Kuukauden tutkija: Soili Norro

15.11.2024

Oppimisen ja opetuksen tutkimuskeskus CERLIn Kuukauden tutkija -sarjassa esittelyvuorossa marraskuussa on lehtori Soili Norro.

Väitöstutkimukseni aihe oli namibialaisten alakoulun opettajien käsitykset ja käytänteet monikielisessä ympäristössä, sekä niihin vaikuttavat kieli-ideologiat. Aineistoni koostui opettajille suunnatusta kyselytutkimuksesta, opettajien haastatteluista, kohderyhmäkeskusteluista ja luokkatilanteiden observoinneista. Kuten monen muunkin tutkimuksen kohdalla, koronapandemia aiheutti haasteita aineistonkeruulle. Sain kerättyä pienen aineiston alkuvuodesta 2020, kunnes koulut suljettiin pandemian puhjettua. Syksyllä 2021 pääsin takaisin Namibiaan kokoamaan loput aineistosta, ja väittelin aiheesta huhtikuussa 2023.

Tämän aiheen tutkiminen on tärkeää, koska oppilaiden vaihtelevasti hallitsema opetuskieli aiheuttaa haasteita oppimiselle monessa Afrikan maassa. Opetuskieli on alusta alkaen, tai ainakin vaihtuu varhaisessa vaiheessa, oppilaiden kotikielestä kolonialismin mukanaan tuomaan eurooppalaiseen kieleen: englantiin, ranskaan tai portugaliin. Opetuskielen aiheuttamat haasteet limittyvät usein muuhun osattomuuteen. Toisaalta länsimaissa maahanmuuttajataustaiset oppilaat kohtaavat samoja haasteita. On tärkeää tutkia aihepiiriä eri konteksteissa, jolloin yhtäällä saadut kokemukset ja hyvät käytänteet voivat antaa sekä opettajille että oppilaille keinoja oppimisen tueksi. Käsitykset opetuskielestä ja sen merkityksestä vaikuttavat asenteisiin ja sitä kautta käytänteisiin. Siksi taustalla vaikuttavien, yhteiskunnassa vallitsevien kieli-ideologioiden ymmärtäminen on myös tärkeää.

Arjessa työpäiviini kuuluu tällä hetkellä lähinnä opetusta ja vararehtorin velvollisuuksien hoitamista Rauman normaalikoulussa. Olin opetustyöstä virkavapaalla suurimman osan ajasta, joka kului väitöskirjan tekemiseen. Sen jälkeen palasin englannin ja ranskan opettajan työhöni. Olen aikeissa jatkaa tutkimusta post doc –tutkijana, mutta toistaiseksi aika ei ole riittänyt muuhun kuin joidenkin yhteisartikkeleiden kirjoittamiseen ja muutaman artikkelin vertaisarvioijana toimimiseen.

Kun en tutki tai opeta, vietän aikaani perheeni parissa, luen ja teen puutarhatöitä tai ruokaa. Matkustaminen ja luonnossa liikkuminen ovat mieleisiäni tapoja päästä irti arjesta. Ystävät ja seurakunta ovat myös minulle tärkeitä.

Terveiseni oppimisen ja opetuksen tutkimuksen parissa toimiville: Teen erittäin mielelläni yhteistyötä erilaisten tutkimusprojektien tiimoilta. Erityisen läheisiä ovat opetuskieleen ja sen merkitykseen ja kielitietoiseen opetukseen liittyvät aiheet.

Luotu 15.11.2024 | Muokattu 15.11.2024