Pekka
Niemi
psykologia
PhD
Biografia
Liitteenä suppea cv.
Tutkimus
Lukemaan oppiminen ja lukemisvaikeudet 1.- 9. luokkien aikana.
Julkaisut
Reading Development from Kindergarten to Age 18: The Role of Gender and Parental Education (2023)
Reading Research Quarterly
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Främjar språklekar i förskolan riskbarnens läsförståelse nio år senare? (2023)
(Yleistajuinen artikkeli tai blogikirjoitus (E1))Long-term effects of the home literacy environment on reading development: Familial risk for dyslexia as a moderator (2022)
Journal of Experimental Child Psychology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Development of silent reading fluency and reading comprehension across grades 1 to 9: unidirectional or bidirectional effects between the two skills? (2022)
Reading and Writing
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä (2021)
NMI-Bulletin
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Kindergarten pre-reading skills predict Grade 9 reading comprehension (PISA Reading) but fail to explain gender difference (2021)
Reading and Writing
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Longitudinal associations between poor reading skills, bullying and victimization across the transition from elementary to middle school (2021)
PLoS ONE
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Rohkea ja utelias. Turun yliopiston psykologian laitos 1922-2022 (2021)
(Yleistajuinen tai tieteellinen, ei-vertaisarvioitu monografia (E2))Vocabulary, metacognitive knowledge and task orientation as predictors of narrative picture book comprehension: from preschool to grade 3 (2020)
Reading and Writing
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))
Longitudinal Effects of the Home Learning Environment and Parental Difficulties on Reading and Math Development Across Grades 1-9 (2020)
Frontiers in Psychology
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))