Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus 15 vuotta – Huippututkimus esillä juhlaseminaarien sarjassa

26.08.2024

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus aloitti toimintansa syksyllä 2009 ja viettää tänä vuonna 15-vuotisjuhlavuottaan. Juhlavuoden kunniaksi tutkimuskeskus järjestää syksyllä 2024 kaikille avoimen juhlaseminaarien sarjan. Median edustajat ovat tervetulleita syksyn seminaareihin.

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus tuottaa tutkimustietoa ja työkaluja lasten, nuorten ja perheiden terveyspalveluiden kehittämisen tueksi. Tutkimuksen tavoitteena on, että hyvinvointiin ja mielenterveyteen kohdistuvia riskejä voidaan tunnistaa, ehkäistä ja hoitaa varhaisessa vaiheessa yhä paremmin.

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa on tehty sen perustamisesta lähtien viimeisen 15 vuoden ajan uraauurtavaa tutkimusta professori Andre Souranderin johdolla erityisesti digiavusteisista mielenterveysinterventioista, jotka on suunnattu lapsille, nuorille ja perheille. Keskus on kehittänyt, arvioinut ja implementoinut useita kohdennettuja ja universaaleja interventioita, joiden avulla opetetaan mielenterveyttä vahvistavia taitoja.

Syksyllä 2024 Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää kaikille avoimen juhlaseminaarien sarjan, jonka aiheet kytkeytyvät lasten, nuorten ja perheiden mielenterveyteen ja hyvinvointia edistävään tutkimukseen.

Seminaari: Lasten ja nuorten ahdistuneisuuden ilmenemismuodot, lisääntyminen ja varhainen hoito 6.9.2024

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää perjantaina 6.9.2024 klo 9.30-14.30 kansallisen seminaarin, jonka aiheena on lasten ja nuorten ahdistuneisuus. Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen toistuvissa poikkileikkaustutkimuksissa on havaittu merkittävää nousua nuorten ahdistusoireissa Suomessa.

Seminaarin pääpuhujaksi on kutsuttu perheterapeutti, professori Takeshi Tamura. Tamura puhuu seminaarissa japanilaisesta hikikomori-ilmiöstä ja nuorten syrjäytymisestä ja sosiaalisesta vetäytymisestä. Hikokomori on japanilainen termi, jolla viitataan yhteiskunnasta eristäytyviin henkilöihin.

Seminaarin toinen pääpuhuja, tutkimuspäällikkö Olli Kiviruusu (THL) puhuu seminaarissa nuorten lisääntyneestä ahdistuneisuudesta, tähän liittyvistä trendeistä ja koronapandemiasta toipumisesta. Kiviruusu työskentelee THL:n Mielenterveystiimin tutkimuspäällikkönä sekä Lasten ja nuorten mielenterveysryhmän ryhmänvetäjänä.

Seminaari: Lasten käytösongelmien ennaltaehkäisy on sijoitus tulevaisuuteen 19.9.2024

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää torstaina 19.9. klo 11.30-16 päättäjille suunnatun seminaarin, jossa keskitytään lasten käytösongelmien ennaltaehkäisyyn, perheiden hyvinvoinnin tukemiseen ja digitaalisiin kustannusvaikuttaviin hoitomuotoihin. Varhainen puuttuminen käytösongelmiin vanhempainohjauksella on tehokkain tapa ehkäistä myöhempiä ongelmia.

Seminaarin avaa kirjailija Sirpa Kähkösen juhlapuhe. Sirpa Kähkönen on yhteiskunnallisiin ja historiallisiin aiheisiin erikoistunut Finlandia-palkittu kirjailija, jonka tuotantoon kuuluu romaaneja, novelleja, näytelmiä ja tietokirjallisuutta.

Lasten ja nuorten mielenterveyskriisi ratkotaan osaamista kehittämällä – INVEST Master's Degree Programme in Public Mental Health Kickoff 24.9.2024

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää yhdessä Itlan kanssa tiistaina 24.9. klo 9.30-15.15 kansallisen seminaarin, jossa keskitytään julkisten mielenterveyspalveluiden osaamisen kehittämiseen ja lasten ja nuorten mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn väestötasolla.

Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus on perustanut uuden kansainvälisen maisteriohjelman, jossa koulutetaan tällaisia asiantuntijoita. Seminaarissa kuullaan puheenvuoroja uudesta koulutusohjelmasta.

Seminaarin pääpuhujaksi on kutsuttu professori Pim Cuijpers, joka puhuu masennuksen tautitaakan vähentämisestä väestötasolla. Cuijpers on kliinisen psykologian professori emeritus Vrije Universiteit Amsterdamissa ja WHO:n psykologisten interventioiden tutkimuskeskuksen johtaja. Cuijpersia pidetään yleisesti maailman johtavana masennuksen ja psykoterapian tutkijana.

Cuijpersin puheenvuoroa seuraa kommenttipuheenvuorot ylilääkäri Terhi Aalto-Setälältä (THL), palvelujohtaja Krista Ryödiltä (Varha), professori emeritus Jussi Mertsolalta (Turun yliopisto) sekä kliininen opettaja Matti Kaivosojalta.

Seminaari: Raskausajan masennuksen tunnistaminen, tutkimus ja hoito 8.11.2024

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää perjantaina 8.11.2024 klo 10-16 kansallisen seminaarin, joka käsittelee raskaudenaikaista masennusta, sen hoitoa ja tutkimusta. Noin 10–15 prosenttia äideistä kärsii raskaudenaikaisesta tai synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Äidin masennuksen hoidolla on suuri merkitys koko perheen, mutta erityisesti vastasyntyneen hyvinvoinnille.

Seminaarin pääpuheenvuorot kuullaan kliininen tutkija Tiina Riekiltä ja farmakologisen teratologian dosentti Heli Malmilta. Tiina Riekin puheenvuoro käsittelee raskausajan mielenterveyttä ja Heli Malm puhuu seminaarissa raskausajan masennuksen lääkehoidon hyödyistä ja haitoista.

Seminaari huipentuu paneeliin, jossa keskustellaan raskausajan masennuksen hoidon kehittämisestä ja tulevaisuuden hoitomuodoista. Paneeliin osallistuvat Tiina Riekki, perhekeskuspäällikkö Tytti Lääperi (Varha), kokemusasiantuntija Anna Helin-Valtonen (Äimä ry) sekä kansanedustaja Sofia Virta, joka toimii Eduskunnan turvallisen odotus- ja vauva-ajan edistämisryhmän puheenjohtajana.

Seminaari: Myönteisellä ohjauksella tuetaan lasten itsesäätelyn, kaveruuden ja käytöksen taitoja 18.11.2024

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus järjestää maanantaina 18.11. klo 13-16 seminaarin, jossa keskitytään lasten käytösongelmien ehkäisyyn kasvatus- ja opetusalalla. Seminaarissa kuullaan puheenvuoroja näyttöön perustuvista menetelmistä, niiden implementoinnista ja kasvatus- ja opetusaloille suunnatuista myönteisistä ohjaustavoista, joilla voidaan parantaa lapsiryhmien sosiaalisia taitoja ja tukea lasten itsesäätelyä, kaveritaitoja ja hyvää käytöstä.

Seminaarin pääpuhujaksi on kutsuttu yhdysvaltalainen professori emerita Carolyn Webster-Stratton, joka tunnetaan Ihmeelliset vuodet -ohjelmaperheen luojana ja kehittäjänä. Ihmeelliset vuodet on ryhmämuotoinen ohjelmakokonaisuus, jolla tuetaan käytöksellään oirehtivia ja käytöshäiriöisiä lapsia, heidän perheitään sekä lasten ja perheiden kanssa työskenteleviä sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisia.

Median edustajat ovat tervetulleita syksyn seminaareihin. Puhujia on mahdollista haastatella seminaarien yhteydessä tai sopia haastatteluista: tutkimuskoordinaattori Heikki Kettunen hjkett@utu.fi, p. 050 911 3584.

Luotu 26.08.2024 | Muokattu 26.08.2024