Yliopisto globaalissa toimintaympäristössä – tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan yliopistojen tulevaisuudesta

09.09.2024

Turun yliopistossa käynnissä oleva strategisen ennakoinnin hanke on kartoittanut näkemyksiä kansainvälisen toimintaympäristön trendeistä, kehityssunnista, ideoista ja visioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi yliopistojen tulevaisuuteen. Hankkeen kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa kuullaan ja keskustellaan ennakointityön tuloksista ja merkityksestä.

Miten yliopistot asemoivat itsensä nyt ja tulevaisuudessa? Yliopistojen tulevaisuutta koskevissa tutkimuksissa korostuvat yhä useampia muutosvoimat, jotka vaikuttavat siihen, miten yliopistot täyttävät keskeiset opetus- ja tutkimustehtävänsä. Joidenkin näkökulmien mukaan yliopistojen historiassa eletään juuri parhaillaan käännekohtaa, kun ennennäkemättömät ulkoiset paineet, markkinavoimat ja poliittinen vaikuttaminen haastavat yliopistojen perusperiaatteita ja tarkoitusta. Tulevaisuuden uhkakuvia on lukuisia, mutta olosuhteiden muutokset tarjoavat myös runsaasti mahdollisuuksia ja positiivista tarttumapintaa.

Turun yliopistossa keskiviikkona 23.10.2024 järjestettävässä kaikille avoimessa Yliopisto globaalissa toimintaympäristössä -tilaisuudessa pureudutaan yliopistojen tulevaisuuteen ennakointityön ja tulevaisuustiedon näkökulmasta. Osallistua voi paikan päällä tai etäyhteyden välityksellä.

Ennakointi ja tulevaisuusajattelu luovat edellytyksiä etsiä toimivia ratkaisuja

Turun yliopiston strategisen ohjauksen yksikössä lähdettiin vuonna 2022 satsaamaan strategiseen ennakointiin ja tulevaisuusajatteluun. Osana ennakointityötä käynnistettiin hanke, jossa on analysoitu Turun yliopiston kansainvälistä toimintaympäristöä ja yliopistotoiminnan globaalia tilannekuvaa. Hanketta toteutetaan yhdessä Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kanssa.

– Ennakointityön avulla systemaattisesti kerättyä tulevaisuustietoa käytetään yliopiston strategisen suunnittelun osana. Näin mahdollistamme yliopiston ennakoivan päätöksenteon ja tehostamme päätöksenteon vaikuttavuutta yliopistossa. Tarkoituksemme on olla tulevaisuuteen suuntautunut ja siten pitää yliopistomme kilpailukykyisenä, elinvoimaisena ja houkuttelevana yliopistona myös jatkossa, kertoo strategiajohtaja Päivi Mattila-Wiro.

– Vaikka nopeiden muutosten keskellä on oltava ketterä, on pystyttävä myös katsomaan kauas. Mikä nyt vallitsee muualla, voi vallita täällä huomenna. Lisäksi on löydettävä erilaisia tulevaisuusnäkymiä, olivatpa ne miten hankalia tai epämiellyttäviä. Vain näin niistä voidaan avoimesti keskustella ja löytää ne polut, jotka ovat toivottavia tai vähintään siedettäviä. On ajateltava systemaattisesti, jotta voidaan ajatella positiivisestikin, toteaa erikoistutkija Veli Virmajoki.

Turun yliopisto toivottaa kaikki kiinnostuneet lämpimästi tervetulleeksi kuulemaan ja keskustelemaan yliopistojen tulevaisuudesta ja ennakointityön merkityksestä!

Yliopisto globaalissa toimintaympäristössä

Aika: keskiviikko 23.10.2024 klo 13:00-16:00.

Paikka: Tauno Nurmela – Sali, Turun yliopiston päärakennus.

Tilaisuutta on mahdollista seurata myös etäyhteydellä tämän linkin kautta.

12:30 – 13:00  Kahvit päärakennuksen aulassa

13:00 – 13:05  Tervetuloa, Turun yliopiston rehtori Marjo Kaartinen

13:05 – 13:15  Strateginen ennakointi Turun yliopistossa, strategiajohtaja Päivi Mattila-Wiro

13:15 – 13:30  Yliopistojen ennakointityön merkitys muuttuvassa globaalissa toimintaympäristössä, johtaja Juha Kaskinen, tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto