Symposium viitoitti tietä Finland-China Food and Health Network -verkoston yhteistyön jatkolle

17.10.2024

Turun yliopisto isännöi ruokaan, terveyteen ja kestävään kehitykseen keskittyvää eurooppalais-kiinalaista symposiumia, joka järjestettiin Turussa 3.-4. lokakuuta. Finland-China Food and Health Network (FCFH) -verkoston tapahtuma kokosi lähes 60 asiantuntijaa johtavista eurooppalaisista ja kiinalaisista yliopistoista ja tutkimuslaitoksista keskustelemaan ratkaisuista ruokaturvaa, kestäviä ruokajärjestelmiä ja kansanterveyttä koskeviin maailmanlaajuisiin haasteisiin.

Kaksipäiväinen tapahtuma oli FCFH-verkoston nykymuotoisen toiminnan kokoava päätöstilaisuus. FCFH on ollut yksi Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön kansainvälistymisohjelman rahoittamista pilottihankkeista. Verkosto on vuodesta 2021 lähtien edistänyt suomalaisten ja kiinalaisten korkeakoulujen välistä tutkimus- ja innovaatioyhteistyötä. Tavoitteena on ollut kehittää tieteellistä yhteistyötä, vauhdittaa uusia innovaatioita sekä edistää korkeakoulujen ja yritysten välisiä kumppanuuksia ruokaan ja terveyteen liittyvillä aloilla.

Päätöstapahtuman aikana osallistujat pääsivät tutustumaan FCFH-verkoston toiminnan tuloksiin sekä keskustelemaan ravitsemuksen ja kestävien ruokailuvalintojen terveysvaikutuksista. Asiantuntijoiden puheenvuorot ja käydyt keskustelut tarjosivat näkökulmia ruoantuotannon ja elintarviketieteiden kestävien käytäntöjen kehitykseen sekä vihreisiin ja digitaalisiin teknologioihin, joiden tavoitteena on parantaa ruoan laatua, kestävyyttä, turvallisuutta ja kansanterveyttä.

Yhteiset tutkimusintressit tarjoavat hedelmällisen maaperän uusille kumppanuuksille ja tiedediplomatialle

Vaikka tapahtuma oli FCFH-verkoston nykymuotoisen toiminnan päätöstilaisuus, se viitoitti myös tietä yhteistyön ja aloitteiden jatkolle. Turun yliopiston rehtori Marjo Kaartinen mainitsi tervehdyssanoissaan henkilökohtaisten suhteiden ja kontaktien merkityksen tutkimushankkeille ja totesi, että ihmisten kohtaaminen on olennaisen tärkeää yhteistyön edistämistä. Vastuullisen yhteistyön puolesta puhunut rehtori Kaartinen toivoi, että tapahtuma olisi pikemminkin alku kuin loppu FCFH-verkoston teemojen parissa työskentelevien suomalaisten ja kiinalaisten asiantuntijoiden yhteistyölle.

Kiinan Suomen suurlähetystön lähetystösihteeri Hongzhi Sun oli samoilla linjoilla rehtori Kaartisen kanssa. Hän korosti ruoka- ja terveystieteiden tutkimuksen merkittävyyttä ja korosti niiden yhteyttä YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin, jotka liittyvät kestävään maatalouteen, ruokaturvaan ja parempaan ravitsemukseen. Lähetystösihteeri Sun mainitsi alojen tutkimuksen kasvavan merkityksen ja huomautti, että sekä Kiinalla että Suomella on rikkaat ruokakulttuurit ja tieteellistä asiantuntemusta. Hän kertoi suurlähetystön olevan sitoutunut tukemaan käynnissä olevia yhteistyötoimia.

Suomen Pekingin suurlähetystön korkeakoulu- ja tutkimussektorin erityisasiantuntija Olli Suominen kertoi osallistujille tiedediplomatian ja vastuullisen yhteistyön merkityksestä korostaen tutkijoiden roolia tiedediplomaatteina. Hän totesi, että tiedediplomatia on linjassa EU:n painopisteiden kanssa, joiden tarkoitus on vahvistaa Euroopan asemaa kansainvälisesti. Hän mainitsi, että Suomen ja Kiinan tutkimusintressit ovat tällä hetkellä varsin yhteneväiset esimerkiksi ilmastonmuutokseen, puhtaaseen siirtymään, terveyteen ja ruokaan liittyvissä kysymyksissä. Suominen totesi myös riskitietoisuuden lisääntyneen merkittävästi viime vuosina ja korosti tarvetta jatkuvaan vuoropuheluun, jotta avoimuuden ja riskien vähentämisen välinen tasapaino löytyisi.

Business Finlandin kauppa- ja innovaatiokonsuli Mika Klemettinen kertoi osallistujille Suomen ja Kiinan välisestä TKI-yhteistyöstä korostaen innovatiivisten kumppanuuksien ja tiedonvaihdon tarjoamia mahdollisuuksia. Klemettinen esitteli yhteistyöhankkeille tarjolla olevia tukipalveluja sekä asioita ja seikkoja, joita kumppanuuksia harkitsevan on tärkeä ottaa huomioon.

Verkoston saavutukset ja asiantuntijoiden näkemykset tarjosivat ideoita tulevaan

FCFH-verkoston tapahtuma tarjosi osallistujille tilaisuuden pohtia verkoston saavutuksia ja kehittää niiden pohjalta ideoita tulevaa yhteistyötä varten. Ohjelma sisälsi monenlaisia esityksiä ja puheenvuoroja tapahtuman pääteemoista ruoan, terveyden ja kestävyyden aloilta.

Professori Baoru Yang (Turun yliopisto), professori Marina Heinonen (Helsingin yliopisto), professori Marjukka Kolehmainen (Itä-Suomen yliopisto) ja professori Aki Manninen (Oulun yliopisto) kävivät läpi verkoston toimintaa ja yhteistyön tuloksia. Vuodesta 2021 lähtien toiminnassa ollut FCFH-verkosto on järjestänyt erilaisia tapahtumia, käynnistänyt yhteistyöhankkeita ja yhteisiä tutkimusaloitteita sekä tuottanut lukuisia tieteellisiä julkaisuja. Verkosto on myös kehittänyt opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuutta, tarjonnut sekä maisteri- että tohtoriopintoja, ja kehittänyt uusia koulutusmahdollisuuksia, kuten Global Food Safety -kurssin. FCFH-verkoston muita merkittäviä saavutuksia ovat uudet innovaatiot ja lisääntynyt tietoisuus maailmanlaajuisista ruoka- ja terveyskysymyksistä.

Symposiumin kohokohtiin lukeutuivat arvostettujen tutkijoiden ja asiantuntijoiden keynote-puheenvuorot. Professori Jesmond Dalli Queen Mary -yliopistosta Lontoosta tarjosi osallistujille näkemyksiä siitä, näkökulmia siitä, miten välittäjäaineet säätelevät immuunijärjestelmää ja tulehduksia terveyden optimoimiseksi. Professori Helle Margrete Meltzer Norjan kansanterveyslaitokselta tarjosi pohjoismaisen näkökulman kestävään ruokavalioon. Oulun yliopiston professori Ali Mobasheri käsitteli puheenvuorossaan kasvipohjaisten lisäravinteiden ja funktionaalisten elintarvikkeiden roolia nivelterveyden edistämisessä esittelemällä ihmisten hyvinvointia tukevien ravitsemusteknologioiden huippututkimusta.

Uutisen otsikkokuva:  Thomas Park / Unsplash

Luotu 17.10.2024 | Muokattu 17.10.2024