Oulun poliisiaseman remontti vei terveyden 21 työntekijältä – Kiinteistöjen kosteusvaurioista voi aiheutua myös muita kuin hengitystieoireita (Väitös: LL Saija Hyvönen, 17.6.2022, työterveyshuolto)

Saija Hyvösen väitöstutkimus osoitti kosteusvauriokiinteistöissä työskentelyn yhteyden hengitystie- ja niveloireisiin sekä neurologisiin oireisiin. Kiinteistöjen työntekijöillä ja koululaisilla oli verrokkia enemmän neurologisia oireita, hengitystieoireita sekä uupumusasteista väsymystä. Aikuisten ryhmissä oli kohonnut riski myös sydänoireisiin ja monikemikaaliherkkyyteen. Homekoulun lapsilla oli lisäksi verrokkia enemmän korvatulehduksia, maha-suolikanavan oireita sekä lihas- ja niveloireita.

Oulussa 138 työntekijää 270:stä otti yhteyttä oireiden vuoksi työterveyshuoltoon kosteusvaurioituneen poliisiaseman remontin yhteydessä vuosien 2016–2017 vaihteessa.

– Oireet olivat pääasiassa hengitysteissä, mutta myös muita oireita esiintyi. Astma diagnosoitiin 21 työntekijällä vuoden 2017 aikana. Astmaan sairastuneiden taudinkuvat olivat vaikeita ja 80 prosenttia sairastuneista ei saanut riittävää vastetta tavanomaisesta astman lääkityksestä. Kukaan ei ollut parantunut 2,5 vuotta myöhemmin. Kaikkien remontin aikana astmaan sairastuneiden työtiloista löytyi myrkyllistä pölyä, Turun yliopistossa väittelevä Saija Hyvönen kertoo.

Hyvönen selvitti väitöstutkimuksessaan kiinteistöjen kosteusvaurioiden yhteyttä hengitystie-, nivel- ja sydänoireisiin, neurologisiin oireisiin ja monikemikaaliherkkyyteen. Tutkimuksessa tehtiin oirekysely tiloja käyttäneille henkilöille. Poliisiasemalta ja tutkimuksessa mukana olleesta koulusta otettiin näytteitä toksisuustutkimuksiin. Kaikissa kolmessa tutkimuksen kiinteistössä oli merkittävät kosteusvauriot ja mikrobilöydökset.

– Kiinteistön kosteusvaurioremontin yhteydessä puhjenneet astmat olivat vaikeahoitoisia ja pysyviä. Kosteusvaurioituneissa kiinteistöissä koettiin hengitystieoireiden lisäksi nivel- ja lihaskipuja, neurologisia oireita, uupumisasteista väsymystä ja monikemikaaliherkkyyttä, koululaisilla myös maha-suolikanavan oireita sekä korvatulehduksia, Hyvönen kertoo.

Hyvösen väitöstutkimuksen tulosten perusteella kiinteistöjen toksisille kosteusvauriomikrobeille altistumisen yhteydessä ilmenevä astma on vakava ja pysyvä sairaus.

– Tutkimukseni tukee myös havaintoja siitä, että kosteusvauriomikrobeille altistuminen voi aiheuttaa usean eri elinryhmän oireita, ei pelkästään hengitysteiden oireilua ja astmaa.

Vuonna 2012 on arvioitu, että terveydenhuolto- ja sosiaaliturvajärjestelmälle aiheutuu vuosittain 450–960 miljoonan euron kulut kiinteistöjen kosteusvaurioiden vuoksi. Kustannusten vähentämiseksi terveydenhuollon ammattilaisten tulisi Hyvösen mukaan osata kysyä asuin- ja työympäristön mahdollisesta yhteydestä oireisiin ennen potilaan laajempia tutkimuksia.

– Epäselvän oireiston taustalta tulee huomioida kosteusvaurioperäisen oireilun mahdollisuus ja ratkaisu voi löytyä väistötiloihin siirtymisestä. Kiinteistöjen tutkimuksiin tulee jatkossa kehittää terveyshaittaa ennustavia menetelmiä, Hyvönen sanoo.

***

LL Saija Hyvönen esittää väitöskirjansa ”Persistent respiratory problems, neurologic, cardiac, muscle and joint symptoms of occupants in water and microbe damaged buildings” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.6.2022 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina D, Säätiö-sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

> Väitöstä voi seurata myös etäyhteydellä.

Vastaväittäjänä toimii vanhempi yliopistonlehtori Sari Timonen (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Tuula Putus (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on työterveyshuolto.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: p. 044 217 3317, saija.m.hyvonen@utu.fi Twitter: @SaijaHyvonen

Luotu 09.06.2022 | Muokattu 09.06.2022