Turun yliopiston keskusteluohjelmissa käsiteltiin terveyttä ja innovointipolitiikkaa Eurooppa-foorumin ensimmäisenä päivänä

29.08.2024

Turun kaupunginteatterissa järjestettävän Eurooppa-foorumin teemana on tänä vuonna Euroopan turvallinen tulevaisuus. Turun yliopisto tuotti tapahtumaan kolme keskusteluohjelmaa, joista kahdessa ensimmäisessä keskusteltiin turvallisuudesta terveyden näkökulmasta ja kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta. Kolmas yliopiston tuottama ohjelma kuullaan perjantaina.

Seitsemättä kertaa järjestettävä Eurooppa-foorumi käynnistyi keskiviikkona 28.8. Ensimmäisenä iltapäivänä tapahtumassa kuultiin kaksi kolmesta Turun yliopiston tuottamasta keskusteluohjelmasta: ensimmäisen aiheena oli Terve Eurooppa on turvallisempi Eurooppa. Sen yliopisto tuotti yhdessä lippulaiva InFLAMESin kanssa. Keskusteluun osallistuivat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtaja Mika Salminen, sosiaali- ja terveysministeriön johtava asiantuntija Liisa-Maria Voipio-Pulkki ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tulosaluejohtaja Mikko Pietilä. Keskustelua moderoi InFLAMESin työelämäprofessori Timo Lappalainen.

Kolme miestä ja yksi nainen istuvat sohvilla lavalla keskustelemassa yleisön edessä.
Mika Salminen, Liisa-Maria Voipio-Pulkki, Mikko Pietilä ja Timo Lappalainen.

Osallistujat pohtivat terveyden monia yhteyksiä tulevaisuuteen ja siihen, kuinka tärkeää yhteiskunnille on, että kansalaiset tietävät saavansa tarvittaessa apua. Lisäksi keskustelunaiheina olivat muun muassa keskeisimmät terveyshaasteet Euroopassa ja niiden ero Suomeen, yhteiskunnan vastuu terveydestä verrattuna yksilön vastuuteen ja voitaisiinko Euroopassa ottaa mallia Suomen julkisten ja yksityisten toimijoiden yhteistyöstä esimerkiksi terveydenhuollossa.

Lopuksi yleisö pääsi esittämään kysymyksiä. Heitä kiinnostivat esimerkiksi kansalaisten mahdollisuudet hakea terveydenhuoltoa muista EU-maista.

Sukellus tutkimus- ja innovointipolitiikkaan

Toisen keskiviikkona kuullun keskusteluohjelman Turun yliopisto oli tuottanut yhdessä Åbo Akademin, Turku AMK:n, Novia AMK:n ja Turun- ja Varsinais-Suomen Eurooppa-toimistojen kanssa. Englanninkielisen ohjelman aiheena oli EU:n tutkimus- ja innovointipolitiikan ja rahoituksen kriittiset ja pitkän aikavälin tavoitteet ja tarpeet sekä niiden vaikutus kokonaisturvallisuuden edistämiseen.

Ohjelma alkoi Euroopan komission tutkimuksen ja innovoinnin pääosaston pääjohtaja Marc Lemaîtren keynote-puheenvuorolla, jonka jälkeen vuorossa oli paneelikeskustelu yhdessä INVEST-lippulaivan professori Jani Erolan ja opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoisen kanssa. Keskustelua moderoi professori ja Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä.

He keskustelivat muun muassa yliopistojen ja tutkimuksen roolista kokonaisvaltaisessa turvallisuudessa ja tutkimusinnovaatioiden, koulutuksen ja kulttuurin osasta turvallisuudessa Suomessa ja Euroopassa. Myös yleisö sai osallistua keskusteluun esittämällä kysymyksiä.

Mies pitää puhetta lavalla, ja kaksi muuta miestä ja nainen kuuntelevat.
Markku Jokisipilä, Jani Erola, Anita Lehikoinen ja Marc Lemaître.

Juhlatunnelmaa ja ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa

Eurooppa-foorumin ensimmäisenä päivänä Turun Yliopistosäätiö järjesti myös perinteisen Eurooppa-foorumin vastaanoton. Tilaisuuden avasi Turun Yliopistosäätiön toimitusjohtaja Mikael Luukanen. Hänen lisäkseen Turun yliopiston rehtori Marjo Kaartinen, Turun pormestari Minna Arve ja Eurooppa-foorumi Turussa ry:n puheenjohtaja Matti Niemi lausuivat vieraille muutaman sanan.

Ihmiset ovat kerääntyneet kuuntelemaan miehen pitämää juhlan avajaispuhetta pihalle.
Eurooppa-foorumin vastaanotto pidettiin Maaherran makasiinin sisäpihalla.

Eurooppa-foorumi jatkuu perjantaihin 30.8. Viimeisenä päivänä tapahtumassa kuullaan vielä yksi Turun yliopiston ja Åbo Akademin tuottama ohjelma. Ulko- ja turvallisuuspoliittisessa seminaarissa osallistujat pohtivat muun muassa EU:n mahdollisuuksia uudistaa Euroopan- ja maailmanlaajuista toimivuuttaan ja minkälaista yhdentymistä tarvitaan kokonaisturvallisuuden takaamiseksi Euroopassa. Keskustelua moderoivat vanhempi erikoistutkija Kimmo Elo Turun yliopistosta ja vanhempi yliopistonlehtori Inga Saikkonen Åbo Akademista.

Puhujat: Kim Strandberg, professor, Åbo Akademi, Leena Vastapuu, Assistant Professor of War Studies, Swedish Defence University, Stockholm / Visiting researcher Univerity of Turku, Tanja Tamminen, Team Leader, EU4Dialogue Component 1, Andrew Cottey, professor and EU Jean Monnet Chair in European Political Integration, Department of Government and Politics, University College Cork.

Turun kaupunginteatteri aurinkoisena päivänä.
Turun kaupunginteatteri toimi tänä vuonna Eurooppa-foorumin järjestyspaikkana.

Teksti ja kuvat: Liisa Kallio

Luotu 29.08.2024 | Muokattu 30.08.2024