Vuoden 2024 Elias Tillandz -palkittu tutkimus osoittaa rinnan rasvakudoksen voivan ehkäistä syövän leviämistä

29.08.2024

Vuoden 2024 Elias Tillandz -palkinto myönnettiin uraauurtavalle tutkimukselle, jossa tutkijat löysivät mahdollisen selityksen sille, miksi sekä tiivis rintakudos että ikääntyminen lisäävät rintasyövän riskiä. Palkinto luovutettiin tutkijoille torstaina 29.8.2024 BioCity-symposiumin yhteydessä.

Elias Tillandz -julkaisupalkinto myönnetään vuosittain parhaalle BioCity Turun tutkijoiden julkaisemalle tutkimusartikkelille. Suuruudeltaan 12 000 euron palkinnon ovat rahoittaneet puoliksi BioCity Turku ja Åbo Akademin säätiö. BioCity Turku on Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen organisaatio, joka tukee ja koordinoi Turun kampusalueen biotieteiden tutkimusta.

Biocenter Oulun tieteellinen johtaja Johannes Kettunen tiiminsä kanssa valitsivat palkinnon saajan koko tutkijayhteisön ehdotusten pohjalta.

Tänä vuonna palkinto myönnettiin tutkimusprofessori Johanna Ivaskan ja tutkijatohtori James Conwayn johtaman tutkimusryhmän tutkimusartikkelille. Turun yliopiston, Turun Biotiedekeskuksen ja Turun yliopistollisen keskussairaalan tutkijat ja lääkärit tekivät tutkimuksessa mullistavan havainnon mastektomian läpikäyneistä naisista koostuvasta kohorttiaineistoista.

Kliinikoiden ja tutkijoiden yhteistyöstä syntynyt tutkimus osoittaa, että rintakudoksen pehmeästä rakenteesta vastaavat terveet rasvasolut estävät tehokkaasti rintasyövän leviämistä erittämällä IGFBP2-nimistä tekijää, joka neutraloi syöpäkasvaimen tuottamaa, invaasiota lisäävää IGF-II kasvutekijää.

Elias Tillandz -palkinto on nimetty Turun Akatemian professorin Elias Tillandzin (1640–1693) mukaan. Tillandz toi kokemusperäisen tieteen Turkuun ja julkaisi ensimmäisen varsinaisen tieteellisen tutkimuksen Turussa.

Proteiinilöydös rinnan terveessä rasvakudoksessa hillitsee syövän leviämistä

Rasvakudoksen on tyypillisesti ajateltu edistävän syövän leviämistä, mutta Ivaskan ja Conwayn tutkimus osoittaa, että terveen rintakudoksen rasva saattaakin toimia suojaavana tekijänä.

– Terve rasvakudos ylläpitää kudoksen normaalia tasapainoa ja estää mahdollisen kasvaimen leviämistä. Lienee siis aika arvioida uudelleen rasvan roolia syövän säätelyssä, ja selvittää sitä tarkemmin, akatemiatutkija Emilia Peuhu, tutkimuksen keskeinen yhteistyökumppani toteaa.

Rintasyövän ennuste on merkittävästi huonompi niillä syöpäpotilailla, joiden kasvain on muuntautunut paikallisesta kasvaimesta ympäristöönsä tunkeutuvaksi nk. invasiiviseksi kasvaimeksi. Näissä tapauksissa sairauden kehittyminen levinneeksi, etäpesäkkeitä lähettäneeksi syöväksi on korkea. Tämän takia tutkimusryhmä keskittyi etsimään normaalista kudoksesta ja paikallisten rintasyöpien ympäristöstä leviämistä estäviä tekijöitä.

Tutkijat löysivät IGFBP2-tekijän, joka estää syöpäsolujen invaasiota. He myös havaitsivat, että sen ilmentyminen vähenee normaalissa rintakudoksessa iän myötä, viitaten iän mukanaan tuomaan heikentymiseen tässä syövän estomekanismissa.

Suomen Syöpäinstituutin tutkimusprofessori Johanna Ivaska pitää havaintoa merkittävänä:

– Ikä ja rintakudoksen tiiviys ovat molemmat hyvin tunnettuja rintasyövän riskitekijöitä. Tiiviissä rintakudoksessa on luontaisesti vähemmän rasvaa, myös iän myötä rasvakudoksen määrä ja sen kyky tuottaa IGFBP2:ta vähenee. Vaikuttaisikin siltä, että olemme löytäneet yhden selityksen näille syövän riskitekijöille.

Tutkimuksen merkitystä korostaa myös tutkijoiden löytämä mahdollinen hoitokeino.

– Monet nykyiset syöpähoidot perustuvat terapeuttisiin vasta-aineisiin. Me havaitsimme, että IGF-II-tekijään sitoutuva vasta-aine toimii biologisesti kuten IGFBP2 ja pystyi estämään tehokkaasti syövän leviämistä kudosviljelmissä, tutkimusta johtanut tutkija James Conway selittää.

Tutkimus jatkuu seuraavaksi tämän lupaavan terapeuttisen mahdollisuuden selvittelyllä.

Kuva. A, kudosnäyte terveestä nuoresta rintakudoksesta (vasemmalla), jossa näkyy runsaasti normaalia rasvakudosta (valkoiset alueet) ja vertailuna invasiivinen rintakasvain, jossa rasvakudos on korvaantunut syövällä ja sen tuottamalla sidekudoksella (oikea). B, Kudosvärjäys IGFBP2-tekijän ilmentymisestä nuoremmassa ja iäkkäämmässä normaalissa rintakudoksessa.

Palkittu artikkeli “IGFBP2 secretion by mammary adipocytes limits breast cancer invasion” on julkaistu Science Advances -tiedelehdessä heinäkuussa 2023.

> Mediatiedote: Rinnan terve rasvakudos voi ehkäistä syövän leviämistä

Alkuperäinen tutkimusartikkeli: IGFBP2 secretion by mammary adipocytes limits breast cancer invasion

Kuva medialle

Media voi vapaasti hyödyntää oheista kuvaa aiheeseen liittyvässä uutisoinnissaan.

> Johanna Ivaska ja James Conway (Kuva: Antti Tarponen, Turun yliopisto)

Johanna Ivaska, p. 040 502 0812, joivaska@utu.fi

James Conway, james.conway@utu.fi

> Elias Tillandz -palkinto