Turun kauppakorkeakoulun Business Innovation Camp -konseptin tuorein toteutus Finnairin ja IBM Finlandin kanssa Bostonissa saatiin menestyksekkäästi päätökseen viikonloppuna Bostonissa. Kaikki osapuolet ovat erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön, joka saakin jatkoa myös leirin jälkeen.
Business Innovation Camp on Turun kauppakorkeakoulun innovaatiokonsepti. Leirin muodossa toteutettavassa yhteistyössä yrityskumppanit asettavat kauppakorkeakoulun maisterivaiheen opiskelijoille haasteen, jota ratkotaan kauppakorkeakoulun ja yritysten edustajien mentoroimissa tiimeissä.
Bostonissa 30.9.–4.10.2019 järjestetyn innovaatioleirin yrityskumppanit olivat IBM Finland ja Finnair.
Viikon kestäneessä innovaatioprosessissa hakuprosessin kautta valittu ryhmä kauppakorkeakoulun viimeisen vuoden opiskelijoita ratkoi IBM Finlandin ja Finnairin haastetta tulevaisuuden asiakaslähtöisestä ja samalla kestävästä ruoan toimitusketjusta. Voittajaksi tuomaristo valitsi leirin finaalissa pitchausten jälkeen kolmesta erinomaisesta ideasta Tuulia Kailajärven ja Tiina Määtän kehittämän Trash2Cash-konseptin.
Turun yliopiston kauppakorkeakoulun yritysyhteistyöstä vastaava johtaja Antti Saurama on erittäin tyytyväinen leirin toteutukseen ja tuloksiin sekä sen positiivisesta vaikutuksesta yhteistyöhön.
– Bostonissa järjestetty Innovation Camp oli jälleen kerran hyvä osoitus siitä, kuinka innovaatiokonseptilla voidaan sitoa yhteen kauppakorkeakoulu ja yritykset kaikkia hyödyntävällä tavalla. Tulokset vakuuttivat kaikki osapuolet, mikä motivoi meitä campin järjestäjiä jatkamaan yhteistyötä myös jatkossa, Saurama sanoo.
Yrityskumppanit tyytyväisiä opiskelijoiden erinomaiseen suoriutumiseen
Finnairin Digital Transformation Lead Patrik Etelävuori kertoo, että Finnairilla osattiin odottaa hyvää tulosta Bostonin innovaatioleiristä.
– Opiskelijat osoittivat jo ennen campin alkua suurta mielenkiintoa ja aloitekykyä haastetta kohtaan. Campin tulokset ylittivät kuitenkin meidän korkeat odotuksemme. Emme osanneet kuvitella, että opiskelijat niin lyhyessä ajassa omaksuisivat Finnair Kitchenin tuotantoketjun pääpiirteet, joista he osasivat määrittää keskeisiä haasteeseen liittyviä ongelmakohtia ja keskittää ratkaisuehdotuksensa niihin.
Etelävuori kertoo, että Finnairilla uskotaan innovaation saattoliikkeeseen – siihen, että innovaatiota ei tehdä pelkän innovoinnin takia.
– Päätimme jatkaa campin ideoiden iterointia muun muassa kutsumalla opiskelijat Slushiin Finnairin järjestämään tilaisuuteen esittelemään ideansa, aktivoitumaan startup-yhteisössä sekä löytävän uusia mahdollisuuksia ja ajatuksia ideoidensa jatkojalostamiseen.
IBM Suomen yhteiskuntasuhteiden ja Pohjoismaiden yliopistosuhteiden johtaja Maarit Palo kertoo, että IBM lähti innolla mukaan asiakkaan liiketoiminnan todelliseen haasteeseen vastaavaan Business Innovation Camp -konseptiin, joka oli heille uusi kokemus.
– Tarjosimme opiskelijoille tietoutta teknologisista mahdollisuuksista toimialalla keskittyen erityisesti Finnair Kitchenin asettamaan haasteeseen. Halusimme tuoda opiskelijoille paikallista ja kansainvälistä osaamista muun muassa elintarvikkeiden jäljitettävyydestä lohkoketjuteknologian avulla (Food Trust) sekä esimerkkejä tekoälyn mahdollisuuksista ja toteutuksista muun muassa toimitusketjun hallinnassa. Pääsimme myös opiskelijoiden kanssa vierailulle Bostonin kyberkeskukseemme IBM X-Force Command Centeriin.
Palon mukaan opiskelijoiden paneutuminen ja työskentely haasteen parissa oli upeaa seurattavaa.
– Saimme olla seuraamassa tulevaisuuden tekijöiden loistavaa työtä ja tuloksia. Lisäksi myös itse opimme paljon campin aikana. Innolla odotamme jatkoa ja toivottavasti tapaamme opiskelijat IBM Think Summitissa lokakuussa, jonne heidät olemme mukaan kutsuneet inspiroitumaan lisää esimerkiksi tekoälystä ja siitä, miten rakennetaan maailman parasta Suomea – yhdessä, Palo sanoo.
Business Innovation Camp -konsepti herättää mielenkiintoa Suomessa ja kansainvälisesti
Kauppakorkeakoulu on menestyksekkäästi laajentanut ja systematisoinut Business Innovation Camp -konseptiaan kansainväliseksi innovaatioyhteistyömuodoksi viime vuosien aikana. Konseptia toteutetaan yhdessä kumppaniyritysten ja -yliopistojen kanssa noin viikon mittaisena sekä Suomessa että ulkomailla. Opiskelijat valitaan mukaan kuhunkin Campiin hakemusten perusteella.
Business Innovation Camp toteutettiin ensimmäistä kertaa kansainvälisesti vuonna 2018 Singaporessa, jossa järjestetään leiri jälleen tammikuussa 2020. Kotimaassa järjestetään loka–marraskuussa 2019 Fican West Innovation Camp yhteistyössä lääkeyhtiö Rochen, Turun yliopistollisen keskussairaalan ja Läntinen syöpäkeskus FICAN Westin kanssa.