Pekka
Niemi
psykologia
PhD
Biografia
Liitteenä suppea cv.
Tutkimus
Lukemaan oppiminen ja lukemisvaikeudet 1.- 9. luokkien aikana.
Julkaisut
Främjar språklekar i förskolan riskbarnens läsförståelse nio år senare? (2023)
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))Reading Development from Kindergarten to Age 18: The Role of Gender and Parental Education (2023)
Reading Research Quarterly
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Development of silent reading fluency and reading comprehension across grades 1 to 9: unidirectional or bidirectional effects between the two skills? (2022)
Reading and Writing
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Long-term effects of the home literacy environment on reading development: Familial risk for dyslexia as a moderator (2022)
Journal of Experimental Child Psychology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Kindergarten pre-reading skills predict Grade 9 reading comprehension (PISA Reading) but fail to explain gender difference (2021)
Reading and Writing
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Longitudinal associations between poor reading skills, bullying and victimization across the transition from elementary to middle school (2021)
PLoS ONE
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Rohkea ja utelias. Turun yliopiston psykologian laitos 1922-2022 (2021)
(Yleistajuinen tai tieteellinen, ei-vertaisarvioitu monografia (E2))Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä (2021)
NMI-Bulletin
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Reading comprehension difficulty is often distinct from difficulty in reading fluency and accompanied with problems in motivation and school well-being (2020)
Educational Psychology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other-A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9. (2020)
Child Development
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))