoiden ja Christel Rönnsin kuvakirja hyödyntää tutkimusta viedessään monikieliset lapset matkalle äänteiden maailmaan

22.12.2022

Turun yliopiston monikielisen pedagogiikan ja fonetiikan tutkijat loivat yhteistyössä ainutlaatuisen lastenkirjan, joka helpottaa monikielisten lasten suomen kielen oppimista. Avuksi saatiin myös palkittu lastenkirjailija ja -kuvittaja Christel Rönns, joka herätti tarinan eloon Iso ja Pieni -hahmoillaan. Kirja on vapaasti varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ammattilaisten sekä perheiden käytettävissä.

Mediakutsu: Christel Rönnsin ja tutkijoiden kuvakirja hyödyntää tutkimusta viedessään monikieliset lapset matkalle äänteiden maailmaan

08.12.2022

Lastenkirjailija Christel Rönns sekä Turun yliopiston fonetiikan ja monikielisen pedagogiikan tutkijat ovat tehneet yhteistyössä Suomessa ainutlaatuisen lastenkirjan edistääkseen monikielisten lasten suomen kielen oppimista. Kutsumme median Iso ja Pieni – Talven arvoitus -kuvakirjan julkistamistilaisuuteen Turun kaupunginkirjaston Studio-tilaan perjantaina 16.12. klo 15.00–16.00, tilaisuuteen voi osallistua myös streemin kautta. Paikalla ovat Rönns sekä fonetiikan ja monikielisen pedagogiikan asiantuntijat.

Turun yliopistossa kehitettävään KieliVertailu-työvälineeseen pikavauhdilla mukaan ukraina

14.06.2022

Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella kehitettävään KieliVertailu-työvälineeseen on pikavauhdilla luotu ukraina-suomi-ukraina -vertailu. Työkalua kehitetään varhaiskasvatuksen henkilöstön tueksi monikielisissä lapsiryhmissä toimimiseen. Se otettiin koekäyttöön keväällä 38 kunnassa, ja koekäytön jälkeen tehtyjen viimeistelyjen jälkeen työväline avataan kaikkien vapaasti käytettäväksi syksyllä 2022.

DivED kehitti opettajille työkaluja kieli- ja kulttuuritietoiseen toimintaan

01.04.2021

Oppilaiden moninaiset kulttuuriset ja kielelliset taustat haastavat opettajat nykypäivän koulussa. Miten ottaa huomioon erilaiset oppijat, tarjota kaikille mahdollisuuksia taustasta riippumatta? Avuksi tuli kehittämishanke DivED, joka kolmen vuoden aikana koulutti opettajia uudenlaiseen ajatteluun, kehitti ideoita opettajankoulutukseen ja jätti opettajille perinnöksi laajan tietopaketin käytännön harjoituksineen.

DivED kehitti opettajille työkaluja kieli- ja kulttuuritietoiseen toimintaan

01.04.2021

Oppilaiden moninaiset kulttuuriset ja kielelliset taustat haastavat opettajat nykypäivän koulussa. Miten ottaa huomioon erilaiset oppijat, tarjota kaikille mahdollisuuksia taustasta riippumatta? Avuksi tuli kehittämishanke DivED, joka kolmen vuoden aikana koulutti opettajia uudenlaiseen ajatteluun, kehitti ideoita opettajankoulutukseen ja jätti opettajille perinnöksi laajan tietopaketin käytännön harjoituksineen.

Opettajille kirjapari avuksi oppilaiden identiteetin sekä lukemis- ja kirjoittamistaitojen ja monikielisyyden vahvistamiseen

01.02.2021

Miten tukea oppilasta oman identiteetin kehittymisessä tai vahvistaa oppilaiden kielitaitoa ja kielten käyttöä? Opettajia haastaneeseen kysymykseen on nyt tarjolla kaksi tutkittuun tietoon pohjaavaa, arjen opetustyötä tukevaa oppimateriaalikokonaisuutta. Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa tuotetut Minästä kiinni ja Kielestä koppi -teokset ovat maksuttomasti kaikkien ladattavissa.