Tutkimus suomen kielen linjalla

Kielentutkimuksen tavoite on selvittää, miten kieli toimii. Suomen ja sen sukukielten tutkijoita kiinnostavat erityisesti kielen rakenteeseen, vuorovaikutukseen, vaihteluun, muutokseen ja oppimiseen liittyvät kysymykset.

Kielen perimmäistä olemusta etsimässä

  • Miten kieltä käytetään eri vuorovaikutustehtävissä? 
  • Miten sanasto rakentuu? 
  • Miten paikallisia tai ajallisia suhteita kuvataan? 
  • Miten kieltä käytetään eri alueilla ja eri tilanteissa? 
  • Miten kieli muuttuu? 
  • Miten puhujien kieli ja kielitaito kehittyvät?  

Kielen rakenteen tutkimus 

Kielen rakennetta tutkitaan monenlaisten aineistojen, menetelmien ja teoriakehysten avulla. Oppiaineen vahvuuksia ovat erityisesti kognitiivinen kielitiede, vuorovaikutuslingvistiikka ja sanaston ja nimistön tutkimus. Kansainvälisesti katsoen oppiaine on merkittävin suomen ja sen sukukielten sähköisten aineistojen tuottaja; aineistoista suurin osa on kieliopillisesti koodattu. Kieliopin tutkimuksella on Turun yliopistossa vankat perinteet ja vahva kytkös kansainväliseen kielitieteeseen. 

> Lue lisää

Kielen vaihtelun ja muutoksen tutkimus

Kieli muuttuu, olipa kyse sitten puhutusta tai kirjoitetusta kielestä. Tutkimuksessa voidaan selvittää jonkin määrätyn aikakauden kielenkäyttöä, sen ominaispiirteitä ja historiallisia muutoksia. Tutkimus voi keskittyä myös nykykielenkäytössä esiintyvään vaihteluun: sen eri ilmenemismuotoihin, parhaillaan meneillään oleviin kielenmuutoksiin ja muutoksiin liittyviin mekanismeihin. Vaihtelun ja muutoksen tutkimus kohdistuu eri-ikäisiin puhuttua ja kirjoitettua kieltä edustaviin aineistoihin. 

> Lue lisää

Kielen oppimisen tutkimus

Kielen oppimisen tutkimus keskittyy oppiaineessa erityisesti oppijan kieleen. Tarkastelussa ovat erilaiset ja eri-ikäiset oppijat, mutta painopiste on suomen oppimisessa toisena tai vieraana kielenä. Tutkimusta tehdään esimerkiksi akateemisten ja edistyneiden suomenoppijoiden kielestä ja oppimisen haasteista. Lisäksi tarkastellaan esimerkiksi lasten ensikieltä tai äidinkielen taitojen kehittymistä. Sekä ensikielen että toisen kielen oppimista ja sen vaiheita voidaan lähestyä erilaisten kielen ilmiöiden, esimerkiksi kielen rakenteen, variaation ja tekstilajien näkökulmasta.

> Lue lisää

Tutkimushankkeet

Tutkimusinfrastruktuurit

Uusimmat julkaisut

"Norden är min spelplan. Dagligen." (2025)

Hiiskuttua: Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkolehti
Hurme, Henrik; Kuosa, Anne-Maria; Wide, Camilla
(D1 Artikkeli ammattilehdessä)