Sukupuolten väliset erot lukutaidossa ja luonnontieteissä suurimmat tasa-arvoisimmissa maissa

25.09.2024

Tyttöjen suhteellinen vahvuus lukemisessa ja poikien suhteellinen vahvuus luonnontieteissä on suurempaa sukupuolten tasa-arvon edelläkävijämaissa kuin perinteisemmissä maissa, osoittaa tuore tutkimus. Sen sijaan sukupuolten väliset erot matematiikassa pysyivät samanlaisina maasta toiseen.

Akateemiset vahvuudet vaikuttavat merkittävästi siihen, millaiselle alalle ihmiset suuntaavat. Oppilaat, joiden vahvuudet ovat matematiikassa tai luonnontieteissä, suuntautuvat tyypillisesti STEM-aloille eli luonnontieteisiin, teknologiaan, insinööritieteisiin ja matematiikkaan. Ne, joiden vahvuus on lukemisessa, suuntautuvat muille aloille.

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet lukutaidon olevan tyypillisesti tyttöjen vahvuusalaa siinä missä poikien vahvuutena ovat matematiikka ja luonnontieteet. Tuore, Turun yliopistossa tehty tutkimus vahvisti tämän, mutta mutta yllättävämpää oli, että sukupuolierot olivat suuremmat Suomen kaltaisissa maissa, joissa sukupuolten tasa-arvo on keskivertoa suurempi.

– Yleinen oletus on, että sukupuolten tasa-arvon parantuessa perinteiset sukupuoliroolit katoavat johtaen pienempiin sukupuolieroihin. Tutkimuksessamme emme kuitenkaan tätä havainneet. Sen sijaan meidän ja aiempien tutkimusten tulokset osoittavat, että sukupuolierot joko pysyvät ennallaan tai jopa kasvavat sukupuolten välisen tasa-arvon lisääntyessä, väitöskirjatutkija Marco Balducci tutkimuksen lippulaiva INVESTistä sanoo.

Tutkimusta varten tutkijat analysoivat 85 eri maassa asuvan, lähes 2,5 miljoonan nuoren oppimistuloksia käyttäen aineistonaan kansainvälistä PISA-tutkimuksen aineistoa. OECD:n jäsenmaiden yhteinen tutkimusohjelma PISA tuottaa tietoa koulutuksen tilasta ja tuloksista kansainvälisessä vertailukehyksessä. Tutkimuksessa käytettiin 12 vuoden (2006–2018) viidessä mittapisteessä kerättyä aineistoa.

– Tulokset viittaavat siihen, että tasa-arvoisemmissa yhteiskunnissa naisten vahvempi lukutaito saattaa saada heidät valitsemaan luonnontieteiden ja tekniikan alojen sijasta muita aloja, Balducci sanoo.

Tutkimuksen mukaan sukupuolten väliset erot akateemisissa vahvuuksissa ovat suurempia tasa-arvon edelläkävijämaissa kuten Pohjoismaissa ja pienempiä perinteisemmissä Lähi-idän maissa. Tämä kyseenalaistaa tutkijoiden mukaan yleisen uskomuksen, jonka mukaan sukupuolten väliset erot johtuvat pääasiassa sosialisaatiopaineesta eli on paineesta käyttäytyä tavalla, kuin yhteiskunnassa on soveliasta.

– Sukupuolten näkökulmasta tasa-arvoisissa, vauraissa ja liberaaleissa maissa on enemmän mahdollisuuksia ja suurempi vapaus tehdä valintoja. Näissä olosuhteissa miehet ja naiset tekevät erilaisia päätöksiä, mikä johtaa suurempiin sukupuolieroihin eri elämänalueilla, mukaan lukien STEM-aloilla, professori David C. Geary Missourin yliopistosta sanoo.

Sukupuolten tasa-arvo herättää usein huomiota erityisesti aloilla, joilla naiset ovat aliedustettuina kuten korkeasti arvostetuilla ja hyvin palkatuilla STEM-aloilla. Balduccin mukaan naisten osuuden lisääminen STEM-aloilla vaatiikin enemmän kuin tyttöjen matematiikan ja luonnontieteiden taitojen vahvistamista tai sukupuolten tasa-arvon edistämistä.

– Tutkimuksemme korostaa, että tasa-arvon saavuttaminen poikien ja tyttöjen välillä voi olla haastavaa, koska laajemmat tekijät, kuten sukupuolten erilaiset akateemiset vahvuudet, vaikuttavat merkittävästi STEM-erojen syntymiseen, Balducci sanoo.

Tutkimusryhmä rohkaisee päättäjiä kohdentamaan mentorointimahdollisuuksia lahjakkaille tytöille, ja siten lisäämään tyttöjen todennäköisyyttään hakeutua STEM-alojen koulutusohjelmiin.

Lisätietoja: Väitöskirjatutkija Marco Balducci, tutkimuksen lippulaiva INVEST, Turun yliopisto, marco.m.balducci@utu.fi
Professori David C. Geary, Psykologian laitos, Missourin yliopisto, GearyD@Missouri.edu

Luotu 25.09.2024 | Muokattu 25.09.2024