Uusi raportti tarjoaa uniikkeja näkökulmia yliopistojen tulevaisuuteen

17.10.2024

Turun yliopiston tuore Future Directions and Possibilities for the University -raportti tarjoaa ainutlaatuisen ja kattavan katsauksen yliopistojen tulevaisuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja mahdollisiin kehityskulkuihin. Raportti on osa yliopistossa käynnissä olevaa strategisen ennakointityön hanketta, jonka yliopiston strategisen ohjauksen yksikkö käynnisti vuonna 2022 yhteistyössä tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kanssa.

Future Directions and Possibilities for the University -raportissa tarkastellaan keskeisimpiä trendejä, muutosvoimia ja kehityssuuntia, jotka muovaavat yliopistojen tulevaisuutta. Raportti tarjoaa arvokasta tietoa kaikille yliopistoille, jotka joutuvat tarkastelemaan ja suunnittelemaan toimintaansa aikakaudella, jota leimaavat nopea teknologinen muutos, ympäristökysymykset, poliittinen epävakaus ja muuttuvat yhteiskunnalliset odotukset.

Raportin tutkimustulokset korostavat strategisen ennakoinnin merkitystä tilanteessa, jossa yliopistojen on navigoitava yhä monimutkaisemmassa ja entistä kilpaillummassa globaalissa toimintaympäristössä. Tulosten on tarkoitus tukea yliopistojen päätöksentekoa, resurssien kohdentamista, institutionaalista suunnittelua ja muita toimenpiteitä, jotka viime kädessä vahvistavat yliopistojen sitoutumista opetuksen ja tutkimuksen huippuosaamiseen.

– Yliopistojen strategisten valintojen merkitys kasvaa toimintaympäristömme jatkuvasti muuttuessa. Ennakointityö auttaa tekemään strategisia päätöksiä, joilla voimme itse vaikuttaa toivotun tulevaisuuden rakentamiseen. Turun yliopiston ennakointihanke yliopistojen tulevaisuuteen vaikuttavista tekijöistä on kansainvälisestikin ainutlaatuinen, sillä yliopistojen tulevaisuuksia ei ole vielä kovinkaan paljon tutkittu. Toivomme, että hankkeesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Turun yliopiston lisäksi myös laajemmin kotimaisella ja kansainvälisellä korkeakoulukentällä, toteaa Turun yliopiston strategiajohtaja ja ennakointihankkeen vetäjä Päivi Mattila-Wiro.

Future Directions and Possibilities for the University -raportti pohjautuu syväluotaavaan kirjallisuuskatsaukseen ja Delfoi-menetelmällä kerättyyn aineistoon. Kirjallisuuskatsaus kattoi yli 200 tieteellistä artikkelia ja raporttia, joiden avulla saatiin kattava käsitys yliopistoihin vaikuttavista maailmanlaajuisista suuntauksista. Delfoi-menetelmällä kerättiin näkemyksiä eri yksiköitä ja erilaisia rooleja edustavilta yliopistoyhteisön jäseniltä. Tutkimustyöstä vastasivat Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen asiantuntijat.

Raportin neljä pääteemaa keskittyvät yliopistojen tulevaisuutta muokkaaviin keskeisiin osa-alueisiin. Teemoihin kuuluvat yliopisto keskeisenä yhteiskunnallisen tiedontuotannon instituutiona​, yliopisto autonomisiin tieteenaloihin pohjautuvana organisaationa​, yliopisto toiminnallisena organisaationa (tutkimus- ja opetustoiminta, tukipalvelut) sekä yliopiston tilallisuus tulevaisuudessa (materiaaliset ja immateriaaliset rakenteet).  ​

– Yliopisto on keskeinen instituutio yhteiskunnan osaamispohjan uudistamisessa sekä uuden tutkimukseen perustuvan tietämyksen tuottamisessa. Nyt julkaistussa raportissa tarkastellaan paitsi yliopiston asemaa suhteessa jatkuviin yhteiskunnallisiin ja globaaleihin muutoksiin myös mahdollisia radikaaleja kehityskulkuja, jotka voivat tulevaisuudessa vaikuttaa yliopiston toimintaan. Monien kriisien aikakautena on keskeistä, että myös yliopistossa arvioidaan tulevaisuusnäkymiä mahdollisten kehityskulkujen ja muutosten näkökulmasta, pohtii professori Toni Ahlqvist Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta.

Raportin tuloksia ja ennakointityön merkitystä käsitellään Yliopisto globaalissa toimintaympäristössä –yleisötilaisuudessa keskiviikkona 23.10. klo 13:00-16:00. Tilaisuuteen voi osallistua paikan päällä Turun yliopiston Tauno Nurmela -salissa tai etäyhteyden välityksellä.

Luotu 17.10.2024 | Muokattu 17.10.2024