Turun yliopiston koordinoima Finland-China Food and Health -verkosto järjesti Kiinassa symposiumin – aiheena metsästä kerättävä ruoka

13.06.2024

Suomen ja Kiinan välistä yhteistyötä elintarviketieteissä ja -teknologiassa edistävä Finland-China Food and Health -verkosto järjesti Kiinan Hangzhoussa Forest Food in China and Finland -symposiumin 19.–21.5.2024.

Zhejiang Agricultural and Forestry University -yliopistossa järjestetyssä symposiumissa vaihdettiin tietoa Suomen ja Kiinan yliopistojen ajankohtaisista tutkimuksista liittyen metsässä kasvavaan ruokaan ja edistettiin maiden yliopistojen välistä yhteistyötä elintarviketieteissä.

Turun yliopistosta symposiumiin osallistui rehtori Jukka Kola, professori Baoru Yang, professori Kaisa Linderborg, professori Kirsi Laitinen, apulaisprofessori Maaria Kortesniemi, yliopistonlehtori Oskar Laaksonen, tutkijatohtori Ying Zhou, tutkijatohtori Ye Tian ja väitöskirjatutkija Chunpeng Zhang. Suomesta symposiumiin osallistui myös edustajia Åbo Akademista, Helsingin yliopistosta ja Tampereen yliopistosta.

– Symposium tarjosi foorumin, jossa pääsimme keskustelemaan tutkimuksesta liittyen metsäruokaan, terveyteen ja kestävään kehitykseen sekä vahvistamaan Suomen ja Kiinan yliopistojen välistä tutkimusverkostoa. Yksi vierailumme tärkeä tavoite oli tehdä Suomea ja Finland-China Food and Health -verkostoa tunnetuksi Kiinassa, kertoo elintarvikekehityksen professori Baoru Yang.

Symposiumissa Suomen ja Kiinan yliopistojen elintarviketieteiden tutkijat esittelivät ajankohtaisia tutkimuksiaan liittyen muun muassa metsässä kasvavan ruoan terveyttä edistäviin ominaisuuksiin, turvallisuuden valvontaan ja koostumukseen. Symposiumin osallistujat vierailivat myös Chinese Academy of Forestry Sciencen metsätilalla tutustumassa kiinalaisiin metsässä kasvaviin ruokiin.

Luotu 13.06.2024 | Muokattu 14.06.2024