Turun korkeakoulut tekevät yhdessä: Turun korkeakoulut edistävät liikuntaa ja terveyttä CampusSportin kautta

08.10.2024

CampusSport tarjoaa turkulaisten korkeakoulujen opiskelijoille ja henkilökunnalle monipuolisen valikoiman liikuntamahdollisuuksia padelista ja pickleballista kamppailulajeihin, tanssiin, voimaharjoitteluun ja paljon muuhun.

– Liikunta tuo tärkeää vastapainoa opiskelulle tai työlle, joka usein tarkoittaa tietokoneen näytön tuijottamista. Tauot ja liikunta tekevät hyvää sekä keholle että mielelle. Lisäksi treeni voi tarjota sosiaalisia kontakteja ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Tutkimusten mukaan liikunta edistää myös parempia opiskelu- ja työsuorituksia sekä lisää motivaatiota ja energiaa, kertoo CampusSportin liikuntasuunnittelija Maija Rihko.

CampusSportin liikuntamaksun voi maksaa koko lukuvuodelle, yhdelle lukukaudelle tai 30 päivälle. Koko lukuvuoden maksu on opiskelijoilta 80 euroa ja henkilökunnalta 106 euroa.

Liikuntamaksu sisältää kuntosalin käytön, ryhmäliikunnan ja palloiluvuorot. Liikuntavuoroja on tarjolla viikon jokaisena päivänä. Lisäksi lisämaksusta voi osallistua kilpailuihin ja lyhytkursseille sekä hyödyntää yksilöllisiä palveluita, kuten hierontaa ja personal trainerin palveluita. Kaikki liikuntapaikat sijaitsevat Turun keskustan tuntumassa.

Toimintaa järjestävät turkulaiset korkeakoulut yhdessä.

– Suosittelen niin opiskelijoita kuin henkilökuntaakin kokeilemaan eri lajeja avoimesti. Liikuntamaksu mahdollistaa pääsyn niin monipuoliseen tarjontaan, että sitä kannattaa todella tutkia – myös lajeja, joita ei ehkä ole aiemmin kokeillut, Rihko sanoo.

Uutuutena tänä syksynä on mm. uusia ja monipuolisempia liikuntapalveluita korkeakoulujen henkilökunnalle. Esimerkiksi lokakuussa käynnistyvä Liikkeelle! -ryhmä on suunnattu henkilöille, jotka eivät ole kovin tottuneita liikkujia. Osallistujilla on mahdollisuus osallistua liikuntaa ja terveyttä käsitteleviin luentoihin sekä kokeilla erilaisia liikuntamuotoja, kertoo Rihko.

Miten liikunnan voisi aloittaa?

– Tärkeintä on aloittaa rauhallisesti ja muistaa, että pienikin määrä liikunta tekee hyvää! Älä vertaa itseäsi muihin, vaan valitse laji, josta itse innostut. Kokeile mielellään erilaisia liikuntamuotoja, ja voit yhtäkkiä löytää uuden suosikin!

– Voit myös pyytää CampusSportin liikuntatutoria mukaan vuorolle tai tutustumaan kuntosaliin. Tarjoamme myös neuvontaa kaikilla kuntosaleillamme kerran viikossa, jolloin kuka tahansa voi kysyä laitteiden käytöstä tai oikeasta tekniikasta erilaisiin harjoituksiin, Rihko sanoo.

Mitä palveluja tarjoatte englanniksi tai ruotsiksi?

– Syksyn tarjontaan kuuluu muutamia englannin- ja ruotsinkielisiä ryhmäliikuntatunteja. Kaikilla vuoroilla annetaan kuitenkin myös joitakin englanninkielisiä ohjeita niille, jotka eivät ymmärrä suomea tai ruotsia, Rihko sanoo.

Voit maksaa liikuntamaksun ja aloittaa osallistumisen campussport.fi -sivustolla. Sieltä löydät myös lisätietoa hinnoista, tiloista, liikuntatarjonnasta ja -aikatauluista sekä monista muista palveluista.

Turun korkeakouluissa on tuhansia osaajia ja yli 40 000 opiskelijaa. Tutkimus-, koulutus- ja innovaatioyhteistyö on tiivistä ja valtaosa toiminnoista sijoittuu yhteiselle laajalle kampusalueelle. Korkeakoulut luovat hyvinvointia, vetovoimaa ja kilpailukykyä yhdessä kaupungin, elinkeinoelämän, sairaanhoitopiirin ja muiden toimijoiden kanssa. Turussa tehdään yhdessä!

Teksti: Pamela Friström/Åbo Akademi
Kuvat: Tara Jaakkola/CampusSport