Alumnin tarina: Boreniuksen osakas, asianajaja Johannes Piha tekee etätöitä vain poikkeustapauksissa

20.09.2024

Sosiaaliset taidot ja resilienssi kuuluvat Pihan mielestä juristin tärkeimpiin työelämätaitoihin.

fdafdafad
Johannes Pihan asianajajuus oli suunnitelmallista, mutta yrityskauppojen pariin päätyminen oli enemmän sattumaa.

Kerro tehtävistä, joissa työskentelet tällä hetkellä.

Olen asianajaja ja osakkaana Borenius Asianajotoimiston yrityskauppatiimissä. Työni jakaantuu asiakastyöhän eli asiakkaiden toimeksiantojen hoitamiseen, myyntiin ja markkinointiin sekä muuhun toimiston hallintoon.

Millainen on työpäiväsi?

Päivien sisältö ja kesto vaihtelee hyvin paljon. Jokainen yrityskauppa on oma projektinsa, jonka aikataulut pitkälti määrittävät päivieni sisältöä. Toimeksiantojen rinnalla kulkevat muut osakasrooliin liittyvä tehtävät, kuten nuorempien tukeminen ja kouluttaminen, asiakassuhteiden ylläpito, myynti sekä toimiston hallintoon ja kehittämiseen liittyvät toimet.

Varsinkin transaktion aktiivisessa vaiheessa iso osa päivästä voi mennä puhelimessa eri osapuolten kanssa ja tiimin kanssa projektia työstäessä. Teen töitä pääasiassa toimistolta ja vain poikkeuksellisesti etänä. Mielestäni tiimit toimivat tehokkaammin toimistolla.

Millainen oli polkusi nykyisiin tehtäviisi?

Suunnitelmallinen ja sattumanvarainen. Asianajan työ oli aina kiinnostanut minua, opintojen aikaan olin muutamana kesänä kesätöissä turkulaisessa asianajotoimistossa. Opintojen viimeisenä vuotena hakeudun harjoittelijaksi Boreniukselle.

Toimistoilla ei vielä tuolloin ollut nykyisenkaltaisia harjoitteluohjelmia, vaan asiat toimivat enemmän ad hoc -periaatteella. Valmistumisen jälkeen aloitin Boreniuksella juristina. Ajatukseni oli keskittyä immateriaalioikeuksiin, mutta toimistot olivat tuolloin pienempiä ja vähemmän siiloutuneita. Niinpä ensimmäisen työvuoteni aikana ajauduin yrityskauppojen pariin.

Siitä on kulunut nyt reilut 20 vuotta. Asianajajuus oli siis suunnitelmallista, mutta yrityskauppojen pariin päätyminen enemmän sattumaa.

Mikä innostaa sinua työssäsi?

Pidän erityisesti siitä, miten pitkäaikaisissa asiakassuhteissa luottamus asiakkaan ja asianajajan välillä kasvaa siten, että asianajan rooli muuttuu toimeksiannon suorittajasta asiakkaan luotetuksi neuvonantajaksi. Tällöin yleensä kasvaa myös asianajajan tuottama lisäarvo asiakkaalle. On hienoa olla osa perinteistä professiota, johon kuuluu tietty kollegiaalisuus.

Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät työelämätaidot?

Sosiaaliset taidot, resilienssi, stressinsietokyky, proaktiivisuus, can do -asenne, halu oppia uutta. Juridiikan osalta omassa työssäni on tärkeää olla riittävän laaja-alainen.

Miten päädyit opiskelemaan Turun yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan?

Halusin juristiksi ja olen turkulainen, joten Turun oikeustieteellinen oli luontevin valinta. Opinnoissa keskeistä oli laaja-alaisuus. Ainakin yrityskaupoissa juristilla on oltava riittävän kattava kuva eri alojen lainsäädännöstä, jotta osataan tunnistaa tai tiedostaa mitä seikkoja eri tilanteissa tulee huomioida / selvittää. Tietyssä mielessä yrityskauppajuristit ovat, riidanratkaisijoiden ohella, isojen toimistojen viimeisiä "generalisteja".

Mikä oli parasta opinnoissa?

Opinnoissa parasta oli opiskeluaika itsessään. Silloin muodostuneet ystävyyssuhteet ovat omalla kohdallani yhä ne kaikkein merkityksellisimmät. Olin hyvin aktiivinen ainejärjestötoiminnassa, ja Lex oli yhteisönä hyvin keskeisessä roolissa. Opintojen varrella oli lukematon määrä merkityksellisiä tapahtumia ja hetkiä.

Millaisia haasteita kohtasit opintojesi aikana?

En voi väittää, etteikö Bo Grönholmin ruotsin tentti olisi aiheuttanut pientä stressiä.

Millainen suhde sinulla on kehittynyt Turun yliopistoon valmistumisen jälkeen? Mikäli olet osallistunut alumnitoimintaan, kerro kokemuksistasi.

Olen kiitollinen opiskeluajastani, ja muistelen Turun yliopistoa hyvin positiivisesti. Olen pyrkinyt olemaan aktiivisesti mukana Senilexissä, ja olin muutaman vuoden Senilexin hallituksessa. Välillä on ollut enemmän aikaa osallistua. Senilex on aktiivinen alumniyhteisö. Hienoa, että se pystyy yhdessä tiedekunnan kanssa aktivoimaan alumneja.

Vinkkisi opiskelijaitsellesi?

En lähtisi juuri muuttamaan mitään opiskeluajastani. Erasmus-vuoden olisin mahdollisesti voinut viettää Ranskan sijaan Englannissa. Common law -järjestelmän opiskelusta olisi ollut nykyisessä työssä enemmän hyötyä.

Kappale, joka kuvaa opiskeluaikaasi?

Opiskeluaikaa kuvaavia biisejä olisi lukuisia. Ehkä leimallisimpina tulevat mieleen Kikan ja Frederikin muutamat kappaleet sekä Jerry Cotton.

Luotu 20.09.2024 | Muokattu 20.09.2024