Presidentti Stubb vieraili Kevon tutkimusasemalla Utsjoella

23.05.2024

Tasavallan presidentti Alexander Stubb vieraili Lapissa Utsjoella ja Inarissa 23.–24. toukokuuta 2024. Osana vierailua presidentti Stubb tutustui Kevon luonnonpuistoon sekä Turun yliopiston Kevon tutkimusasemaan.

Torstaina 23.5. presidentti Stubb vieraili Kevon luonnonpuistossa ja tutustui samalla Turun yliopistolle kuuluvan Lapin tutkimuslaitos Kevon kenttäasemaan.

Turun yliopiston vararehtori Mika Hannula ja tutkimusaseman johtaja Otso Suominen toivottivat presidentti Stubbin tervetulleeksi Kevon tutkimusasemalle ja esittelivät yliopiston toimintaa, pohjoisen luonnon tutkimusta ja ympäristömuutosten seurantaa Kevon kenttäasemalla.

Suominen kertoi muun muassa arvokkaista ympäristön pitkäaikaisseurannoista ja kokeellisista tutkimuksista, joista esimerkiksi perhosaineistoa ja kasvien fenologiaseurantaa on kerätty Kevolla jo 1970-luvulta alkaen, ja joiden avulla tutkijat seuraavat muuttuvien ilmasto- ja ympäristöolosuhteiden vaikutuksia Suomen pohjoiseen luontoon ja sen monimuotoisuuteen. Aseman keskeiseksi tutkimusaiheeksi nousseen ilmastonmuutoksen vaikutukset luontoon ja paikallisiin elinkeinoihin oli vahvasti esillä.

Tasavallan presidentti Alexander Stubb, vararehtori Mika Hannula ja asemanjohtaja Otso Suominen keskustelivat ympäristötutkimuksen korostuvasta merkityksestä Kevon tutkimusasemalla. Kuva Tommi Andersson, Turun yliopisto.

Metsähallituksen Luontopalveluiden luontopalvelujohtaja Henrik Jansson (vas), presidentti Alexander Stubb (kesk) sekä Kevon tutkimusaseman johtaja Otso Suominen keskustelevat Kevojärven maisemissa. Kuvaaja tutkimusteknikko  Tommi Andersson, Turun yliopisto.

Metsähallituksen Luontopalveluiden luontopalvelujohtaja Henrik Jansson (vas), presidentti Alexander Stubb  sekä Kevon tutkimusaseman johtaja Otso Suominen keskustelevat Kevojärven maisemissa. Kuvaaja tutkimusteknikko  Tommi Andersson.

Kevon tutkimusaseman johtaja Otso Suominen ja presidentti Alexander Stubb Pekolan edessä. Kuva: Tommi Andersson.

Presidentti Alexander Stubb (kesk) sekä Kevon tutkimusaseman johtaja Otso Suominen tutustumassa sääaseman havaintokenttään.

Presidentti Alexander Stubb ja Kevon tutkimusaseman johtaja Otso Suominen tutustumassa sääaseman havaintokenttään. Kuva: Tommi Andersson.

Vierailu jatkui keskusteluilla Metsähallituksen edustajien kanssa sekä Kevon tutkimusaseman lähialueeseen tutustumalla.

Presidentti Stubbin kaksipäiväinen vierailu jatkuu perjantaina 24.5. Inarissa muun muassa saamelaiskäräjien edustajien tapaamisella sekä tutustumisella Saamelaismuseo ja luontokeskus Siidaan.

Luotu 23.05.2024 | Muokattu 24.05.2024