Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen juhlaseminaarissa käsiteltiin lasten käytösongelmia ja Voimaperheet-toimintamallia

20.09.2024

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen juhlaseminaarissa kuultiin puheenvuoroja lasten, nuorten ja perheiden psykososiaalisten menetelmien kehittämisestä ja tutkimisesta sekä lasten käytösongelmien ennaltaehkäisyyn kehitetystä Voimaperheet-toimintamallista ja tekoälyavusteisesta vanhempainohjauksesta. Seminaarissa kuultiin myös Finlandia-palkitun kirjailijan Sirpa Kähkösen juhlapuhe.

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen juhlaseminaari järjestettiin Helsingin keskustakirjasto Oodissa torstaina 19.9. Lasten käytösongelmiin keskittyvää seminaaria seurasi paikalla ja etäyhteyksien välityksellä noin 500 tutkijaa sekä ministeriöiden, hyvinvointialueiden ja järjestöjen edustajia.

Sirpa Kähkönen.
Seminaarin juhlapuheen piti Finlandia-palkittu kirjailija Sirpa Kähkönen. Kähkönen puhui tilaisuudessa armosta yhteiskunnallisena voimana.

Jaakko Uotila.Turun yliopiston kliininen opettaja Jaakko Uotila avasi seminaarissa käytöshäiriöiden esiintyvyyttä ja syitä.

– Muun muassa vanhempien päihteidenkäyttö, lapsen altistuminen väkivallalle, toisen vanhemman puuttuminen ja liitännäiset mielenterveyden häiriöt, kuten ADHD, lisäävät riskiä lapsen käytöshäiriön puhkeamiselle, Uotila kertoi puheenvuorossaan.

Lasten käytösongelmia ehkäistään vanhempainohjauksella

Tilaisuudessa esiteltiin myös Voimaperheet-toimintamallia, joka on kehitetty neuvolaikäisten lasten käytösongelmien varhaiseen tunnistamiseen ja digitaaliseen, ennaltaehkäisevään hoitoon. Malli on vuosien tutkimus- ja kehittämistyön tulos.

Malin Kinnunen.Varhainen puuttuminen käyttäytymisen ongelmiin vanhempainohjauksen avulla on tehokkain tapa ennaltaehkäistä myöhempiä ongelmia, kehityspäällikkö Malin Kinnunen avasi tilaisuudessa.

Professori Andre Sourander avasi seminaarissa Voimaperheet-toimintamallin tutkimusta, vaikuttavuutta ja implementaatiota.

Andre Sourander.Souranderin mukaan yksi tämän hetken suurista haasteista sote-alalla on poliittinen päätöksetnteko, jossa keskitytään enemmän korjaaviin palveluihin ennaltaehkäisevien hoitomuotojen sijaan.

– Me tarvitsemme sekä universaaleja interventioita että kohdennettuja interventioita. Universaalit hoidot eivät toimi vaikeimmissa tapauksissa ja siksi meidän pitäisi pystyä tunnistamaan varhaisessa vaiheessa vaikeimmin oireilevat ja tarjota heille näitä kohdennettuja, kalliimpia interventioita. Vähemmän vakavissa tapauksissa psykoedukaatioon pohjaavat mallit ovat äärimmäisen hyödyllisiä, Sourander sanoi.

Tilaisuudessa kuultiin lisäksi puheenvuoro erikoistutkija Kaisa Mishinalta sekä ylilääkäri Kaija Malkilta. Mishina puhui tilaisuudessa tekoälyavusteisesta vanhempainohjauksesta, jollaista Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus kehittää Euroopan tutkimusneuvoston rahoittamassa Digiparent-hankkeessa. Malkin puheenvuorossa esiteltiin Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluvalikoimaa lasten käytösongelmien ennaltaehkäisyssä. Voimaperheet-toimintamalli on käytössä myös Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa on tehty sen perustamisesta lähtien viimeisen 15 vuoden ajan uraauurtavaa tutkimusta erityisesti digiavusteisista mielenterveysinterventioista, jotka on suunnattu lapsille, nuorille ja perheille. Tutkimuskeskus järjestää tänä syksynä kaikille avoimen juhlaseminaarien sarjan, jonka aiheet kytkeytyvät lasten, nuorten ja perheiden mielenterveyteen ja hyvinvointia edistävään tutkimukseen.

Luotu 20.09.2024 | Muokattu 20.09.2024