Turun yliopiston ja WiseFood – resurssiviisaat ruokaketjut -hankkeen järjestämä Flavoria Innovation Festival kokosi jälleen opiskelijoita ratkomaan yritysten aitoja haasteita 11.–15. marraskuuta 2024.
Viisipäiväinen Flavoria Innovation Festival -innovointitapahtuma keräsi yhteen noin 60 opiskelijaa Turun ja Helsingin yliopistoista, Turun ammattikorkeakoulusta sekä Turun ammatti-instituutista.
Viikon aikana opiskelijatiimit ratkoivat yritysten antamia todellisia haasteita kestävään kehitykseen, kiertotalouteen ja vastuullisuuteen liittyen. Opiskelijat pääsivät kehittämään taitojaan Design Sprint -metodologian avulla ja saivat sparrausta asiantuntijamentoreilta. Perjantaina päätöstilaisuudessa ryhmät esittelivät ratkaisunsa yrityksille.
Monialaisia tiimejä ja todellisia yrityshaasteita
Tapahtuman aikana opiskelijat työskentelivät monialaisissa tiimeissä ratkaisten viiden yrityksen – Juustopuodin, Birkkalan Spelttitilan, Unica-ravintoloiden, Turun Osuuskaupan ja Raisio Oyj:n – esittämiä haasteita. Teemat vaihtelivat ympäristöystävällisten toimintatapojen kehittämisestä uudenlaisiin tuotekehitysideoihin.
Sevil Khikmatovan, Jim Slotten ja Koushik Mittran tiimi ratkoi Turun Osuuskaupan esittämää haastetta kansainvälisten ihmisten tutustuttamisesta suomalaisiin ruokakauppoihin.
– Viikko oli aika intensiivinen, mutta meillä oli loistava porukka, ja meistä tuli viikon aikana hyvin yhteen hioutunut tiimi, kertoo Slotte.
Raision esittämässä haasteessa opiskelijat pääsivät pohtimaan mahdollisuuksia hyödyntää ravintorikasta kauraleseiden sivuvirtaa.
Emma Jokilammen, Aino Valtosen, Violetta Massolon ja Fanny Lundstedtin joukkue tarttui haasteeseen leikillistämisen näkökulmasta.
– Innovointiviikko oli hauska kokemus, ja oli upeaa nähdä, miten paljon viidessä päivässä voi saada aikaiseksi. Yrityksen edustajien palaute auttoi myös kehittämään ideaamme, kertoo Valtonen.
Opiskelijoiden joukossa oli runsaasti kansainvälisiä opiskelijoita, ja Amitha Wickraman, Niina Hytösen ja Nhi Kieun tiimissä arvostettiinkin erityisesti tapahtuman tarjoamaa mahdollisuutta verkostoitua ja tutustua paikallisiin yrityksiin.
– Yhden tietyn idean valitsemisen oli haastavaa, mutta tuomariston tuki auttoi siinä. Tämä oli hauska ja käytännänläheinen tapa oppia, kuvailee Wickrama.
Suosittu tapahtuma saa jatkoa
Tänä vuonna tapahtuman osallistujille tarjottiin ainutlaatuinen mahdollisuus hakea opintomatkalle Japaniin, jonka järjestävät ja rahoittavat Turun kaupunki ja Sasakawa Foundation. Viiden opiskelijan ryhmä valittiin matkaan aktiivisen osallistumisen, motivaatiokirjeen ja ryhmätyöskentelytaitojen perusteella.
Flavoria Innovation Festival keräsi jälleen kerran runsaasti kiitosta osallistujilta. Viikko oli monelle opiskelijalle uudenlainen oppimiskokemus, ja tarjosi myös mahdollisuuden verkostoitua muiden opiskelijoiden ja yritysedustajien kanssa.
Flavoria Innovation Festival järjestetään seuraavan kerran syksyllä 2025, ja mukaan ovat tervetulleita jälleen opiskelijat eri oppilaitoksista.
Flavoria Innovation Festival järjestettiin osana EU:n osarahoittamaa WiseFood - resurssiviisaat ruokaketjut -hanketta yhteistyössä Turun kaupungin ja Turun ammatti-instituutin kanssa.