Tekoäly ja terveysdatan tutkimuskäyttö – laskennallisen biologian huippukonferenssi ECCB pureutuu ajankohtaisiin kysymyksiin

17.09.2024

Miten arkaluonteista terveysdataa voi hyödyntää vastuullisesti tieteellisessä tutkimuksessa tai miten tekoäly auttaa tekemään läpimurtoja lääketieteen tutkimuksessa? ECCB2024-konferenssi kokoaa Turkuun laskennallisen biologian ajankohtaiset teemat ja kansainväliset tutkijat.

Euroopan suurin laskennallisen biologian tieteellinen konferenssi ECCB (European Conference on Computational Biology) järjestetään Turussa 16.–20.9. Tapahtuma kokoaa yhteen eri puolilta maailmaa yli 750 laskennallisen biologian, systeemibiologian, bioinformatiikan, tekoälyn, biologian ja lääketieteen tutkijaa ja asiantuntijaa.

Biologia tarvitsee yhä enemmän informaatioteknologiaa, ja laskennalliset menetelmät ovat tärkeitä biotieteiden tutkimuksessa. Suomessa on kehitetty tieteellisen laskennan ympäristöjä ja osaamista. Ne mahdollistavat suurten data-aineistojen hyödyntämisen ja niiden avulla voidaan opettaa tekoälyä. Lopputuloksena voidaan saavuttaa läpimurtoja, kuten kokonaan uusia lääkkeitä tai hyvin kohdennettuja hoitoja sairauksiin. ECCB-konferenssin ohjelma painottuu laskennallisen biologian metodologisiin edistysaskeliin ja uusiin menetelmiin sekä näiden innovatiiviseen soveltamiseen biotieteissä ja lääketieteessä.

ECCB on Euroopan suurin bioinformatiikan ja laskennallisen biologian tapahtuma. Se järjestetään nyt 23. kerran ja samalla ensimmäistä kertaa Suomessa ja Pohjoismaissa.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Turun yliopisto ja CSC – Tieteen tietotekniikan keskus, jotka edustavat tiedettä sekä tieteen infrastruktuureja ja datan hallintaa – molempia tarvitaan toimivaan kokonaisuuteen. Turun yliopisto tuo vahvan tieteellisen osaamisen, ja yliopiston laskennallisen lääketieteen professori Laura Elo toimii konferenssin puheenjohtajana. Hän on ollut myös kokokouksen tieteellisen komitean puheenjohtaja. CSC on kansainvälisesti tunnettu tieteellisen laskennan ja datanhallinnan osaaja. CSC:n Kajaanin datakeskuksessa sijaitsee Euroopan tehokkain supertietokone LUMI.

– ECCB2024-konferenssissa tarjoamme kattavan katsauksen laskennallisen biologian ajankohtaisiin tutkimussuuntiin ja menetelmiin. Mukaan olemme saaneet asiantuntijoita 48 eri maasta, ja tapahtumaan lähetettyjen yli 200 tutkimusartikkelin pohjalta olemme koonneet Bioinformatics-lehden erikoisnumeron. Konferenssissa tuomme esille alan viimeisimmät saavutukset, kuten tekoälyn ja yksisoluteknologioiden uusimmat sovellukset, jotka avaavat uusia mahdollisuuksia laajojen biologisten ja lääketieteellisten aineistojen tehokkaaseen hyödyntämiseen tutkimuksessa, sanoo Laura Elo.

Professori Laura Elo on ECCB24:n tieteellisen komitean puheenjohtaja. Hän johtaa Lääketieteellisen bioinformatiikan keskusta ja on myös yksi InFLAMES-lippulaivan ryhmänjohtajista.

Kuvaaja/Tekijä

Hanna Oksanen / Turun yliopisto

Debatti: kaksi näkökulmaa terveysdatan käyttöön

Arkaluonteisen terveysdatan tutkimuskäyttö on ajankohtainen aihe, joka herättää keskustelua Suomessa ja maailmalla. ECCB2024-konferenssin järjestäjät haluavat nostaa mukaan keskusteluun bioinformatiikan tutkijoiden näkökulmia. CSC:llä toimivan ELIXIR Suomen johtaja Tommi Nyrönen vetää torstaina 19.9. klo 16–17 debattikeskustelun, johon osallistuu kaksi kansainvälistä huippututkijaa.

–Tärkeä haaste ihmisen biologian tiedon käytössä on yksilöiden tietojen suojaaminen. Siksi tuomme konferenssissa avoimeen keskusteluun EU:n ja Yhdysvaltojen johtavien asiantuntijoiden näkemykset datan käytöstä ja jakamisesta, jotta osaamme tasapainottaa hyödyt ja riskit paremmin, Tommi Nyrönen sanoo.

Belgialainen Yves Moreau on Leuvenin yliopiston bioinformatiikan professori ja aktiivinen yhteiskunnallinen keskustelija, jonka huolena on erityisesti ihmisiin liittyvän biologisen datan käytön eettiset kysymykset. Hänen kanssaan keskustelee Pohjois-Carolinan yliopiston tohtori Melissa Haendel, joka korostaa datan saatavuuden merkitystä tutkimuksessa ja tekoälyn käytön mahdollisuuksia.

–Potilaita, väestöjä ja organismeja koskevien tietojen saatavuus on mahdollistanut uusien laskennallisten menetelmien kehittämisen sairauksien tunnistamiseksi ja hoitojen löytämiseksi. Näiden mahdollisuuksien mukana tulee kuitenkin myös suuri vastuu – tekoälyn käyttö vaatii eettistä soveltamista, ja tietojen suojaaminen potilaiden yksityisyyden turvaamiseksi on välttämätöntä, Haendel toteaa.

Tommi Nyrönen
ELIXIR Suomen johtaja, CSC – IT Center for Science ja ECCB2024:n puheenjohtaja