Turun yliopiston tutkimuksesta syntynsä saanut syöpädiagnostiikan yritys pureutuu pään ja kaulan alueen syöpien ratkaisemattomaan ongelmaan

08.08.2024

Turun yliopiston ja Tyksin tutkijoiden sekä AURIA biopankin yhteistyön pohjalta perustettu syöpädiagnostiikan yritys Thestra Oy on kehittänyt ratkaisun pään ja kaulan alueen syöpien diagnostiikkaan. Yhtiölle myönnettiin riskirahoitus Nordic Science Investments Oy -rahoitusyhtiöltä.

Nykyaikaisessa syövän hoidossa pyritään mahdollisimman tehokkaaseen hoitoon, joka aiheuttaisi potilaille mahdollisimman vähän sivuvaikutuksia. Hoidon yksilöllinen valinta jokaiselle potilaalle vaatii diagnoosikeinoja, joilla voidaan erottaa potilaat syövän aggressiivisuuden mukaan. Tällaisia keinoja on kuitenkin hyvin rajatusti saatavilla, minkä johdosta monissa syöpätyypeissä kaikki potilaat saavat samankaltaista hoitoa ja täten myös samat hoidon sivuvaikutukset.

Turun yliopistossa tehdyn tutkimustyön sekä Turun yliopiston ja Turun yliopistollisen keskussairaalan tutkijoiden sekä AURIA biopankin pitkäaikaisen yhteistyön pohjalta vastikään perustettu uusi syöpädiagnostiikan yritys, Thestra Oy, kehittää tuotetta, jolla pään ja kaulan alueen syöpäpotilaista voitaisiin tunnistaa ne, joiden tauti voitaisiin parantaa vähemmän sivuvaikutuksia aiheuttavilla hoidoilla.

Pään- ja kaulan alueen syöpä on kuudenneksi yleisin syöpä ja se diagnosoidaan vuosittain noin miljoonalla uudella potilaalla maailmanlaajuisesti. Thestran kehittämä tuote, EPLINEx™, tarjoaa pään ja kaulan alueen syöpäpotilaiden diagnostiikkaan ratkaisun, joka puuttuu tällä hetkellä täysin syöpädiagnostiikan markkinoilta. Tuotteen tyyppistä diagnostista ratkaisua pään ja kaulan alueen syövän aggressiivisuuden varhaisen vaiheen tunnistamiseen onkin pyritty löytämään jo vuosikymmeniä.

Thestra ja EPLINEx™ perustuvat dosentti Sami Ventelän ja professori Jukka Westermarckin työryhmien pitkäjänteiseen yhteistyöhön tavoitteena löytää uusia potilaskäyttöön soveltuvia syövän diagnostiikkamenetelmiä.

Dosentti Ventelä toimii erikoislääkärinä Turun yliopistollisessa keskussairaalassa ja professori Westermarckin kanssa ohjaa tutkimusryhmää Turun biotiedekeskuksessa. Professori Westermarck toimii lisäksi biotieteen laitoksella ja kuuluu yliopiston InFlames-lippulaivaan.

EPLINEx™ -teknologia on suojattu Turun yliopiston toimesta (patentti ja tavaramerkki). Tuotteen perustana olevaa perustutkimusta on tuettu Suomen Akatemian ja Erkon säätiön rahoituksella, ja teknologiaa on jatkojalostettu ennen yrityksen perustamista Business Finlandin ”Research-to-Business” -rahoituksella (R2B).

– Turun yliopiston innovaatiopalvelut suojaavat ja kaupallistavat yliopiston piirissä syntyviä keksintöjä ja osaamista. R2B-rahoitus on ainoa suomalainen julkisen sektorin rahoitusinstrumentti, jolla voidaan kehittää tutkimuslähtöisiä innovaatioita kohti liiketoimintaa. Yliopisto voi myydä tai lisensoida innovaation, ratkaisun tai teknologian olemassa olevalle yritykselle, tai R2B-hankkeen lopputuloksena voi syntyä uusi startup-yritys. Tavoitteena on kuitenkin suomalaisen elinkeinoelämän uusiutuminen ja kansainvälinen kasvupotentiaali. Olemme iloisia, että R2B hankkeessa kehitetyn EPLINEx™-teknologian pohjalta on syntynyt uusi startup-yritys, Thestra Oy, kertoo Turun yliopiston liiketoiminnan kehittämispäällikkö Anne Marjamäki.

Thestran liiketoiminta käynnistyi varsinaisesti tänä kesänä yrityksen saadessa riskirahoituksen Nordic Science Investments (NSI) -rahoitusyhtiöltä. NSI panostaa erityisesti suomalaisiin ja pohjoismaisiin startup-yrityksiin, joiden toiminta perustuu korkeatasoiseen tieteeseen. NSI:llä on menossa useita neuvotteluja liittyen muihinkin turkulaisista yliopistoista kummunneisiin hankkeisiin.

– Haluamme tukea tiimejä, joiden työn tieteellinen pohja on vahva ja kehitettävällä tuotteella on merkittävä markkinapotentiaali. Thestrassa näemme näiden molempien dimensioiden toteutuvan, ja täten olemme innoissamme mukana mahdollistamassa heidän kasvuaan, sanoo Alexandra Gylfe Nordic Science Investments Oy:stä.

Ensimmäinen vaihe Thestran liiketoiminnassa on käynnistää EPLINEx™-diagnostiikkapalvelu Suomessa ja valituissa sairaaloissa ulkomailla. Tulevaisuuden kasvuvisio muodostuu Thestran liiketoimintaa tukevista elementeistä. Ensitavoitteena on saada EPLINEx™ käyttöön suurimmassa osassa maailmaa yhteistyössä globaaleilla markkinoilla toimivien diagnostiikkayritysten kanssa.

Samanaikaisesti Thestra toteuttaa teknologian uudistumissuunnitelmia. Yritys muun muassa kehittää tekoälypohjaista digipatologiaa, jonka avulla on mahdollista entisestäänkin tarkentaa potilaiden ennusteen arviota ja lisätä hoidonvalinnan luotettavuutta. Lisäksi Thestran tavoitteena on laajentaa portfoliotansa uusiin syöpädiagnostisiin ratkaisuihin sekä kaupallinen yhteistyö syöpälääkkeitä kehittävien lääkeyritysten kanssa.

Lisätietoja antavat:

Dosentti Sami Ventelä
Turun yliopisto ja Turun yliopistollinen keskussairaala
satuve@utu.fi

Professori Jukka Westermarck