Turun yliopistolle Top Producer of Fulbright -huomionosoitus

15.05.2024

Tänä vuonna 75-vuotisjuhlavuottansa viettävä Fulbright Suomi -säätiö palkitsi yhteistyökumppaneitaan 13.5.2024 järjestetyssä stipendijuhlassa. Turun yliopisto oli yksi kolmesta suomalaisesta Top Producer of Fulbright Awards -huomiolla palkitusta yliopistosta.

Fulbright Suomi –säätiön tehtävänä on tukea suomalaisten korkeakoulujen kansainvälistymistä sekä suomalais-amerikkalaista koulutus- ja tutkimusyhteistyötä. Säätiö kehittää ja hallinnoi stipendiohjelmia opiskelijoille, tutkijoille ja eri alojen ammattilaisille ja tarjoaa kansainvälistymispalveluita laadukkaan liikkuvuuden ja korkeakoulu- ja tutkimusyhteistyön tueksi.

75-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Fulbright Suomi -säätiö tuo esille suomalaisia yhteistyöyliopistoja ja kiittää työstä Suomen ja Yhdysvaltain välisessä koulutus- ja tiedevaihdossa. Fulbright Suomi –säätiön ja Turun yliopiston menestyksekäs yhteistyö huomioitiin Helsingin kaupungintalolla 13.5.2024 järjestetyssä stipendijuhlassa, jossa säätiö palkitsi Turun yliopiston Top Producer of Fulbright -huomionosoituksella.

Rehtori Jukka Kola vastaanotti säätiön myöntämän Top Producer of Fulbright -huomionosoituksen. (Kuva: Studio Terho Photography / Fulbright Suomi -säätiö)

Turun yliopisto oli yksi kolmesta suomalaisesta Top Producer of Fulbright Awards -huomionosoituksella palkitusta yliopistosta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Turun yliopisto on rahoittanut yhteistyösopimusten kautta kolmanneksi eniten stipendejä amerikkalaisille Fulbright-tutkijoille ja -opiskelijoille. Stipendeistä on hyötynyt yhteensä 21 amerikkalaista tutkijaa ja opiskelijaa.

Top Producer of Fulbright Award -huomionosoituksen otti juhlatilaisuudessa vastaan Turun yliopiston rehtori Jukka Kola.

On todella hienoa, että Turun yliopiston pitkäaikainen panostus erimuotoiseen yhteistyöhön Fulbright Suomi -säätiön kanssa huomioidaan näin. Otamme huomionosoituksen vastaan ilolla ja kiitollisuudella. Yhteistyömme säätiön kanssa on aina ollut erittäin monipuolista ja toimivaa. Se palvelee omalta osaltaan erinomaisesti yliopistomme kansainvälisyydelle asetettuja tavoitteita, rehtori Kola toteaa.

Tutkimusta tukevia stipendejä Turun yliopiston tutkijoille

Pekka Kolehmainen ja Eini Haaja suuntavat molemmat Yhdysvaltoihin tutkimusaiheidensa pariin. (Kuva: Eini Haaja)

Eini Haaja ja Pekka Kolehmainen toimivat molemmat tutkijatohtoreina Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumissa (TIAS). Haaja tekee tutkimustaan Turun kauppakorkeakoulun Pan-Eurooppa Instituutissa ja tutkimuksessaan hän analysoi vihreän siirtymän edistymistä laivanrakennusteollisuudessa. Risteilyteollisuuden suurimmat varustamot sijaitsevat Yhdysvalloissa, ja Haajan tutkimusvaihto suuntautuukin Miamiin Florida International University -yliopistoon.

Vierailun aikana Haajan tavoitteena on rakentaa monitieteistä tutkimusyhteistyötä kestävän turismin tutkijoiden kanssa ja kerätä haastatteluaineistoa risteilyalan tulevaisuudesta.

– Suomessa katsomme vihreää siirtymää eurooppalaisessa kuplassa. Muutoksen laajempi eteenpäin vieminen sekä suomalaisen meriteollisuuden kilpailukyvyn kehittäminen vaativat entistä laajempaa kansainvälistä yhteistyötä ja ymmärrystä eri toimijoiden näkökulmista. Saamani Fulbright Finland Travel Grant for Research Collaboration mahdollistaa tällaisen tutkimusyhteistyön luomisen paitsi apurahan myös Fulbrightin tarjoaman kattavan perehdytyskoulutuksen sekä laajan Fulbright-alumniverkoston kautta. Maanantain Fulbright Finland Foundation Awards Ceremony oli juhlallinen tilaisuus ja olen valtavan kiitollinen ja innoissani tästä mahdollisuudesta, Haaja iloitsee.

Pekka Kolehmaisen kotipaikkana on Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus. Hänen postdoc-tutkimuksensa käsittelee antifeminismin käsitehistoriaa yhdysvaltalaisen oikeiston parissa. Fulbright-stipendin avulla Kolehmainen lähtee tekemään arkistotutkimusta Kalifornian yliopisto, Berkeleyhin.

Institute for the Study of Societal Issues -instituutin alla toimivassa Center for Right Wing Studies -keskuksessa Kolehmainen tutkii konservatiivisten ajatushautomoiden ja poliittisten järjestöjen tuottamia materiaaleja 1970-luvulta alkaen. Syyskuussa 2024 alkavan vierailun aikana Kolehmainen pääsee myös katselemaan Yhdysvaltain vaalivuoden tunnelmia lähietäisyydeltä.

– Tämä on Yhdysvaltain tutkijalle jännittävä aika mennä pidemmäksi toviksi ns. 'pääkallopaikalle', Kolehmainen kertoo.

Luotu 15.05.2024 | Muokattu 15.05.2024