Uutuusteos kertoo ihmisten suhteesta muuttuvaan biodiversiteettiin Suomessa ja maailmalla

07.10.2024

Biodiversiteetissä tapahtuneita muutoksia on aiemmin tutkittu enimmäkseen luonnontieteissä. Lajikadon ja muiden ympäristöongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan muitakin näkökulmia.

Ympäristömme muuttuu kiihtyvällä vauhdilla. Uusia eliölajeja leviää uusille elinalueille sekä ihmisen avustuksella että ihmisistä riippumatta. Samaan aikaan toiset lajit tulevat uhanalaisiksi tai häviävät kokonaan.

Ympäristön muutokset herättävät ihmisissä monenlaisia tunteita ja reaktioita. Miksi suremme joidenkin lajien menetystä ja vihaamme toisia lajeja?

Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan tutkijoiden toimittama uutuuskirja Arrivals and Departures. The Human Relationship with Changing Biodiversity kertoo ihmisten suhteesta biodiversiteetin muuttumiseen. Teos kokoaa yhteen kymmenen tieteellistä artikkelia humanistisilta ja yhteiskuntatieteellisiltä aloilta.

Kirjan ovat toimittaneen tutkijatohtori, dosentti Otto Latva, tutkijatohtori Heta Lähdesmäki, tutkijatohtori Kirsi Sonck-Rautio ja tutkijatohtori, dosentti Harri Uusitalo.

– Kirja lähestyy ihmisen suhdetta muuttuvaan biodiversiteettiin kolmesta eri näkökulmasta. Tarkastelemme muun muassa sitä, miksi ihmiset ajattelevat, että on tiettyjä lajeja, jotka kuuluvat tiettyihin ympäristöihin, ja sitten on lajeja, jotka eivät missään nimessä kuulu tiettyihin ympäristöihin, kirjan toimittajat kertovat.

– Pohdimme myös ihmisten suhtautumista biodiversiteetin muutokseen tunteiden ja päätöksenteon kautta.

Kirjaan ovat kirjoittaneet teoksen toimittajien lisäksi Turun yliopistosta professori Hannu Salmi, kollegiumtutkija Elina Valovirta ja väitöskirjatutkija Aino Jämsä. Kirjassa on myös useita kirjoittajia ulkomaisista yliopistoista ja tutkimusinstituuteista.

– Useat kirjan artikkeleista kertovat suomalaisten ympäristösuhteesta, mutta kirjassa kurkistetaan myös muualle Eurooppaan sekä Pohjois-Amerikkaan ja Karibianmerelle.

Ympäristötutkimus ihmistieteissä

Teos on yksi dosentti Otto Latvan johtaman Disappeared, Endangered and Newly Arrived Species: The Human Relationship with the Changing Biodiversity of the Baltic Sea (HumBio) -akatemiahankkeen tuloksista. Se tuo uudella tavalla esiin ihmistieteissä tehtävää ympäristötutkimusta.

Latvan hankkeessa tutkitaan nimensä mukaisesti, millainen on ihmisen suhde Itämeren muuttuvaan biodiversiteettiin.

Kirja antaa uutta tietoa ihmisten suhteesta eri eläinlajeihin, kuten susiin, rottiin ja koralleihin, mutta myös lukuisiin kasveihin.

Teoksessa tarkastellaan myös ihmisen ja sinilevän pitkän aikavälin suhdetta Suomessa. Huomion kohteena on lisäksi maiseman muuttuminen niin suojelutoimenpiteiden, turismin kuin kaivostoiminnan seurauksena, kertovat kirjan toimittajat.

Kirjoittajat pyrkivät osoittamaan, miten ympäristöön liittyvä päätöksenteko muokkaa biologista monimuotoisuutta.

– On kiinnostava kysymys, kuka päättää, missä eri eliölajit voivat elää ja liikkua ja milloin vieras- tai tulokaslajeista tulee ihmisten mielissä kotoperäisiä. Tunteilla on myös suuri merkitys ihmisen ja muun luonnon välisissä suhteissa.

Biodiversiteetissä tapahtuneita muutoksia on aiemmin tutkittu enimmäkseen luonnontieteissä. Myös sosiaaliset ja historialliset näkökulmat ovat olennaisia lajikadon ja muiden ympäristöongelmien ratkaisemiseksi.

Arrivals and Departures. The Human Relationship with Changing Biodiversity tarkastelee ihmisten suhdetta muuttuvaan biodiversiteettiin etenkin historiantutkimuksen, etnologian, kirjallisuudentutkimuksen ja kielentutkimuksen näkökulmasta. Kirja on puheenvuoro monitieteisen yhteistyön puolesta.

– Humanistisen kentän erilaiset näkökulmat tukevat erinomaisesti toisiaan. Tarvitsemme monitieteisiä lähestymistapoja, jotta voimme ymmärtää kokonaisvaltaisemmin ihmisten ympäristösuhteen monimutkaisuutta ja löytää keinoja elää kestävästi muuttuvassa maailmassa, kirjan toimittajat toteavat.

Arrivals and Departures. The Human Relationship with Changing Biodiversity on vapaasti kaikkien luettavissa oleva open access -julkaisu. Kustantaja: De Grutyer.

Teos on osa dosentti Otto Latvan johtamaa, Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta  Disappeared, Endangered and Newly Arrived Species: The Human Relationship with the Changing Biodiversity of the Baltic Sea (HumBio).

Luotu 07.10.2024 | Muokattu 07.10.2024