100 vuotta täyttävän Turun yliopiston tähtitieteen historia esillä uudessa Yrjö Väisälä -museossa

14.10.2024

Tiesitkö, että Kaarinan Tuorlassa on valmistettu 1950-luvulta lähtien maailman parhaita kaukoputkia? Entä tiedätkö, millaista on tähtitieteilijän työ? Tutustu Suomen suurimpaan tähtitieteelliseen observatorioon, sen perustajan Yrjö Väisälän (1891–1971) hämmästyttäviin tieteellisiin saavutuksiin sekä Väisälän jälkeen tulleiden Turun yliopiston tähtitieteilijäsukupolvien työhön. Museo aukeaa maanantaina 14.10. ja on auki syyslomaviikolla ma-to ja la klo 14–18.

Turun yliopiston tähtitieteilijät ovat vuosikymmeniä tehneet maailman parhaita kaukoputkia, ja huippuluokan optiikkaa tehdään Tuorlassa tänäkin päivänä. Väisälä keksi myös useita tiedettä mullistaneita huipputarkkoja mittausmenetelmiä, ja keksi perustan muun muassa nykyaikaiselle gps-paikannukselle. Opastetulla kierroksella kuulet lisää Väisälän ja muiden Turun yliopiston tähtitietelijöiden hämmästyttävistä saavutuksista!

Yrjö Väisälä -museo on uusi erikoismuseo entisellä Turun yliopiston Tuorlan observatoriolla Kaarinassa. Lokakuussa avautuva museo juhlistaa 100 vuotta täyttävän Turun yliopiston tähtitieteen perustajaa Yrjö Väisälää ja tähtitieteen oppiaineen kiehtovaa historiaa.

Yrjö Väisälän tiedemiesura oli poikkeuksellinen

Tähtitieteen opetus alkoi Turun yliopistossa Yrjö Väisälän toimesta vuonna 1924, sata vuotta sitten, ja Väisälä koulutti Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen professorina kokonaisen sukupolven uusia luonnontieteilijöitä.

Väisälä keksi useita tiedettä mullistaneita, huipputarkkoja mittausmenetelmiä ja laitteita, valmisti aikansa parhaita kaukoputkia, ja löysi satoja uusia Aurinkokunnan kohteita. Väisälä perusti myös tähtiharrastajien Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry:n, jossa on nykypäivänä kymmeniä tuhansia jäseniä. Yrjö Väisälän vaikutus yhteiskuntaamme ja tieteeseen on kiistaton.

Väisälä-museossa esitellään kattavasti Väisälän keksintöjä ja huipputarkkoja menetelmiä, joilla on merkittävää kansainvälistä vaikutusta vielä nykyäänkin. Museossa esitellään lisäksi myös Väisälän jälkeen tulleiden Turun yliopiston tähtitieteilijäsukupolvien työtä ja vaikuttavia saavutuksia.

Avaruuspuiston ja museon syyslomaviikon, 12.–20.10. ohjelmatarjonnasta löytyy museossa järjestettävien kokoperheen keksijäkierrosten lisäksi Avaruuspuisto Väisälän vaihtuvat planetaarioelokuvat, komeettapajoja ja opastettuja kierroksia sekä observatorion avointen ovien ilta. Alueella on myös mm. erikoishiontapajoja sekä erikoismittauksia varten louhittu seitsenkymmentämetrinen kalliotunneli, joihin pääsee tutustumaan observatoriokierroksilla.

Museon esine- ja kuvakokoelmat muodostuvat Turun museokeskukselta, Maanmittauslaitokselta, Turun Ursa ry:ltä ja yksityisiltä henkilöiltä saaduista lahjoituksista. Museossa on näytteillä myös Turun yliopiston esineistöä. Museo toimii tiedekeskus Avaruuspuisto Väisälän yhteydessä, ja hankkeen toteuttamiseen ovat osallistuneet Avaruuspuiston lisäksi Turun yliopiston tähtitieteilijät sekä Tuorlassa kaukoputkien optiikkaa valmistavan Opteon Oy:n työntekijät. Hanketta on tukenut Suomen Kulttuurirahaston Varsinais-Suomen rahasto.

Voit lukea lisää Yrjö Väisälästä ja 100 vuotta täyttävän Turun yliopiston tähtitieteen historiasta professori Mauri Valtosen kirjoituksesta, sekä pian julkaistavasta jutusta.

Luotu 14.10.2024 | Muokattu 14.10.2024