Uudessa hankkeessa edistetään mikrolevien käyttöä kiertotaloudessa

18.09.2024

Business Finlandin rahoittaman AlgaCircle-projektin tavoitteena on luoda innovatiivinen kiertotalouskonsepti, jossa tuotetaan ruokaa, rehua ja maatalouskemikaaleja mikrolevistä. Hanke on saanut yli miljoonan euron rahoituksen.

Ilmastonmuutoksen aiheuttamat ongelmat asettavat merkittäviä vaatimuksia biotaloudelle. Mikrolevien kasvatuksesta syntyvää leväbiomassaa voidaan käyttää korkealaatuisena ravintona, rehuna tai erilaisten kemikaalien ja polttoaineiden lähteenä. Levät kasvavat nopeasti ja kasvatuksessa voidaan hyödyntää teollisuuden jätevesiä. Levät voidaankin luokitella kolmannen sukupolven kestäväksi biomassaksi.

Vaikka muualla maailmalla levään perustuva teollisuus ollut kasvussa, Suomessa leväsektorin kehitys on ollut hidasta, johtuen etenkin levien viljelyn haasteista pohjoisen kylmässä ja pimeässä ilmastossa. Korkeat tuotantokulut ovat olleet merkittävä pullonkaula leväbiomassaan pohjautuvien sovellusten kaupallistamisessa.

Turun yliopiston koordinoima Microalgae for circular bioeconomy -projekti (AlgaCircle) on saanut yli miljoonan euron rahoituksen Business Finlandin yhteistutkimusohjelmasta edistääkseen mikrolevien käyttöä kiertobiotaloudessa. Tutkimushanketta rahoittavat Business Finland, yritykset ja Turun yliopisto.

Hanke on osa Valio Oy:n johtamaa Food 2.0 -ohjelmaa, jonka tavoitteena on luoda Suomeen ruokajärjestelmä, jossa kasvua ja lisäarvoa rakennetaan kestävän tuotannon pohjalle. Muina teollisuuskumppaneina AlgaCircle-projektissa ovat mukana Oksasen Puutarha, GMM Finland Oy, Aircohol, Berner Industries ja Versa Elements.

– AlgaCircle-projektin päätavoitteena on luoda innovatiivinen kiertotalouskonsepti, jossa tuotetaan ruokaa, rehua ja maatalouskemikaaleja mikrolevistä. Tutkimuksessa etsitään esimerkiksi eri levälajeille soveltuvia käyttökohteita, hyödynnetään teollisuuden jätevesiä ja kehitetään mahdollisimman tehokkaita levänkasvatusmenetelmiä yritysten hyödynnettäväksi, kertoo konsortion koordinaattori, professori Yagut Allahverdiyeva-Rinne Turun yliopistosta.

Projekti hyödyntää juuri avatun AlgaTech-keskuksen levien tuotanto- ja biopuhdistusteknologiaa. AlgaTech sijaitsee Turun yliopiston Ruissalon kasvitieteellisessä puutarhassa, ja se sisältää useita suuria fotobioreaktoreita, mukaan lukien 1000 litran yksikkö.

– Tavoitteenamme on laajentaa leväbiomassaan pohjautuvia sovelluksia ruoka- ja rehuteollisuuden sektoreille, kertoo tohtori Sema Sirin.

Food 2.0: kasvua kiertotaloudesta

Valio johtaa Business Finlandin valitsemana veturiyrityksenä Food 2.0 -tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelmaa. Ohjelman kesto on viisi vuotta ja Business Finland varautuu rahoittamaan 20 miljoonalla eurolla Valion kumppaniverkostossa tehtäviä Food 2.0. -kokonaisuuteen kuuluvia hankkeita.

Valion roolina on käynnistää ja johtaa laaja-alaista yhteistyötä sekä tutkimus- ja kehitysprojekteja nykyisten ja uusien kumppaniensa kanssa.

Valion ja yhteistyöverkoston tavoitteena on aikaansaada Suomessa yhteensä 100 miljoonan euron lisäsatsaus tutkimus- ja kehitystoimintaan viiden vuoden aikana, ja ruokajärjestelmään kytkeytyvän viennin kasvatus yli miljardilla eurolla hankkeen jälkeisinä vuosina.

– Korkean hygieniatason ylläpitäminen elintarviketuotannossa vaatii laitteistojen säännöllistä pesemistä, mistä väistämättä syntyy jätevesiä, joissa on myös tuotejäämiä ja siten ravinteita. On erityisen hienoa olla mukana kehittämässä kiertotalouden teknologioita, joiden avulla näiden ravinteiden kierto tehostuu ja jätevesikuorma pienenee sekä samalla voidaan tuottaa arvokkaita ainesosia elintarvike-, rehu- ja maatalouskäyttöön. Hiilidioksidin talteenotto suoraan ilmasta DAC-yksikön avulla levänviljelyä varten on myös erittäin mielenkiintoinen mahdollisuus vähentää hiilidioksidipäästöjä, Valion vastaava tutkija Antti-Pekka Partonen sanoo.

Professori Yagut Allahverdiyeva-Rinne, Turun yliopisto, allahve@utu.fi, +358 50 3506181

Senior Research Scientist Antti-Pekka Partonen, Valio. Haastattelu- ja soittopyynnöt Valio Mediadeskin kautta, puh. 010 381 2118 tai mediadesk@valio.fi

Luotu 18.09.2024 | Muokattu 18.09.2024