BioBlitz-tapahtumassa 31.8. opit luonnon monimuotoisuudesta

23.08.2024

Haluatko tietää lisää luonnon monimuotoisuudesta ja tutustua uusiin lajeihin asiantuntijoiden kanssa? Tule mukaan kartoittamaan Skanssin biodiversiteettipuiston eliölajit yhdessä Turun yliopiston tutkijoiden kanssa BioBlitz-tapahtumaan lauantaina 31. elokuuta!

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö ja Turun kaupunki järjestävät BioBlitz-tapahtuman Euroopan ensimmäisessä biodiversiteettipuistossa Skanssin alueella lauantaina 31.8.2024 kello 9.00–00.00. Skanssiin muodostuva biodiversiteettipuisto on uudenlainen lähestymistapa vastata luontokatoon, vaalia harvinaisia eliölajeja sekä lisätä luonnon monimuotoisuutta kaupunkien viheralueilla.

Tapahtuman aikana kartoitetaan Skanssin biodiversiteettipuiston eliölajit 15 tunnissa mahdollisimman hyvin. Voit osallistua koko päiväksi tai vain osaksi aikaa. BioBlitz on avoin kaikille – asiantuntijoille, opiskelijoille, luontoharrastajille ja kaikille luonnosta kiinnostuneille. Alkukartoituksen avulla pystytään jatkossa mittaamaan puistossa tehtävien ennallistamistoimien vaikutusta alueen biodiversiteettiin.

Päivän ohjelmaan kuuluu myös muuta oheistoimintaa, kuten luentoja ja perheille suunnattuja tiedepajoja. Erilaisilla luontokierroksilla voi oppia niin lepakoista, yöperhosista kuin alueella esiintyvistä sammaleista. Kaikki kierrokset ovat maksuttomia. Tapahtuma alkaa lauantaina kello 10 tervetuliaissanoilla Skanssin kauppakeskuksessa.

Kimmo Syrjänen veti yleisölle kierroksen kasveista ja sammalista kesäkuun BioBlitz-tapahtumassa

Kari Kaunisto opasti kesäkuun BioBlitz-tapahtumassa useita eri eliöihin keskittyviä kierroksia biodiversiteettipuistossa.

Luonnon monimuotoisuutta lisätään aktiivisesti

–  Skanssin biodiversiteettipuisto on yksi tällä kaudella tehdyistä hienoista päätöksistä, jotka toteuttavat luonnon monimuotoisuustavoitteitamme. Se edustaa uudenlaista luonnonsuojelua, jossa luontoa ei pelkästään suojella, vaan sen monimuotoisuutta myös aktiivisesti lisätään. Vaihtelevan luontonsa ansiosta Skanssi soveltuu pilottikohteeksi erinomaisesti, kertoo apulaispormestari Elina Rantanen, joka avaa tapahtuman.

Aiempaa osaamista eliölajien tunnistamisesta ei tarvita – tapahtumassa pääsee oppimaan ja asiantuntijat opastavat lajitunnistuksessa.

– Haluamme tarjota kansalaisille mahdollisimman paljon tietoisuutta luonnon monimuotoisuudesta, ja BioBlitz antaa kaikille mahtavan mahdollisuuden tutustua kaupungissa löytyvään lähiluontoon. Jokainen voi löytää lajeja, joita ei ole lähiympäristössä ehkä ennen huomannutkaan! Luonnon monimuotoisuus on isosti esillä sekä Turun yliopiston että Turun kaupungin toiminnassa, ja yhdessä toimimalla voimme vaikuttaa vieläkin paremmin, sanoo biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari E. Sääksjärvi.

Biodiversiteettipuiston lajien kartoitus aloitettiin jo kesäkuussa järjestetyssä ensimmäisessä BioBlitz-tapahtumassa, joka keräsi satoja osallistujia. Tapahtuman aikana tehtiin yli 1200 lajihavaintoa ja tunnistettiin yli 600 eri lajia. Nyt kartoitustyötä jatketaan myöhäisen kesän ja alkavan syksyn lajistolla.

• Mitä? BioBlitz – yhteisöllinen eliöiden kartoitustapahtuma
  • Missä? Skanssin biodiversiteettipuistossa ja Skanssin ostoskeskuksessa
  • Milloin? Lauantaina 31.8.2024 kello 9.00–00.00
  • Miksi? Luonnon monimuotoisuuden, tieteen ja ihmisten tietoisuuden puolesta. Kartoitukseen tarvitaan runsaan osallistujajoukon tietämystä, tuntemusta, osaamista ja innostusta!
  • Kuka järjestää? Skanssin biodiversiteettipuistohanke (pääjärjestäjinä Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö ja Turun kaupunki)

BioBlitz-tapahtuma on osa Urban Biodiversity Parks -hanketta, jossa kehitetään ja testataan aktiivisin keinoin luonnon monimuotoisuuden edistämistä kaupunkioloissa. Hanke on saanut rahoitusta European Urban Initiative – Innovative Actions (EUI-IA) -rahoitusohjelmasta. Hankekumppanit: Turun kaupunki, Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Luonnonvarakeskus, Villi Vyöhyke ry, Varsinais-Suomen Asumisoikeus Oy, Blokgarden Oy ja Valonia.

Luotu 23.08.2024 | Muokattu 23.08.2024