Telakoiden tulevaisuus: 3D-mallinnus ja digitaalinen materiaalinhallinta tekevät monimutkaisista laivanrakennusprosesseista helpommin hallittavia
Vuosi 2020 toi esille terveysuhat entistä laajempana myös laivansuunnitteluun ja -rakentamiseen sekä varsinkin matkustajaliikenteeseen. Uusia keinoja ja teknologioita tarvitaan, jotta merenkulku pysyisi turvallisena myös tulevaisuudessa niin matkustajille kuin miehistölle.
Vuoden 2020 lopussa päättyneen Turun yliopiston Pan-Eurooppa Instituutin koordinoiman ECOPRODIGI-hankkeen tuloksia hyödynnetään vuoden 2021 alussa käynnistyneessä EXOPRODIGI-jatkohankkeessa. EXOPRODIGI-hankkeessa keskitytään ECOPRODIGI:n tavoin parantamaan laivojen suorituskykyä sekä tehostamaan lastaus- ja laivanrakennusprosesseja. Hankkeessa kehitetään keinoja parantaa merialan prosessien ekotehokkuutta digitaalisten ratkaisujen avulla.
Ensimmäisen kerran varustamobarometrin historiassa normaalit talouden vaihtelut joutuivat antamaan tilaa ulkopuoliselle tekijälle. Covid-19-pandemia näkyy varustamobarometrin aikasarjoissa syvänä pudotuksena. Talouden yleinen epävarmuus varjostaa edelleen varustamoalaa, mutta suunta näyttäisi olevan ylöspäin.
Huhtikuussa avatun Itämeri.fi-sivuston englanninkielinen versio MarineFinland.fi on otettu käyttöön. Yhteen paikkaan koottu suomalainen meritieto on nyt siis luettavissa ja hyödynnettävissä myös englanniksi.