Akatemiatutkija Kari Kurpalle Suomen Syöpäinstituutin Eero Saksela -palkinto

07.10.2024

Akatemiatutkija, dosentti Kari Kurpalle on myönnetty Suomen Syöpäinstituutin (Finnish Cancer Institute) Eero Saksela -palkinto Syöpäinstituutin symposiumin yhteydessä.

Kuvaaja/Tekijä

Suomen Syöpäinstituutti

Akatemiatutkija Kari Kurpalle myönnettiin arvostettu Eero Saksela -palkinto tunnustuksena hänen ansioituneesta tutkimuksestaan.

Kurppa väitteli tohtoriksi lääketieteellisestä biokemiasta Turun yliopistossa vuonna 2014. Vuonna 2016 hän siirtyi väitöskirjan jälkeisiin opintoihin Dana-Farber Cancer Institute, Harvard Medical Schooliin Bostoniin professori Pasi Jänteen mentoroitavaksi.

Post doc -työnsä aikana Kurppa tutki keuhkosyövän EGFR-kohdennettuun hoitoon kohdistuvan resistenssin mekanismeja ja löysi ns. YAP-proteiinin (Yes-associated protein) keskeisen roolin resistenssin kehittymisessä. Vuodesta 2021 lähtien Kurppa on toiminut akatemiatutkijana Turun yliopistossa. Hänen tutkimusryhmänsä keskittyy ymmärtämään syöpäsolujen varhaista sopeutumista kohdennettuihin hoitoihin ja kehittämään uusia yhdistelmästrategioita, joilla pyritään estämään muodostuneen lääkeresistenssin syntyminen.

Eero Saksela –palkinnolla halutaan nostaa esiin tieteelliset ansiot yhdessä kansainvälisen liikkuvuuden kanssa ja palkita siten nuori, ansioitunut, kotimaahan palaava tutkija. Emeritusprofessori Eero Saksela oli keskeinen henkilö Syöpäinstituutin alkuaikoina ja kehityksessä toimien sekä hallituksen että tieteellisen neuvottelukunnan pitkäaikaisena puheenjohtajana. Eero Saksela -palkintoa on jaettu vuodesta 2014 lähtien ja sen arvo on 5000 euroa. Palkinto jaetaan Syöpäinstituutin symposiumin yhteydessä.

Luotu 07.10.2024 | Muokattu 07.10.2024