Turun yliopiston kansainvälinen poikkitieteellistä ja eri alojen välistä yhteistyötä edistävä ohjelma juhlii ensimmäistä vuottaan

05.09.2024

Turun yliopistossa 1.9.2023 käynnistyneen Turku Intersectoral Excellence Scheme (TIES) -ohjelman ensimmäinen vuosi on ollut menestyksekäs. Uraauurtava ohjelma on auttanut luomaan uusia tapoja poikkitieteelliseen ja alojen väliseen työskentelyyn.

TIES-ohjelma toimii osana Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumia (Turku Institute for Advanced Studies, TIAS), jonka tavoitteena on edistää ihmistieteellistä huippututkimusta ja rakentaa poikkitieteellinen tutkijayhteisö. TIES-ohjelman tarkoituksena on luoda joukko asiantuntijatutkijoita, jotka pystyvät tunnistamaan ja kehittämään yhteistyömahdollisuuksia korkeakoulujen ja muiden tahojen välillä.

TIES on saanut Euroopan komission Marie Skłodowska-Curie -ohjelmasta 1,14 miljoonan euron rahoituksen, jonka avulla rahoitetaan kahdeksan kansainvälisen tutkijan kolmivuotisia tutkimushankkeita. Edellytyksenä on, että tutkijat suorittavat enintään kuuden kuukauden mittaisen työskentelyjakson korkeakoulun ulkopuolisessa organisaatiossa.

Työskentelyjaksoja varten Turun yliopisto on solminut useita uusia kontakteja ulkopuolisiin organisaatioihin, joiden joukossa ovat muun muassa Tukholman Filosofiska School, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi), Siirtolaisuusinstituutti, Historioitsijat ilman rajoja -yhdistys, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI), Museokeskus Vapriikki ja Sexpo-säätiö. TIES-tutkijat työskentelevät yhteistyössä organisaatioiden kanssa molemminpuolisen hyödyn saavuttamiseksi.

Muita TIES-ohjelman puitteissa toteutettuja toimenpiteitä ovat muun muassa eri alojen välistä työskentelyä käsittelevän työpajan järjestäminen sekä paikallisen liiketoimintaosaaja Patrik Anckarin nimittäminen yliopiston työelämäprofessorin tehtävään. Anckarin tehtävänä on muun muassa auttaa TIES-tutkijoita heidän tutkimuksensa levityksessä ja kaupallistamisessa.

– TIES-ohjelman ensimmäinen vuosi on ollut todella mielenkiintoinen. Se on kansainvälistänyt TIASin työtä entisestään ja saanut aikaan uusia kumppanuuksia. Ohjelma on ollut älyllisesti innostava ja luonut uusia tapoja sekä poikkitieteelliseen että alojen väliseen työskentelyyn, kertoo TIAS johtaja, professori Martin Cloonan.

Karvin varajohtaja Hannele Seppälä on samoilla linjoilla professori Cloonanin kanssa.

– Meillä oli ilo toimia isäntänä yhdelle TIES-tutkijalle, Xingguo Zhoulle. Hän toi meille uusia näkökulmia ja ajatuksia erilaisista työskentelytavoista, Seppälä toteaa.

TIES-ohjelman tutkija Ranjana Sahan mukaan ohjelmaan osallistuminen on avartanut hänen maailmankuvaansa ja innostanut häntä.

– Olen iloinen saadessani osallistua innovatiiviseen TIES-ohjelmaan. Se on ollut elämää muuttava kokemus, joka on avannut silmäni monille uusille mahdollisuuksille ja innoittanut minua edistämään yliopiston ja Suomen menestystä, Saha kertoo.

TIES-ohjelma toivottaa yhteistyömahdollisuudet tervetulleiksi ja ottaa mielellään vastaan yhteydenottoja mahdollisilta kumppaneilta.

Euroopan unionin rahoittama. Esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat ainoastaan tämän tekstin laatijoiden näkemyksiä eivätkä välttämättä vastaa Euroopan unionin tai Euroopan tutkimuksen toimeenpanovirasto (REA) kantaa. Euroopan unioni ja REA eivät ole vastuussa niistä.

Luotu 05.09.2024 | Muokattu 05.09.2024