Euroopan unionin panostukset tutkimukseen ja innovointiin puhuttivat pääjohtaja Lemaîtren vierailulla

10.09.2024

Euroopan komission tutkimuksen ja innovoinnin pääosaston pääjohtaja Marc Lemaître vieraili Turussa 28.-29.8.2024 korkeakoulujen rehtoreiden ja Turun kaupungin kutsumana. Lemaître osallistui vierailun aikana muun muassa Eurooppa-foorumiin ja Euroopan unionin missioiden toteutusta ja tulevaisuutta käsittelevään sidosryhmätapaamiseen.

Pääjohtaja Lemaîtren vierailu osui Turun alueen korkeakoulujen näkökulmasta tärkeään ajankohtaan, sillä Euroopan unionin uuden tutkimuksen ja innovoinnin puiteohjelman valmistelut ovat käynnistyneet. Tuleva ohjelma tunnetaan toistaiseksi Framework Programme 10 (FP10) -nimellä ja sen ensimmäinen ohjelmaehdotus julkaistaan näillä näkymin kesällä 2025. Lemaîtren vierailu tarjosi Turun yliopistolle, Åbo Akademille, Turun ammattikorkeakoululle ja Yrkeshögskolan Novialle erinomaisen tilaisuuden vaikuttaa puiteohjelman valmisteluihin tuomalla yhdessä esiin tutkimukselle ja kilpailukyvylle tärkeitä painopisteitä.

Keskusteluissa esillä tärkeät arvot ja huippuosaamisen strategiset painopisteet

Pääjohtaja Lemaître tapasi vierailun aikana yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen johtoa, tutkijoita ja muuta henkilökuntaa sekä Turun kaupungin ja alueen elinkeinoelämän edustajia. Vierailun aikana käydyissä keskusteluissa korostuivat turkulaisille korkeakouluille tärkeät arvot, kuten akateeminen vapaus ja tutkimuksen korkea laatu sekä toimivien infrastruktuurien merkitys kilpailukyvyn edistämiselle ja parhaiden osaajien houkuttamiselle Eurooppaan. Keskiössä olivat myös yhteiset strategiset painopisteet, kuten uusia ja kestäviä teknologiota, digitalisaatiota, sekä yhteiskunnallista muutosta ja hyvinvointia koskevat ratkaisut, joissa Turun korkeakouluilla on huippuosaamista.

Turun yliopiston tiloissa torstaina 29.8. järjestetyn sidosryhmätapaamisen aiheena olivat Euroopan unionin missiot, joiden avulla Euroopan unioni pyrkii ratkaisemaan nimettyjä globaaleja, yhteiskunnallisia haasteita. Missiot koostuvat erilaisista tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeista, joihin myös Turun alueen korkeakouluilla ja muilla toimijoilla on ollut mahdollisuuksia osallistua. Tapaaminen tarjosi eri organisaatioiden edustajille tilaisuuden keskustella pääjohtaja Lemaîtren kanssa missioiden toteutuksesta sekä jakaa näkemyksiään niiden tulevaisuudesta ja sijoittumisesta Euroopan unionin TKI-kentälle.

– Meillä on muutamia missiohankkeita käynnissä, ja näemme missiot potentiaalisena tapana vahvistaa yhteistyötä paikallisten ja kansainvälisten sidosryhmien kanssa sekä nopeuttaa tutkimustulosten siirtymistä käytäntöön. Kuitenkin, jotta missioiden potentiaali voidaan hyödyntää, on tärkeää varmistaa, että niiden tavoitteet vastaavat aidosti myös korkeakoulujen tarpeisiin. Tämä edellyttää jatkuvaa vuoropuhelua ja kriittistä arviointia siitä, kuinka missiot palvelevat EU:n tutkimuksen ja innovoinnin sekä korkeakoulujen strategisia tavoitteita ja intressejä, kertoo Turun korkeakoulujen yhteinen EU-asioiden päällikkö Anniina Jaako.

Nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin

Pääjohtaja Lemaître vieraili myös seitsemättä kertaa järjestetyssä Eurooppa-foorumissa, jossa hän osallistui Turun yliopiston, Åbo Akademin, Turku ammattikorkeakoulun, Yrkeshögskolan Novian ja Turun- ja Varsinais-Suomen Eurooppa-toimiston tuottamaan keskusteluohjelmaan. Keskustelun aiheena oli EU:n tutkimus- ja innovointipolitiikan ja rahoituksen kriittiset ja pitkän aikavälin tavoitteet ja tarpeet, sekä niiden vaikutus kokonaisturvallisuuden edistämiseen.

Lemaître nosti omassa avauspuheenvuorossaan ja sitä seuranneessa keskustelussa esiin muun muassa Suomen edelläkävijyyden turvallisuuskeskusteluissa ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan rahoituksessa. Hänen pääviestinsä eurooppalaisen turvallisuuden, kilpailukyvyn ja tutkimus- ja innovaatiopolitiikan osalta kiteytyi olympialaisten tunnuslauseeseen ”Citius, Altius, Fortius” – nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin. Pääjohtaja Lemaîtren mukaan Euroopan tulee toimia nopeammin ja ketterämmin muuttuvassa maailmassa, tähdätä korkeammalle tasolle tutkimuksen ja innovaatioiden rahoituksessa ja laadussa, sekä kehittää voimakkaammin tutkitun tiedon hyödyntämistä ja kansainvälisen tutkimusyhteistyön turvallisuuden riskeihin puuttumista.

Katso tallenne Eurooppa-foorumin keskustelusta

Luotu 10.09.2024 | Muokattu 10.09.2024