Pääministeri Petteri Orpo Speakers’ Cornerissa: ”Meidän pitää olla aikaamme edellä Euroopassa”

28.05.2024

Elokuun Eurooppa-foorumista maistiaisen tarjoavassa Speakers’ Cornerissa syvennyttiin Euroopan tulevaisuuteen. Tilaisuus tarjosi läpileikkauksen ajankohtaisista aiheista kuten taloudesta, demokratian tilasta kuin nuorten hyvinvoinnista.

Kaksi miestä istuvat nojatuoleissa lavalla, ja toinen haastattelee toista.

Turun yliopiston eduskuntatutkimuksen keskus ja Schuman-seura järjestivät maanantaina 27. toukokuuta perinteisen Speakers’ Corner -keskustelutilaisuuden, jonka aiheena oli Euroopan tulevaisuus vaalien jälkeen. Tilaisuutta luotsasi eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä ja vieraaksi haastatteluun saapui pääministeri Petteri Orpo.

Jokisipilä aloitti tilaisuuden kysymällä Orpolta, miltä hallituksen ensimmäinen vuosi on näyttänyt Eurooppa-politiikan kannalta. Orpo kertoi hallituksen laatineen heti kauden alussa tavoitteet, jotka määrittelevät keskeisimmät ja tärkeimmät heidän ajamat asiat Euroopan Unionissa.

– Meidän pitää olla aikaamme edellä Euroopassa, olla aloitteellisia, tehdä ehdotuksia ja pyrkiä myös ennalta vaikuttamaan niihin asioihin, jotka ovat meille tärkeitä, Orpo kertoo.

Asiantuntemusta sosiaalisen median säätelyyn

Jokisipilä ja Orpo keskustelivat muun muassa taloudesta kuten EU:n elpymispaketista ja demokratian tukemisesta ja vaalimisesta EU:n sisällä ja maailmalla. Lisäksi myös yleisö sai esittää kysymyksiä: esimerkiksi Turun Eurooppanuorten puheenjohtaja Lilli Louhikoski kysyi pääministeriltä, miten EU voi parantaa nuorten tietoturvaa ja digitaalista hyvinvointia ja mikä on Orpon näkemys sosiaalisen median säätelyyn.

Orpo kertoi kantavansa suurta huolta nuorten hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Hän sanoi hyvinvointiyhteiskunnasta huolehtimisen ja opiskelumahdollisuuksien tarjoamisen olevan hyvä keino nuorten hyvinvoinnin huolestuttavan kehityksen kääntämiseen, sillä koulutus ja kyky lukea sosiaalista mediaa auttavat nuoria pärjäämään hankaloituvassa mediaympäristössä.

– Tekoäly tekee tuloaan ja haasteet suurenevat, joten meidän on pakko katsoa myös säätelypuolta. Nuorten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta pitää pystyä huolehtimaan kovallakin kädellä. Me tarvitsemme asiantuntemusta ja keskustelua siihen, miten se säätely pitää tehdä, Orpo kommentoi.

Demokratian vaaliminen vaatii työtä

Keskusteluun nousi myös äärioikeiston ja EU-kriittisten ryhmien kannatuksen nousu. Orpon mukaan demokratioita haastetaan globaalisti niin sisältä kuin ulkoa, mutta kyseisen uhan edessä ei pidä antautua vaan tehdä entistä enemmän töitä länsimaisen vapaan, liberaalin demokratian puolesta.

– Kun minulta kysytään kolme tärkeintä asiaa tulevissa eurovaaleissa, niin ne ovat suhtautuminen myönteisesti EU:n kehittämiseen, sitoutuminen oikeusvaltion kehitykseen ja Ukrainan tukeminen. Oikeusvaltion kehitys ja sen tukeminen on kaiken perusta, Orpo kertoo.

Lopuksi Jokisipilä kysyi vielä, miten Suomen pääministeri on otettu vastaan Eurooppa-neuvostossa ja miten yhteistyö on alkanut. Orpo kuvaili Ruotsin pääministerin olevan Suomelle luonnollinen yhteistyökumppani, jonka kanssa hän on usein yhteyksissä. Lisäksi Orpolla on hyvät yhteydet muun muassa muiden Pohjoismaiden ja Baltian ministereihin.

– Olen lisäksi pitänyt erittäin tärkeänä, että meillä on hyvät yhteydet Etelä-Euroopan maihin, Orpo sanoo.

Teksti ja kuva: Liisa Kallio

Luotu 28.05.2024 | Muokattu 28.05.2024