Heidi Furusta uusi työterveyshuollon ja työlääketieteen työelämäprofessori Turun yliopistoon

14.08.2024

Turun yliopiston työterveyshuollon ja työlääketieteen työelämäprofessoriksi on valittu lääketieteen tohtori Heidi Furu. Hän on ansioitunut tutkija, työterveyslääkäri sekä työterveyslääkärien opettaja. Työelämäprofessorin tärkein tehtävä on edistää työterveyden ja työlääketieteen tutkimusta sekä tuoda tutkimustietoa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Suomen Terveystalo Oy päätti alkuvuodesta 2024 lahjoittaa Turun yliopiston lääketieteelliselle tiedekunnalle osa-aikaisen, kolmivuotisen työterveyden ja työlääketieteen työelämäprofessuurin. Tehtävään valittiin lääketieteen tohtori, työterveyshuollon erikoislääkäri Heidi Furu, joka aloitti tehtävässään 1.8.2024.

Työterveyden ja työlääketieteen tutkimuksen vahvistaminen keskiössä

Tutkimuksen edistäminen on työelämäprofessorin tärkeimpiä tehtäviä. Se tarkoittaa paitsi omaa tutkimustyötä, myös tutkimusmyönteisyyden luomista ja ovien avaamista uusille tutkijoille.

– Tarvitsemme ehdottomasti lisää työterveyden ja työlääketieteen tutkimusta ja tutkijoita. Alalla löytyy vielä paljon tutkimatonta sarkaa. Esimerkiksi työterveysyhteistyön vaikuttavuuden tutkiminen on elintärkeää, jotta voimme kehittää toimintaa tutkittuun tietoon perustuen. Toivon myös esimerkilläni innostavani kollegoita erityisesti työlääketieteen pariin. Onhan se alamme lääketieteellinen ydin, Furu kertoo.

Toinen työelämäprofessorin tehtävä on osallistua ja tuoda tutkimuksesta kertyvää tietoa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Kokenut työterveyslääkäri, tutkija ja työterveyslääkärien opettaja

Heidi Furu on kokenut tutkija, työterveyslääkäri ja työterveyslääkärien opettaja. Hän työskentelee osa-aikaisen työelämäprofessuurin rinnalla vakuutusyhtiö Ilmarisessa johtavana asiantuntijana Työkykyriskien ennakointi ja tutkimus -osastolla. Aiemmin hän on työskennellyt pitkään Helsingin yliopistossa ja Työterveyslaitoksella sekä tehnyt yli kahden vuosikymmenen uran työterveyshuollossa ruohonjuuritasolta ylimpiin johtotehtäviin. Furun verkosto työelämässä on laaja, sillä hän konsultoinut sekä työpaikkoja strategisen työkykyjohtamisen kysymyksissä että työterveyshuollon palveluntuottajia prosessien kehittämisessä.

Tutkimustyössään Furu on paneutunut työterveyshuollon ja erityisesti terveystarkastusten vaikuttavuuteen ja kustannustehokkuuteen. Lisäksi hän on tutkinut työkykyä, työkykyhankkeiden vaikuttavuutta sekä strategista työkykyjohtamista. Työlääketiede ja ammattitautiasiat ovat Furua lähellä, ja väitöskirjassaan hän käsitteli liuotinaivosairautta, mm. maalareilla ja veneenrakentajilla tavattavaa ammattitautia.

Suomalaisen työelämän parhaaksi

Uuden työelämäprofessorin virallinen nimike sisältää kolmesti sanan työ: työterveyshuollon ja työlääketieteen työelämäprofessori.

–  Onhan titteli toki pitkä ja vähän kömpelö, mutta ainakin siitä ilmenee, että työn ja työelämän kehittämisen äärellähän tässä ollaan, sanoo Furu. Samoilla linjoilla on Terveystalon yritys- ja julkisterveyden ylilääkäri Silja Komulainen, jonka mukaan tulevasta tieteellisestä yhteistyöstä hyötyvät ennen kaikkea suomalaiset työntekijät ja työpaikat.

Lue aiempi uutinen:

> Terveystalo lahjoittaa Turun yliopistolle työterveyden ja työlääketieteen työelämäprofessuurin

Kuva medialle

Media voi vapaasti hyödyntää oheista kuvaa aiheeseen liittyvässä uutisoinnissaan.

> Heidi Furu (Kuva: Nina Dodd)

Heidi Furu
Työelämäprofessori, Työterveyshuolto ja työlääketiede