Terveyskampus Varhan ruokahävikkihaastetta ratkaisemassa

30.09.2024

Terveyskampus Turku on koonnut kampuksen asiantuntijat yhteen ratkaisemaan Varhassa syntyvää ruokahävikkiongelmaa. Tavoitteena on toisaalta pureutua hävikin juurisyihin ja pyrkiä hävikin ehkäisemiseen, mutta toisaalta myös pohtia erilaisia keinoja väistämättä syntyvän hävikin hyödyntämiseen.

Hävikkiruoka on laaja haaste, johon liittyen vietettiin 23.9.-29.9.2024 valtakunnallista vuosittaista Hävikkiviikkoa. Ruokahävikin minimoiminen on hyvinvointialueellakin tunnistettu tärkeäksi tavoitteeksi niin ympäristön kuin taloudenkin näkökulmasta. Terveyskampus tarttui toimeen järjestämällä 11.9. monialaisen ruokahävikki-aiheisen ideointitapahtuman, joka kokosi useita kampuksen asiantuntijoita keskustelemaan aiheesta Turun yliopiston yrittäjyystila Konttoriin. Tapahtumassa syntyi uusia kontakteja toimijoiden välille ja keskustelu aiheen tiimoilta oli aktiivista ja idearikasta. Seuraavaksi on tarkoitus tarttua eri tavoin konkreettisiin toimiin nousseiden ideoiden eteenpäinviemiseksi. Toteutukset voivat olla asiantuntijayhteistyötä, kuten yhteisiä hankkeita, erilaisia opiskelijaprojekteja tai jotain muuta, osallistujien omasta kiinnostuksesta riippuen.

Juurisyyn selvittäminen hävikin syntymisen ehkäisemiseksi on haasteellista, koska sairaalat ja yksiköt ovat hyvin erikokoisia ja asiakkuuden kesto ja ennakoitavuus vaihtelevat (vaihteleva ateriatarve). Myös aterioiden jakotapa vaihtelee eri yksiköissä (tarjotin vs. suuret astiat). Lisäksi syntyvän hävikin hyödyntämistä Varhan yksiköiden kesken on havaittu toteutettavan varsin vähän ja toiminta on yksittäisten aktiivisten yksiköiden ja henkilöiden varassa.  Koko prosessia ravitsemustarpeen arvioinnista, aterian tilaamisesta ja vastaanottamisesta yksiköihin sekä ruoan tarjoamisesta ja syödyn ruoan toteutumisesta tulisi selvittää tarkemmin.

Haasteen taustoitusta ja tapahtuman ideointia on kirjattu Miro alustalle, mikäli kiinnostut yhteistyöstä voit löytää sieltä itsellesi sopivia kumppaneita ja tuoda itse esille uusia näkökulmia. Keskustelemme seuraavaksi kaikkien kiinnostuneiden kanssa yhdessä suunnitelluista toteutusvaihtoehdoista Teamsin kautta 29.11. Klo 13-14.

Yhteystiedot:

Luotu 30.09.2024 | Muokattu 30.09.2024